Gå til innhold

Spillutvikler - Nettverk spes.

jabberjab

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er klar over at det allerede finnes en god del tråder om veier man kan gå for å bli spillutvikler. Jeg har sett igjennom disse, samt lest på diverse andre websider, blant annet Electronic Arts sitt informasjonsvelv.

Jeg går i disse dager på profesjonsstudiet i informatikk ved Universitetet i Oslo og er 19 år. Dette vil gi meg en mastergrad innen distribuerte systemer og nettverk, og i dette studiet inngår OOP, algoritmer, diskret matematikk og eventuelle andre fag som jeg velger etter eget ønske.

Hverdagene mine går i hovedsak bort til programmering, både ren C++ og grafikkprogrammering med blant annet DirectX. Jeg har alltid hatt en lidenskap for spill, og ikke minst spillutvikling og av den grunn vil jeg rette øynene mot spillindustrien når jeg er ferdig utdannet.

dessverre er det svært lite informasjon angående spillutvikling i Norge, og jeg har av den grunn sendt en epost til Funcom i håp om mer informasjon, jeg spør dog på dette forumet også av samme grunn.

Slik jeg forstår det er spillindustrien i hovedsak interessert i personer med spesialisering på ett emne, men som samtidig har forståelse, og erfaring, med andre komponenter som til sammen utgjør et spill. Hvilke emner bør jeg satse på for å være mer attraktiv som spillutvikler?

I og med at de største pengene nå til dags ligger i online-spill, vil det være et godt valg å spesialisere seg på nettverksprogrammering? Da tenker jeg ikke på implementeringen av det ferdige rammeverket, men på lav-nivås utvikling.

Edit: Vil legge til et spørsmål; Jeg har sett at mange utviklerjobber i utlandet foretrekker, om ikke krever, en mastergrad innen et emne (som regel Comp.Sci. som er tilnærmet Informatikk\Datateknikk). Er det slik i Norge også?

Håper noen har nyttig informasjon å sende i min retning.

Endret av jabberjab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg er klar over at det allerede finnes en god del tråder om veier man kan gå for å bli spillutvikler. Jeg har sett igjennom disse, samt lest på diverse andre websider, blant annet Electronic Arts sitt informasjonsvelv.

Jeg går i disse dager på profesjonsstudiet i informatikk ved Universitetet i Oslo og er 19 år. Dette vil gi meg en mastergrad innen distribuerte systemer og nettverk, og i dette studiet inngår OOP, algoritmer, diskret matematikk og eventuelle andre fag som jeg velger etter eget ønske.

Hverdagene mine går i hovedsak bort til programmering, både ren C++ og grafikkprogrammering med blant annet DirectX. Jeg har alltid hatt en lidenskap for spill, og ikke minst spillutvikling og av den grunn vil jeg rette øynene mot spillindustrien når jeg er ferdig utdannet.

dessverre er det svært lite informasjon angående spillutvikling i Norge, og jeg har av den grunn sendt en epost til Funcom i håp om mer informasjon, jeg spør dog på dette forumet også av samme grunn.

Slik jeg forstår det er spillindustrien i hovedsak interessert i personer med spesialisering på ett emne, men som samtidig har forståelse, og erfaring, med andre komponenter som til sammen utgjør et spill. Hvilke emner bør jeg satse på for å være mer attraktiv som spillutvikler?

I og med at de største pengene nå til dags ligger i online-spill, vil det være et godt valg å spesialisere seg på nettverksprogrammering? Da tenker jeg ikke på implementeringen av det ferdige rammeverket, men på lav-nivås utvikling.

Edit: Vil legge til et spørsmål; Jeg har sett at mange utviklerjobber i utlandet foretrekker, om ikke krever, en mastergrad innen et emne (som regel Comp.Sci. som er tilnærmet Informatikk\Datateknikk). Er det slik i Norge også?

Håper noen har nyttig informasjon å sende i min retning.

Send en mail til Funcom og spør. Vet at de har en kjerne med utviklere og en del frilansere som i grunn og bunn er script-kiddiz

Lenke til kommentar
Send en mail til Funcom og spør. Vet at de har en kjerne med utviklere og en del frilansere som i grunn og bunn er script-kiddiz

Har du eposten-addressen jeg kan nå de på? Jeg har allerede sendt en epost via pr@-addressen, men vet ikke om den noen gang kom frem (sendte like før jul).

Lenke til kommentar

Har ikke UiO både Spilldesign og Spill programmering (Bachelor)? Jeg hadde værtfall planlagt Spilldesign etter videregående.

EDIT: Her er det jeg har funnet så langt, sendte mail til UiO rådgiver like før jul med noen spørsmål angående innholdet og hva markedet egentlig trenger osv. -

http://www.nith.no/meny/studier/bachelorst...llprogrammering

http://www.nith.no/meny/studier/bachelorst...tiv_spilldesign

Uansett, nettverksfolk er det stor mangel på, selv har jeg tatt 2 Cisco lisenserte kurs (Ett kurs jeg fikk ufattelig mye godt ut av).

Endret av EdHolliC
Lenke til kommentar

Har du eposten-addressen jeg kan nå de på? Jeg har allerede sendt en epost via pr@-addressen, men vet ikke om den noen gang kom frem (sendte like før jul).

Nei, jeg har dessverre ingen e-post annet en de du klarer å finne selv. Men etter det jeg har forstått så kommer mange inn i spillmiljøet med først å jobbe frilans for et selskap for så å bli ansatt. Hva med å ta kontakt med EA, Vivendi, Valve osv. og høre hva de har å si. Men når det er sagt så har jeg hørt at man ikke blir rik som spillutvikler. Lange dager og mange som kan fylle plassen din hvis du blir for kravstor. Rett og slett en litt umoden bransje. Men det er bare noe jeg er blitt fortalt.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen koder, men sjekk ut disse to utlyste jobbene på Funcom for et tips om hvilke kunnskaper som kreves. Dette er to vidt forskjellige kodestillinger; derav de ulike, nødvendige kvalifikasjonene.

http://funcom.easycruit.com/intranet/oslo/...62/27115?iso=gb

http://funcom.easycruit.com/intranet/oslo/...25/27115?iso=gb

En Bachelor- eller Mastergrad er definitivt et stort pluss når du søker jobb på Funcom. :)

Mvh

Jørgen Djuve

Funcom Oslo AS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...