Petterahl Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 En lite kjapt spørsmål. Låner en Nikon 50mm f1.8 av en kompis, og drar på fjellet i morgen. Har Nikon D70, og lurer på hvilket område den linsa liker seg innen? Hvor er den skarpest osv.? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Den er skarpes nedblendet to til tre trinn. f/3.5 Den gir en svak tele brennvidde på D70 og liker seg nok best til portrett bilder o.l.. Ta med deg kit objektiv e.l i tillegg! Endret 29. desember 2007 av Marzo Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Det er som Marzo skriver en kort tele på D70. Den tilsvarer omtrent 75mm i forhold til fullformat og vanlig 35mm film. I filmens dager så regnet man brennviddeområdene fra 70mm til 135mm som portrettbrennviddene, så det gir deg en klar indikasjon om hvilket bruksområde den egner seg best til. Så og si ingen objektiver er skarpe på største blender, og som Marzo skriver så er Nikons 50mm skarpest blendet ned to, tre trinn. Man pleier ofte å si at objektiver er skarpest på f/8, men det er langtfra noen naturlov. Noen er faktisk skarpest på f/5,6 eller lavere. Siden Marzo skriver f/3,5 så stemmer sikkert det, for jeg regner med at han skriver det ut fra erfaring. Beste måte å sjekke det på er å sjekke MTF-målingene på photozone.de. Der finner du målinger og vurderinger av de fleste populære objektiver. Så og si alle objektiver er mer enn akseptabelt skarpe på f/8, så det er et sikkert valg som sikrer både grei optisk skarphet og rimelig god dybdeskarphet. Det aktuelle objektivet fungerer også helt greit ned til f/2,8. Det er en av grunnene til at det egner seg godt til portrett. Da får man den effekten av uskarp bakgrunn som ser så fint ut på portretter. Selv bruker jeg min tilsvarene fra Canon ofte på f/2,8. Den er ikke like skarp som Nikons, men de som hevder at den er for uskarp på den blenderen er håpløse pixelpeepere som sjelden er blant de som tar de mest kreative bildene. Pixelpeeping er som kjent et større hinder for å ta kreative bilder enn dårlig utstyr. Heldigvis er pixelpeeping blitt mindre og mindre påtrengende den siste tiden, for folk har etterhvert skjønt at absolutt skarphet (som makro) og bildefiler totalt frie for støy ikke nødvendigvis er det flotteste til portrettbruk. Derfor skal du ikke være redd for å bruke store blendere til portrettbruk. Det er også en brennvidde som egner seg godt til landskap, men da bør man satse på mindre blendere. Så og si alle objektiver blir uskarpe med blendre mindre enn f/11. Det skyldes diffraksjon. Derfor bruker man kun disse blenderene i ekstremt skarpt lys, når man ikke har noe valg. Slike lysforhold har jeg aldri opplevd, ikke engang rundt ekvator. Med dagens korte lukkertider så er det ikke rart at det er sjelden. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 FWIW, så oppfatter jeg min Nikkor 50/1.8 som sylskarp (i det minste skarp nok til å overgå oppløsningen til D70) alt ved f/2.8. Den tar seg i det hele tatt forbløffende raskt opp, for ved f/1.8 vil jeg si den er komplett ubrukelig i annet enn desperate nødstilfeller (...som jeg hadde litt for mange av i uke 50mm... ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå