Gå til innhold

Hvordan få en Celeron 1.3Ghz til å virke på ett Abit BH6?

KjellArne

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en billig 1.3 Celeron som skulle erstatte min gamle 566 celeron@850Mhz. Med siste bios klarer hovedkortet prosessorer opp til 1.6Ghz. Dette ser desverre ut til å være 12X133.

Jeg bruker selvfølgelig slot til socket konverter. Kanskjer ligger løsningen min ved å jumpe konverteren?

Mitt problem blir som følger, hvordan klokker jeg cpu'en ned til 12X, subsidiert hvordan får jeg hovedkortet mitt til å takle 13X.

Alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for forslaget. Det ser ut il å kunne virke på den måten. Problemet er at jeg får ett nytt hovedkort til halve prisen av den konverteren.

ja, det stemmer nok... Kanskje du kan finne noe brukt, sjekk bruktmarkedet, men er ikke sikker.

lykke til, anyway!

sof :)

Lenke til kommentar

Mulig hovedkortet ditt ikke støtter Tualatin-cpu. Imidlertid finnes det håp utenom den rådyre Powerleap-konverteren. Du kan modifisere CPU`en din, og med riktig type slotkonverter (jeg måtte på bruktmarketdet) skal dette funke. Jeg kjører en 1400 mhz @ 1568 på et Asus P2B-s som egentlig var laget for P2. Du finner metoden her:

http://clocksmurf.homepage.dk/TualatinEN.htm

Det er flere oppskrifter ute på nettet ang. metode, men synes nok at denne er den beste i og med at spenningene blir minst mulig feil og at man ikke skal kutte bein på cpu. Send meg PM med mailadresse, mener jeg har et par bilder et sted fra prosjektet. Et tips eller to har jeg også...

Lenke til kommentar

Du kan bruke konverter og modifisere CPU'en som nevnt, men når man tar hensyn til prisen så får du veldig mye mer om du betaler bare litt ekstra slik at du får nytt HK + ny CPU.

f.eks Athlon XP1800+ (som kan overklokkes brukbart) + et billig KT333 HK som gir utrolig mye høyere ytelse og egenskaper enn det gamle HK'et ditt.

Lenke til kommentar
Du kan bruke konverter og modifisere CPU'en som nevnt, men når man tar hensyn til prisen så får du veldig mye mer om du betaler bare litt ekstra slik at du får nytt HK + ny CPU.

f.eks Athlon XP1800+ (som kan overklokkes brukbart) + et billig KT333 HK som gir utrolig mye høyere ytelse og egenskaper enn det gamle HK'et ditt.

Jeg betalte en drøy hundrings for slotkonverteren, og når jeg hadde solgt den gamle cpu`en og konverteren var det ikke mange kronene jeg måtte legge ut.

Dessuten har han vel allerede kjøpt cpu.

Imidlertid er jeg helt enig i at det er et godt og rimelig alternativ å gjøre som du sier. Selv ville jeg ALDRI vurdert å bytte cpu på hovedkortet mitt hvis det ikke var innebygget scsi-kontroller på det. Jeg har masse scsi-hardware, og da er det plutselig minst 2000 kroner i tillegg for ny kontroller ved hk-bytte.

Forslaget ditt om å evt. gå for AMD i denne hastighetsklassen er jeg også enig i, det er i dette området man får mest for pengene hvis man vil ha AMD. Sammenlign gjerne ytelsen på NW Celly 2 ghz og en XP2000+...men husk at Tualatin-Cellyen faktisk gir endel mer ytelse pr. mhz enn den NW Cellyen...

Lenke til kommentar

Hvordan kan han få veldig mye mer ved å kjøpe et nytt system, hvis han kan modde det han allerede har og gratis ? Her er det vel du som _ikke_ tar hensyn til prisen, fordi han har allerede en god nok konverter.

Forresten kan det være en fin ting i seg selv å forsøke en slik mod.

edit:

Oops, beklager 'Simen1', jeg ser nå at han må kjøpe det hovedkortet først, så da blir det opp til 'KjellArne'. I.o.m. at PCI-dividere er 1/3 på BH6, så er det tvilsomt om han kan kjøre fsb særlig høyt - da blir ikke systemet spesielt effektivt selv med sprek CPU heller.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode innspill. Det er ikke noe alternativ å kjøpe nytt hovedkort enda. Det blir nok en ny pc i løpet av året, derfor vil jeg ikke bruke noe penger på den jeg har nå.

Tror jeg vil forsøke meg på løsningen dere har skissert, har ikke prøvd det før så det kan bli artig. Gjør jo heller ikke noe om jeg ødelegger cpu'en.

Jeg må si jeg er imponert over kunnskapsnivået deres og takk for kjapp respons.

Hvis noen føler for å gi meg veldig detaljerte innstruksjoner om hvordan jeg går fram for å isolere og lage bro mellom pinnene så er jeg enda mer happy. Det er særlig de pinnene som både skal isoleres og lages bro til jeg stusser på.

Lenke til kommentar
Hvis noen føler for å gi meg veldig detaljerte innstruksjoner om hvordan jeg går fram for å isolere og lage bro mellom pinnene så er jeg enda mer happy. Det er særlig de pinnene som både skal isoleres og lages bro til jeg stusser på.

Man tager en gammel IDE-kabel, med nennsom hånd og skarp kniv splitter streng til bruk for bridge/ kortslutning av anviste pins.

Hvis du sjekker til venstre i "Tualeron"-linken jeg postet, der vil du finne bilder på noen av innsendernes websider via de ymse fora - f.eks. belinassu som kommer Herfra

Det er 'stamasd' som har maken til både kortet og konverteren din ( scroll ned midtveis ca. ), og lyktes ganske så bra med sin mod - han forklarer i linken over.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg ville bare si at du trenger ikke å klippe de pinnene du vil isolere. Du trenger bare å tre på en slags isolerende "kondom". "komdomen" lager du av restene av IDE-kablene du har klippet opp. Hver leder inneholder tynne kobbertråder som du drar ut. Den gjenværende plast-hylsa klipper du i passende lengde og trer på de beina du vil isolere.

Jeg har selv brukt trikset med bra resultat. Men trikset jeg brukte bare satt opp spenninga på et HK som ikke hadde mulighet for å stille spenningen hverken via bios eller jumpere. (Kjører nå den gamle Celeronen 766 på 1150MHz med 1,80v og standard OEM-kjøler.)

Ang. stilling av FSB på BX hovedkort: FSB'en kan som regel fint overklokkes til 133MHz men resultatet er en PCI på hele 44MHz og AGP på 88MHz. Det kan bli i meste laget for PCI og AGP-enhetene. Særlig geforce-baserte kort liker ikke så høy AGP. Så om du klarer 133MHz står og faller på hvor mye AGP og PCI enhetene klarer.

Lenke til kommentar
Som de andre sier her... BH6 støtter ikke Tualatin i utgangspunktet. At den heller ikke støtter 133MHz buss, så skal det nok mye til for at du skal få dette til.

'Simen1's optimisme i så måte deler heller ikke jeg ( hvilket bx-kort/ revisjon ? ) - resultatene av konverter-/CPU-mod på BH6 virker svakere enn på Abit BX-133, ( som heller ikke er et ekte 133 MHz chip - fsb 112 ser ut til å være mer realistisk )

Mange som har hatt problemer med P3 900 på dette HKet også...
hva er grunnen til det ?

.

Lenke til kommentar

Hei igjen, nå har jeg klipt 3 pins. Får ikke prøvd før jeg kommer hjem fra jobb om det virker. Ga meg på isoleringen.

Det jeg lurer på nå er om det er nødvendig å lage bro mellom noen av pinnene når slotket'en har jumpere for å sette spenningen til 1,5v.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...