chrlod Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Hei. Lurer på hvilket LGA775 hovedkort som er det beste for overklokking av firekjene for tiden? Pris: 1500-2000 kr, helst litt nærmere 1500. Trenger ikke ta hensyn til SLI / Crossfire. Bruker DDR2 minne. Regner med P35 og X38 er de mest relevante chipsettene for tiden. Er det stor forskjell i OC potensiale i disse? Er det vist å få med seg PCIe 2.0, eller tror dere det har kommet for mye nytt innen den tiden denne båndbredden kreves, slik at det uansett vil være hensiktsmessig å kjøpe nytt hovedkort? (tenker fremtidig oppgradering her, håper noen forstår hva jeg mener) Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 X38 kort er nok veien og gå, du finner P35 som klokker like bra, men det er av de dyrere og da kan du liksågodt legge i en hundrelapp eller tre og gå for et X38 kort, jeg har for øyeblikket et Gigabyte X38-DQ6 og et MSI P35 NEO2 kort (+ diverse andre ...) Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Gigabyte kortet du nevner virker interessant. Noen som vet hvordan dette er sammenliknet med Asus P5E? Eventuelt andre meninger om hva som er det beste X38 kortet? EDIT: Jeg kommer ikke helt over P35. Dette har vel mer stabile BIOSer da det har vert ute lenger? Innen tiden kommer for at jeg trenger båndbredden til PCIe 2.0 regner jeg med det er hensiktsmessig å skifte HK uansett (DDR3 osv.). Så da blir vel største forskjellen mellom de to chipsettene at X38 har to 16x PCIe, mens P35 har 16/4, noe som uansett er irrelevant for meg siden jeg bare kommer til å ha ett skjermkort. Så dermed tror jeg jeg går for det billigste alternativet av P35/X38 sett i forhold til klokking, uansett om det ikke er masse å spare. Eller er det noen andre viktige forskjeller / finesser jeg glemmer? Endret 29. desember 2007 av chrlod Lenke til kommentar
Framerate Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Lurte på det samme, og gjorde en liten research... Abit IP35 Pro går, etter det jeg leste, for å være kongen av quad overklokkings-vennelige hovedkort. Abit IP35 non pro er jo endel hyggeligere priset, men mangler endel kjekke ting som storebroren har. Noen som har en formening om hvordan disse to er overklokkings-vis i forhold til hverandre? Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 stoolman har testet Foxconn Mars. Ser ut til og være ett godt kort til overklokking. Du finner litt info her. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) stoolman har testet Foxconn Mars. Ser ut til og være ett godt kort til overklokking. Du finner litt info her. Var imponerende resultater de hadde fått med det hovedkortet. Vet du om de har modifisert (V-mods ol.) for å oppnå disse resultatene? Vet du hvilken kjøling chipsettet fikk? Altså, det jeg lurer på er om man kan forvente likninde resultater 'out of the box' uten nitro. Jeg kommer nok ikke til å drive så ekstrem overklokking, kanskje finne max på RAM og CPU, men er 24/7 klokken som blir viktigst. Hadde vert kjekt med 500 MHz FSB ettersom jeg har hørt de nye 45nm prosessorene skal være FSB limited. Endret 30. desember 2007 av chrlod Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg sitter selv med et Asus Maximus Formula, og fikk fsb'en over 520 uten anstrengelse en gang. Det kan helt klart anbefales for overklokking! Om du sjekker xtremesystems.org så finner du også en tråd for dette hk'et, som vel sikkert har rundt 150 sider. Her finner du alt fra bios-oppsett for forskjellige nivåer av overklokking, problemløsning, og i det hele tatt.. Med det siste bioset som kom ut, 0903, så er kortet fjellstabilt. Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Ikke kjøp badaxe 2 (d975xbx2) for overklokk,, det søkkisøkki til det Grunnen er enkel, det har innebygget i bios en masse sikkerhets foranstaltninger for og gjøre livet surt for overklokkere. Uff æ har prøvd, men det er nesten umulig få til bra klokk, hvis du ikke er av den garden som forstår bios til de grader.. Den der watchdog greia er sikkert bra for de som ikke klokker, men for de som klokker ødelegger den helt. Hvis du ikke klarer slå den av da, men det er ikke bare den som må skrus av, men en masse annet av innstillinger. Watchdog pluss pluss er skjult i en slags "ekstrabios" for og komme dit må man flytte på en jumper på mobo. I det hele tatt det er ikke for overklokkere, men det er derrimot for de som vil ha et fjellstøtt system som aldri BSOD'er. På 2 år ca har jeg ikke hatt BSOD på det brettet. Og har gjordt mange rare ting. Går rett og slett ikke ann og få BSOD. Uannsett.. God Nyttår fra meg Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Badaxe 2? Det er 975x brikkesettet? Kommer til å velge P35 eller X38 (evt X48 om kjøpet drar litt ut og det er noen hensikt i det). Har en liten forkjærlighet for Asus kortene. Har sett mye på P5k Premium/deluxe og P5e (som skal være samme kortet som Mauimus Formula, men uten lysene). Hører også mye bra om Gigabyte X38-DQ6, og Foxconn Mars virker interessant om det yter bra stock. Abit IP35 har jeg ikke lest noe om, men er sikkert et bra kort. Vanskelig valg dette, finner ingen plass som har testet to eller flere av kortene opp mot hverandre. Noen som har tips om hva jeg bør velge? EDIT: Godt Nyttår til alle sammen ja !! Endret 30. desember 2007 av chrlod Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Av P35 hk har jeg Asus P5K (vdroop,vcore og vdimm mods) måtte ta vmods for overklokking på dette kortet, for stor vdroop og vcore variabler på standard hk dessverre. Har også Foxy MARS P35, karnsje et av de dyreste P35 hk, men det klokker som en drøm uten mods også, testet 570fsb på luft, standard kjøling, litt kald luft bare, ca +2`c i kjellern. Disse 2 har blitt ganske populære grunnet sin gode over gjennomsnittet overklokkings egenskaper, annbefales på det varmeste, Asuskortet bør minst vdroopmoddes, MARS kan klokkes langt uten modifikasjoner. Prisen på Asus P5K starter rundt 800kr + - og Foxconn MARS koster ca 1690kr, er vel kun Netshop som har MARS hk i norge. Asus P5K Foxconn MARS Lenke til kommentar
Framerate Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Abit IP35 har jeg ikke lest noe om, men er sikkert et bra kort. Test av IP35 hos Anandtech Skal bygge ny PC nå snart og denne ligger foreløpig i handlekurven min for å si det slik. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Takker for testen og erfaringer. Virket som et veldig bra kort. Alle de nevnte kortene i denne tråden virker å ligge ganske gjevnt hva angår ytelse. Alle er nok bra kort, og ca like til 24/7 klokking vil jeg tro. Kjøpet blir nok derfor basert på pris, og tilgjengelighet i butikken jeg kjøper annen hardware i samtidig. Om ikke noen har innvendinger om kort jeg burde holde meg borte fra? Tror dere Asus P5K Premium har samme OC-problemene som non-Premium? Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Mitt problem med P5K var vel kun gjeldene når jeg pusha hardt, vcore 1.6-1.7 på fasekjøling. Til "normal" og 24/7 overklokking er ikke P5K dårlig. Tror alle hk nevnt her er helt greie kandidater, sjekk pris og utstyr, det er masse bra og velge på Godt Nytt ÅR gutta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå