HayaoM Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg har en D Link ethernet som jeg kommer til å beholde fordi den er koblet opp til min Xbox 360, som ikke har trådløst nettverkskort. Min Wii og min nyinnkjøpte Playstation 3 er trådløse, så nå vil jeg ha trådløst internett i tillegg til oppsettet jeg allerede har. Vil det lønne seg å kjøpe en ny router, eller er det enklest å supplere med en trådløs USB adapter? Kan lite om nettverk, så det er mulig jeg stiller helt feile spørsmål, men jeg håper noen kan gi meg et svar på dette. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Vel du kan neppe koble på en trådløs USB adapter til din eksisterende ruter nei... den har neppe en gang USB porter til det, uansett ville den nepe kunne gjort seg bruk av enheten. Du må nok kjøpe deg enten en trådløs ruter eller aksesspunkt, og de har "alltid" også innebygget ethernet switch, normalt 4 porter eller mer, så avhengig av om du har behov for mer enn èn så kan du kanskje bare bytte ut ruteren du har fra før. Trådløse rutere i dag er ikke dyrt dog... -Stigma Lenke til kommentar
HayaoM Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 Ah, jeg skjønner. Men da bytter jeg ut min gamle router med en trådløs router som også har ethernet-switch. Takk for oppklaringen, Stigma. Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Kjøp aksesspunkt. For eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306150 Du må ha en ledig port på router/switch. Aksesspunktet er helt transparent, og fungerer som en "trådløs switch". Undertegnede har brukt modellen i linken over med stor belastning uten noe problem. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 så lenge du har en ruter eller rutermodem fra før (det har du sikkert fra din internettleverndør) så er det enklest med et aksesspunkt (trådløs ruter uten selve ruterfunksjonaliteten). Dette er fordi det blir mye mer komplisert å åpne porter når det er snakk om flere rutere i nettverket. Ikke avansert for en som kan litt om nettverk, men ofte uoverkommelig komplisert for en nybegynner. Merk at de fleste trådløse rutere kan dog settes til å fungere som aksesspunkt, men det krever jo at du har et lite minimum av evne til å sette deg inn i instillingene. Igjen er det piece of cake om du har littegrann peil på nettverk, men om du er nybegynner er aksesspunkt enklest da du vil ikke trenge å forholde deg til andre instillinger enn evt. kryptering (passord på det trådløse nettverket). Aksesspunkt og rutere koster omtrentlig det samme 300-600kr for de mest normale modellene avhengig av modell og ytelse. -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Det enkleste er vel bare å bytte ut dagens router med en trådløsrouter? Da slipper man en ekstra boks og prisen er uansett omtrent den samme for en trådløsrouter og et aksesspunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå