RamGuy Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Vi har nettopp fått oss en Yamaha RX-V1800 AV-forsterker. Vi prøver nå å få stilt inn bilde på vår Hitachi 37" LD6600 LCD-TV, og vår Pioneer DVD-spiller, samt teste lyden litt. Har et 5.1 anlegg fra Kirksaeter. Er det noen filmer som er gode til å bruke til testing av lyd og bilde? Og hva er forskjellen / best av Dolby Digital 5.1, Pro Logic osv..? Får dessverre ikke testet ut TrueHD, eller DTS-HD da vi ikke har en Blu-ray spiller. Takker for all hjelp Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Meiner å ha lest at Pro Logic og Dolby Surround f.eks er teknologi for å oppkonvertere stereo eller mono lydspor. Dolby Digital 5.1 har allerede 6 kanaler med lyd. Btw, grattis med ny og god receiver! Endret 28. desember 2007 av Ed Hunter Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Meiner å ha lest at Pro Logic og Dolby Surround f.eks er teknologi for å oppkonvertere stereo eller mono lydspor. Dolby Digital 5.1 har allerede 6 kanaler med lyd. Btw, grattis med ny og god receiver! Tusen takk Var det jeg også trodde, ville bare ha det bekreftet Vi har ikke mulighet for å benytte Dolby Digital (den blir automatisk Pro Logic) når vi ser på filmer på Canal Plus kanalene, det er vell fordi Canal Digital sender filmene i Stereo Surround? Jeg må helt ærlig innrømme at det er litt små trist å sitte med denne receiveren når vi ikke har noen måtte å utnytte dets potensiale Men vi er litt skeptiske til å skaffe noen HD-medium avspiller enda, da det ikke er noen spillere på markedet enda som er et klart bestevalg. Ut ifra hva jeg har lest er en Toshiba HD-EP35 det beste valget for oss. Da den skal ha best bildekvalitet, HDMI 1.3a, samt støtte for Dolby Digital TrueHD. Den skal ikke være så sprek når det kommer til lydbildet, men det vil vår RX-V1800 ta seg av, så det er ikke så mye å bekymre seg for. Det viktigste er jo at den benytter HDMI1.3a og har støtte for TrueHD. Koster ikke mer enn 5'000kroner heller, som er et akseptabelt nivå. Eneste negative er at det er en HD DVD spiller, og ikke Blu-Ray. Personlig tror jeg at Blu-Ray vil vinne denne format krigen. For det første har de jo et stor overtak alt, da de for solgt langt flere filmer enn HD DVD (mye takket være PlayStation 3), og fordi jeg tror Sony rett og slett ikke har råd til at Blu-Ray skal tape, så jeg tror de er villig til å satse hva det måtte være for å dra i land seieren. Toshiba på sin side ser ikke ut til å satse så mye på HD DVD. Blu-Ray har jo også langt flere filmtitler, og mye av det skyldes jo at det er flere filmselskaper som satser på Blu-Ray enn HD DVD. Det er også bedre tilgjengelighet av Blu-Ray filmer her i Norge. Når det gjelder formatene rent teknisk, så er vell Blu-Ray som stiller sterkest her også, da det er teoretisk mulig å lagre helt opptil 250GB på en Blu-Ray disk, eller noe sånt. Mens HD DVD stopper vell på 80GB? Nå har jo ikke det stort å si i filmindustrien, da 80GB burde holde i massevis, men folk ser på det som et generelt pluss for Blu-Ray. Eneste som jeg ser er positivt med HD DVD over Blu-Ray er at de ikke har soneinndeling, og er billigere i produksjon. Så jeg føler at Sony vil dra dette i land, og ting tyder jo også på det? Derfor ser jeg ikke noe poeng i å skaffe en HD DVD spiller, selv om det kanskje er bedre HD DVD spillere på markedet enn Blu-Ray spillere, hvis den om noen år er ubrukelig. Dessuten er det færre HD DVD titler, så utvalget av filmer blir mer begrenset. Ser ut som vi blir nødt til å vente med å få utnyttet potensiale til RX-V1800 en god stund Endret 28. desember 2007 av RamGuy Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Ang. formatkrigen så holder eg også ein knapp på Blu-ray, mykje grunna Sony og PS3 ja. Litt usikker på korleis det er med lagringskapasitet og kor mykje av det som blir nødvendig i framtida, men viss ein BR-D kan maks lagre 250 GB så bør vel dette holde såpass at når 1080p blir "old" så kan man fortsatt bruke samme format? Hadde eg kjøpt hd-avspiller idag, hadde eg gått for Sony BDP-S300 eller PS3 (lite sansynlig då eg allerede har konsoll i 360..). Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 Det negative med BDP-S300 er at den verken har HDMI1.3a, ei støtte for Dolby Digital TrueHD så vidt jeg skjønner. Og det er mildt sagt et lite savn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå