ThomasKilvaer Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Heisann alle sammen! Jeg har noe spørsmål om hvordan Basicen på å bygge et Profft studio er. Tenker på studioer som skal produsere musikk av micer, og ikke data looper og sampling. Jeg har en teori da, så vær så snill å skyt meg om dette er helt å jorde. Hvis man har: -En Pc -En mixer med XRL in, Send/Return og Insert på hver kanal. -Et lydkort med In/Ut på hver kanal Lyden fra en mic går inn en mixer( Gjennom Pre-amp, Eq, fader), ut fra Send, inn i lydkortet som er kobla til pcen. og så er lyden tatt opp. Så når filen blir spilt av fra pc går den ut fra samme ut kanal på lydkortet, inn i Return på mixeren(men denne gangen bare igjennom faderen, ikke pre-amp og eq) Var dette her bortreist eller? Har ingen utdannelse innen dette, er bare 15 år gammel, men har utroli lyst å lære og dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 kan vell neppe kalle dette Pro studio. blir amatør studio på gutterummet. hold deg til en DAW og bruk VST plugger ett eksternt lydkort med pre-amp og en mic. så lærer du deg masse som tar flere år og mestre.. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Prøv www.gearslutz.com. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Profesjonelle studioer er ekstremt kompleks oppbygd og jeg vil anbefale deg å lære basicen og hvert enkelt komponent først. Mitt råd til deg er å kjøpe (...eller laste ned...) Propellerheads Reason 4! Det er et virtuelt studio hvor du kan skru og kable og koble og styre og virkelig få en feeling på hvordan ting fungererer, samtidig som du faktisk kan lage ting med det (som igjen er hele hensikten med programmet =P). Jeg har ihvertfall lært det meste via Reason, men også etter lange netter med googling. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Du kan uansett droppe miksepulten, den er unødvendig. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Du kan uansett droppe miksepulten, den er unødvendig. Hvorfor påstår du det? Hvis du tenker på det faktum at mixing kan gjøres digitalt vha programvare så vil jeg si at etter personlig erfaring kan jeg ikke si annet enn at en fysisk mixer er utrolig greit å ha om man jobber mye med innspilling osv. Dessuten øker det produktiviteten (om man ikke er utrolig erfaren med mixing på en skjerm) og i tillegg ser det jo mye proffere ut (det er det jo også, vil nok noen eller de fleste si). =) Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Det er selvsagt en vanesak hva man liker, men med dagens digitale teknologi er miksepulten begynt å bli avleggs i studio. Den kan være kjekk å ha til preamper, men å mikse på pulten er bare stress. Man har ingen mulighet til å lagre miksen og hente den opp igjen neste uke etter å ha mikset en annen låt og blir tvunget til et arbeidsmønster der man kun kan jobbe med en låt om gangen. Om man absolutt må ha fysiske fadere har man mackie control eller lignende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 nja, avleggs i amatør studioer og hjemme på gutterumet men i proffe studioer bruker de store mixebord enda og kommer til å bruke det lenge. de bruker det sammen med en daw og annet hardware Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hvordan musikk er det som skal spilles inn. Ellers er jo akkustikk en ting som går gjennom ofte. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Mix eller ikke mix er jo en personlig preferanse. Jeg har en 16 kanals Soundcraft og er godt fornøyd med den, selv om mer og mer mixing foregår i PCen. Men det kan jo enkelt ordnes med en digital mixepult med motoriserte fadere. Jeg har gått over til "litt billigere" utstyr for tiden da jeg ikke har så mye tid å bruke på musikk lenger ( ), og det er andre ting å bruke penger på, så jeg har en Behringer BCF2000 kontroller med motoriserte fadere. Et par studiomonitorer er alltid kjekt. Og det er mye man kan gjøre med selve rommet man mikser i med enkle middler. Se nedenfor for et eksempel (fear my paint-skillzzz). Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) men i proffe studioer bruker de store mixebord enda og kommer til å bruke det lenge. Dette er bare en teori fra min side, men jeg tror det er mest på grunn av at de som er gamle nok til å ha fått seg "proft studio" lærte seg studio på den tiden da man måtte ha miksepult. De bruker den av gammel vane, ikke på grunn av at det nødvendigvis er det mest effektive. Det er bare i de siste få årene pcene har blitt kraftige nok til å gjøre det meste av miksingen. Jeg mener at pcene nå har blitt så kraftige og plugins så gode at miksepulten ikke trengs lenger. Skiller selvsagt mellom å bruke miksepult til preamper og miksepult til å gjøre selve miksen på. Endret 18. januar 2008 av _HKH_ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 men i proffe studioer bruker de store mixebord enda og kommer til å bruke det lenge. Dette er bare en teori fra min side, men jeg tror det er mest på grunn av at de som er gamle nok til å ha fått seg "proft studio" lærte seg studio på den tiden da man måtte ha miksepult. De bruker den av gammel vane, ikke på grunn av at det nødvendigvis er det mest effektive. Det er bare i de siste få årene pcene har blitt kraftige nok til å gjøre det meste av miksingen. Jeg mener at pcene nå har blitt så kraftige og plugins så gode at miksepulten ikke trengs lenger. Skiller selvsagt mellom å bruke miksepult til preamper og miksepult til å gjøre selve miksen på. det har noe med kvalitet å gjøre også, og for og få en liten analog touch på lyden. jeg kunne aldri tenke meg og jobbe bare digitalt.. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Jeg vil nå tro at de fleste "profesjonelle" vil foretrekke en fader isteden for en skjerm og en mus... Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hvis man absolutt skal ha fadere har man ting som Mackie control, digidesicn icon osv.. no stress. Uansett nird, ingenting er "bare digitalt". Lyden må alltid igjennom en preamp og de er ikke mye digitale. Når ting først er blitt digitale er det også hensiksmessig å beholde det slik. For mye konvertering mellom digitale og analoge signaler kan ha en større negativ effekt enn den positive effekten man kan oppnå ved å bruke analog prosessering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hvis man absolutt skal ha fadere har man ting som Mackie control, digidesicn icon osv.. no stress. Uansett nird, ingenting er "bare digitalt". Lyden må alltid igjennom en preamp og de er ikke mye digitale. Når ting først er blitt digitale er det også hensiksmessig å beholde det slik. For mye konvertering mellom digitale og analoge signaler kan ha en større negativ effekt enn den positive effekten man kan oppnå ved å bruke analog prosessering. gidder ikke og diskutere dette med deg, og jeg vet at ikke alt er digitalt uansett. den må du lengere inn på amatør forumet med.. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Tillater meg å tolke din "gidder ikke å diskutere det med deg" som "forsto ikke hva du skrev" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Tillater meg å tolke din "gidder ikke å diskutere det med deg" som "forsto ikke hva du skrev" tolk som du vill.. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Den diskusjonen er jo egentlig uinteressant ettersom det er snakk om personlige preferanser... Jeg liker fadere og holder meg til dem, som 99.998% av resten. Jeg tror ikke at miksepulten kommer til å forsvinne. Lenke til kommentar
Snarf Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 I alle større studioer bruker man mixere fordi de har som regel meget gode preamper, gir ufattelige rutingmuligheter, osv. Bruker man digitale mixere, får man kombinasjonen analog preamp, innebyggd AD conversjon, digital ut, og full kontroll taktil kontroll over mixen. Man arbeider mye bedre når man har fysiske fadere for å skru lyd, og knotter for å leke med plug-ins/effekter. Et viktig poeng: Skal miksen din SE bra ut, eller HØRES bra ut. Stol på ørene dine, og ikke de frekvensene du kanskje har lest deg til... Når det gjelder studio set-up til trådstarter, så skal man nok ha mye mer til for å kvalifisere til profft studio. Vi bruker et hus som er bygget spesifikt for lydinnspilling. Hver eneste vegg er bygget med dette for øye, og alikevel ser vi i ettertid at vi burde gjort ting anerledes. Lyden av lokalene dine Mikkene (både plassering og kvalitet, og at du bruker en egnet mikk til den lyden du skal fange opp) Preamper AD DA Monitorer Lytteforhold og tusen av andre småting som man lærer seg underveis. Vi er to teknikere, begge med over ti års erfaring med mixing og innspilling av lyd, vi arbeider med kjente (og ukjente) artister, og vi sier ikke at vi er proffe, eller at vårt studio er "the shit". Man er ydmyk, setter musikken i høysetet, og så lærer man nye ting hele tiden. Begynn med lydkort/mikk og programvare, og tilby deg å spille inn gratis for band du kjenner. SUg til deg erfaring overalt. Der er ingen fasit på hvordan det skal være, man lærer fint lite av kursing kontra det du lærer av å prøve deg frem, og ikke minst høste tilbakemeldinger på arbeidet ditt. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Et av norges aller beste studioer, Lindberg Lyd har ingen mikser i sitt studio. Et annet av norgest aller beste studioer derimot bruker mikser; Rainbow studio. Begge plasser har de funnet en måte å jobbe på som kan produsere utrolig gode resultater. www.lindberg.no www.rainbowstudio.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå