Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rulleblad ved USA reise

palva

Anbefalte innlegg

"Fartsbøter" kommer ikke på rullebladet, fordi brudd på vegtrafikkloven alltid er forseelse (vegtrafikkloven § 31).

Som nyoppkjørt kjørte jeg av veien på vinterstid og fikk totalvraket bilen. Jeg fikk en bot/forelegg på 3000, subsidiert x dager fengsel. Begrunnet med "uforsvarlig kjøring" / noe med at jeg ikke tilpasset farten etter det glatte forholdet. Dette er jo ikke en fartsbot, men et brudd på veitrafikkloven.

Vil dette si at jeg har noe på rullebladet?

Vil det kunne hindre meg å reise til usa?

Rent hypotetisk: Hvis jeg den gang ville søkt meg inn på politihøyskolen, hadde jeg da blitt nektet dette siden de krever plettfritt rulleblad?

Alle svar mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forelegg for brudd på vegtrafikkloven er forseelser, og vedtatt forelegg for forseelse kommer ikke i strafferegisteret. Se strafferegistreringsloven § 1 pkt 2.

Plettfri vandel er definert slik i PHS's egen FAQ:

16.

Hva er plettfri vandel?

Dersom du har begått lovbrudd som har ført til formelle straffereaksjoner (bøter eller domfellelse), eller dersom du har begått handlinger som i jobbøyemed kan påvirke din pålitelighet eller egen sikkerhet negativt, eller som kan påvirke etatens anseelse negativt, kan du ikke sies å oppfylle kravet om plettfri vandel.

Det kan i det enkelte tilfellet bli gjort en skjønnsmessig vurdering dersom lovbruddet eller handlingen er av en bagatellmessig art eller at det ligger så langt tilbake i tid at det ikke kan sies å være avgjørende for skikketheten.

Et ordinært forelegg (ikke forenklet) vil føre til at din vandel ikke er plettfri. Dette er begrunnet i at PHS har adgang til ikke bare å sjekke strafferegisteret, men også bøteregisteret.

Den amerikanske visumveilederen har dette å si om tidligere straffede:

In general, minor motoring offenses outside the U.S. that were disposed of by paying a ticket by mail have no bearing on admission to the United States. Travelers with minor traffic offenses that did not result in their arrest and/or conviction for the offense may travel visa free, provided they are otherwise qualified. If you are not sure whether or not you are eligible to travel visa free, the only way to resolve this question would be to apply for a visa. The Embassy and the Live Operator Information Service cannot provide any further guidance on this matter until you appear in person before a consular officer.

If a traffic offense occurred while you were in the United States, and you have an outstanding fine against you, or if you did not attend your court hearing, it is possible there may be a warrant out for your arrest and you will experience significant problems when applying for admission at the U.S. port of entry. The Embassy cannot assist you in this regard. You must resolve the issue before traveling, by contacting the court where you were to appear. If you do not know the address of the court then information is available from the Internet at http://www.uscourts.gov/links.html [direct link].

Is the full extent of your history of legal violations limited solely to minor traffic offenses that did not result in your arrest and/or conviction?

Kan du svare ja på det spørsmålet vil du ikke trenge visum (forutsatt at de andre vilkårene er oppfylt).

Vilkåret her er at det gjelder en "minor offence" som ikke førte til "arrest" (fengselsstraff) eller "conviction" (dom i retten). Det er hjemlandets lover som avgjør hva som er å regne som en "conviction", og i Norge er det straffeprosessloven § 258 annet ledd som avgjør at et vedtatt forelegg får samme rettsvirkninger som en dom (en "conviction").

Et forelegg vil derfor føre til at du må søke om visum til USA. Det betyr dog ikke at du ikke slipper inn -- bare at du må søke.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar :-)

Trodde plettfri vandel og rent rulleblad var det samme.

Stemmer dette? :

"og i Norge er det straffeprosessloven § 258 annet ledd som avgjør at et vedtatt forelegg får samme rettsvirkninger som en dom (en "conviction")."

Vi var i kontakt med advokat etter at jeg kjørte ut, pga jeg og min far mente at den nyutdannede politikvinnen hadde "løyet" i sin rapport da hun anmeldte meg for uvettug kjøring. For vi vet at det var "speilglatt" på veien, samt mange vitner som stoppet og så hva som skjedde kunne bekrefte dette. Politikvinnen mente i rapporten at det var gode kjøreforhold.

Poenget er: Advokaten mente at det ikke lønnte seg å kjøre noen sak på dette, fordi utsagnet til politikvinnen ville råde over mine og vitners observasjoner i en domsinnstans. -Og hvis jeg da tapte, så ville jeg få en "dom på meg", noe som jeg ikke fikk om jeg kun godtok forelegget.

Vil den paragrafen § 258 annet ledd, si at jeg faktisk ikke har hatt noe å tape bortsett økonomsik sett, å evt tapt en slik sak,jeg har kun hatt noe å tjene? altså slippe bot, og beholdt plettfri vandel?

Et lite sidespor: Da jeg var på politihuset for å få innsyn i rapporten så fikk jeg kun se, men jeg kunne ikke få en kopi, hadde hun lov til å nekte meg det? Snedig at jeg fikk lov å lese rapporten, men ikke få en kopi..er vel det samme eller?

Endret av JoaJoa
Lenke til kommentar
Ok, takker for svar :-)

Trodde plettfri vandel og rent rulleblad var det samme.

Stemmer dette? :

"og i Norge er det straffeprosessloven § 258 annet ledd som avgjør at et vedtatt forelegg får samme rettsvirkninger som en dom (en "conviction")."

Vi var i kontakt med advokat etter at jeg kjørte ut, pga jeg og min far mente at den nyutdannede politikvinnen hadde "løyet" i sin rapport da hun anmeldte meg for uvettug kjøring. For vi vet at det var "speilglatt" på veien, samt mange vitner som stoppet og så hva som skjedde kunne bekrefte dette. Politikvinnen mente i rapporten at det var gode kjøreforhold.

Poenget er: Advokaten mente at det ikke lønnte seg å kjøre noen sak på dette, fordi utsagnet til politikvinnen ville råde over mine og vitners observasjoner i en domsinnstans. -Og hvis jeg da tapte, så ville jeg få en "dom på meg", noe som jeg ikke fikk om jeg kun godtok forelegget.

Vil den paragrafen § 258 annet ledd, si at jeg faktisk ikke har hatt noe å tape bortsett økonomsik sett, å evt tapt en slik sak,jeg har kun hatt noe å tjene? altså slippe bot, og beholdt plettfri vandel?

Forelegg og dom har samme virkning i forhold til politiattesten. Forelegg/dom for forseelse dukker bare opp på rullebladet ditt hvis den er under 2 år gammel, og er av betydning for det formålet attesten skal gjenspeile. Dette kom kanskje ikke tydelig nok frem i tidligere innlegg.

Et lite sidespor: Da jeg var på politihuset for å få innsyn i rapporten så fikk jeg kun se, men jeg kunne ikke få en kopi, hadde hun lov til å nekte meg det? Snedig at jeg fikk lov å lese rapporten, men ikke få en kopi..er vel det samme eller?

På stående fot kan jeg ikke komme på hjemmel for å nekte dette...

Lenke til kommentar

På stående fot kan jeg ikke komme på hjemmel for å nekte dette...

Straffeprosessloven: http://lovdata.no/all/tl-19810522-025-033.html#242

Påtaleinstruksen: http://lovdata.no/for/sf/jd/td-19850628-1679-026.html

Det er ikke vanlig å få kopi av dokumentene, sannsynligvis av bekvemmelighetshensyn. Henvis til Påtaleinstruksen § 16-3 annet ledd og spør hvorfor det ikke anses ubetenkelig å gi deg kopi av saksdokumentene.

Lenke til kommentar

Påtaleinstruksen du linker til regulerer da bare innsyn på etterforskningsstadiet. Jeg forutsatte i mitt innlegg at saken var ferdig avgjort.

Påtaleinstruksen § 4-1 fastslår at "Slikt krav [om utskrift av dokumenter i avsluttet straffesak] kan også fremsettes av enhver annen som det har rettslig interesse for".

Lenke til kommentar
Påtaleinstruksen du linker til regulerer da bare innsyn på etterforskningsstadiet. Jeg forutsatte i mitt innlegg at saken var ferdig avgjort.

Påtaleinstruksen § 4-1 fastslår at "Slikt krav [om utskrift av dokumenter i avsluttet straffesak] kan også fremsettes av enhver annen som det har rettslig interesse for".

Jeg forstod det visst slik at denne saken fortsatt var på etterforskningsstadiet. Dersom saken er avsluttet, bør det være fritt frem.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Blir litt smånervøs når jeg leser om folk som har blitt kastet ut av USA for noe de gjorde for mange år siden. Ble tatt for besittelse av én joint og 1 gram cannabis i Danmark i fjor. Fikk et forenklet forelegg på 2000,- som jeg godtok på stedet, samt et brev hjem etter 2 uker. Har ikke hørt noe mer etter dette, men regner med at det har blitt registrert hos norske myndigheter, selv om jeg ikke har fått beskjed om noe. Vil dette kunne skape problemer ved innreise til USA? Hva hvis noen blir tatt flere ganger? Planen var å ta et semester i USA, altså langt over 90 dager.

Anonym poster: 3f0e69f05661c623cae7eeee10c61afa Anonym poster: 3f0e69f05661c623cae7eeee10c61afa

Lenke til kommentar

Blir litt smånervøs når jeg leser om folk som har blitt kastet ut av USA for noe de gjorde for mange år siden. Ble tatt for besittelse av én joint og 1 gram cannabis i Danmark i fjor. Fikk et forenklet forelegg på 2000,- som jeg godtok på stedet, samt et brev hjem etter 2 uker. Har ikke hørt noe mer etter dette, men regner med at det har blitt registrert hos norske myndigheter, selv om jeg ikke har fått beskjed om noe. Vil dette kunne skape problemer ved innreise til USA? Hva hvis noen blir tatt flere ganger? Planen var å ta et semester i USA, altså langt over 90 dager.

Anonym poster: 3f0e69f05661c623cae7eeee10c61afa Anonym poster: 3f0e69f05661c623cae7eeee10c61afa

Bot for forseelse skal ikkje være med i politiattesten. Eg tviler eigentleg på at politiet i Danmark har tatt seg bryet med å få det norkse politiet til å legge inn ein forseelse på ditt rulleblad, men dette kan eg ikkje seie sikkert.

Edit:

Det er uansett berre å prøve å søke. Du har ikkje noke å tape.

Politiattesten blir sendt til deg personleg, så dersom det står noke på den som du ikkje liker så kan du berre trekke søknaden og dermed sleppe å framlegge politiattesten.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Norske myndigheter utleverer ikke vandelsattester til USA uansett, og USA nekter å svare på om de faktisk har innsyn i noe som helst norsk register (dvs. nei). Krysser du av riktig når du søker om visum er det ingenting som stopper deg i å reise og bo i USA.

Danmark er kun pliktig til underrette Norske myndigheter om boten ikke blir oppfylt. Regner med at den er betalt, så mest sannsynlig har du fortsatt et rent rulleblad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...