Do0z Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hei jeg trenger noe hjelp med å finne en ny Prosessor. CPU'en min er ca 3 år gammel , og begynner å bli temmellig sliten. Spec's: AMD CPU Athlon XP2600 2.083GHz Socket-A 0.13u 333MHz Tray "Trhoughbred" Jeg har litt problemer med å finne nye CPU'er som passer til hovedkortet mitt , om noen kunne gitt meg noen pekefingre en rettning hadde det vært flott. Som jeg vett er 3 år temmelig gammelt for CPU's men jeg det må da være noen som selger dette enda? Jeg har ikke råd til å bytte hele HK og Ram. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 dessverre, er nok ingen butikker som selger slikt da det gikk ut for over 2 år siden. Kanskje du er heldig og finner noen på bruktmarkedet. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
s13 Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Største man fikk, var en XP3200, ikke så mye å hente der uansett. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 I og med at CPU-en din faktisk var gammel teknologi for tre år siden, så finner du nok ikke noe andre steder enn på bruktmarkedet. Og ikke sikkert det er så mye der heller. T-Bred ble faktisk lansert i juni 2002 (Du har ikke mot formodning en Thorton i stedet). Og det er vel faktisk 3 år siden de gikk ut av produksjon. Så enten må du leve med det du har, eller må du nok regne med å legge i litt mer enn noen kroner i oppgradering. Regner med at du har AGP skjermkort og DDR minne, så da er faren at du må skifte det meste. Men det finnes en rimelig vei ut av dette, men da må du skifte til Intel. Løsningen er som følger: ASRock 4CoreDual-SATA2, kr 408 hos Stretto.no Intel Pentium E2160, kr 601 hos Stretto.no (Dette er ingen Pentium CPU, det er en Core 2 med DC, men med mindre cache og lavere FSB enn de som kalles Core 2 Duo.) Her kan AGP skjermkort brukes, samme gjelder DDR-minne. HK kan også bruke DDR2 minne og PCIe skjermkort ( slik at man kan oppgradere litt mer uten å skifte HK). Men jeg bruker fremdeles en P4 Northwood (2,6 Ghz) som HTPC, så definer litt mer hva bruksområdene dine er. Er bruksområdet spill, da er det en betydelig fare for at lommeboka må åpnes betydelig mer. Lenke til kommentar
Do0z Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Har nettopp oppgradert HD og Skjermkort (Sapphire Radeon x1550 512M DDR2 AGP) Bolson: Bruksområdet mitt er opprinnelig spill , men jeg trenger ikke et helt FPS fritt spill med den beste grafikken. jeg kan nøye meg med å spille de nyeste spillene på middels kvalitet i stedet. Men det begynner å bli ett problem for min data. Jeg vil gjerne oppgrader PC-en litt slik at jeg kan nøye meg med den ett til to år mer. Før jeg eventuelt kjøper en helt ny. Er det noe vidts å oppgradere eller vil jeg få lite for pengene om jeg skal gjøre dette? Her er hardware lista på PC-en min: MICROSTAR : Mainboard Socket-A nForce2-18G ATX Audio VGA LAN TVout. AMD CPU: Athlon XP2600 2.083GHz Socket-A 0.13u 333MHz Tray "Trhoughbred" Westeren Digital: 500GB IDE/ATA 7200RPM Caviar Special Edition 16MB cache CREATIVE : Soundcard Sound Blaster 5.1 Digital EG Retail APACHER: Memory 512MB PC-333 DDR PC2700 Original <- - Merk 2stk. x2 totalt 1024MB RAM Jeg sjekket , hovedkortet og CPU du foreslo Bolson: Men jeg skulle gjerne hatt en CPU med bedre ytelse. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Jeg og hadde en sånn gammal CPU socket A før,et lite tips: Bare kjøp ny PC..er ikke vits i å oppgradere noe som er så dårlig alikavel..selv med oppgraderinger så får du ikke den største ytelsen siden HK sikkert er ganske gammelt også. De fleste delene er også vanvittig dyre i forhold til ytelse. Spør heller folk om tips til en billig PC med med påbygningsmuligheter.. F.eks kjøp en PC med integrert skjermkort og lydkort frem til du har råd til å kjøpe en del av gangen hvis du ikke har råd til alt med en gang. Så bruker du bare penger på chassis,HK,CPU og RAM i utgangspunktet elns. Endret 30. desember 2007 av BacardiKillah Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Synes du har heftige intervaller på oppdateringa av PCen. Datautstyr er såpas billig nåfortiden at det burde ikke være noe problem å få skrapet sammen litt penger til nytt HK, CPU, minne og et anstendig skjermkort. Trist at du har investert i nytt AGP skjermkort da men slik er det bare. Problemet ditt er at det heftigste man får tak i til socket A er 3200+ prosessor og selv det holder ikke til medium setting på nye spill fremover. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Med skjermkortet du har kjøpt,RAM'en du har og med xp3200+ tror jeg ikke du hadde greidd å spille verken heroes5,crysis,Quake wars..vel nesten ingen spill egentlig. Spill du hadde greidd er vel FM2008 og lignende spill..som ikke krever så vanvittig mye,men det hadde gått alt annet enn smooth Lenke til kommentar
s13 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Invester i en bedre kjøler, og klokk den litt. Til nød kjøp litt bedre ram 2x1gb pc3200. Kan vel få den opp i ca 2,5ghz med en god kjøler. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg fikk min 2500+ til 2,2Ghz og den maskina med 6800Ultra skjermkort og 2GB ram drog Stalker på minimum/medium settinger på 1024x768 oppløsning på 25-30FPS. For under 7 lapper får du et akseptabelt oppsett etter dagens standar. Lenke til kommentar
tubaper Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg kjører min XP2500+ (1,83 Ghz) på 2,2Ghz (XP3200+) med en relativt standard kjøler og uten å øke volt. Absolutt enkleste "oppgradering" som kan gjøres Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Her er vel eneste beste løsningen en oppgradering av alt. Lønner seg hverken å kjøpe en bruk cpu med kanskje 0.3ghz mer på bruktmarkede. Ta en titt HER, ny pc til 1800,-! Lenke til kommentar
s13 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Bytter han pc med så sjeldne intervaller, vil jeg heller anbefale å spare opp til en mid/high end pc. Ikke kjøp det billigste nå, og irriter deg over for gammel maskin igjen om et år. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 @Do0z: E2160 er langtfra noe dårlig CPU (Uklokket yter den omtrent som en X2 4000+/X2 4200+). Den vil smadre den du har i dag (ytelsesforbedring på 75 - 100 %, om ikke mer), og den er sammen med E2140 og E4xxx serien til Intel noe av det råeste overklokkingsobjektet som finnes. E2140 og E2160 er dratt til godt over 3 Ghz på luft. Problemet er at ASRock HK er ikke akkurat det som klokker best. Og du har gammelt minne som heller ikke drar særlig (for langsomt) Toms Hardware UK sin artikkel på klokking av E2140. Selv om PC-en din ikke er mer enn 3 år, er den egentlig en middels ytende PC fra 2003 (sommer/høst), dvs snart 5 år. Og alt over 3 år i reell alder er skikkelig vanskelig å oppgradere. Du har også gjort utrolig dårlig kjøp på nytt skjermkort og HD. AGP var død standard for 2 - 3 år siden, IDE på god vei til å forsvinne for snart 5 år siden på HD (fra juni 2003 har jeg kun kjøpt SATA-disker). Nye HK har ofte bare en IDE port, og i løpet av 1 - 2 år tror jeg den er helt borte. Dersom du har råd ville jeg kjøpt et oppsett omtrent som det som vist i testen i Toms Hardware (om du har kabinett og PSU som kan brukes). Dette vil komme omtrent på: CPU - E2160, kr 600,- HK - MSI P35 Neo2-FR, kr 708,- Minne - GeIL Black Dragon DDR2-800 2GB, kr 308,- Skjermkort - Sapphire Radeon HD 3850 256 MB, kr 1 145,- Kjøler - Zalman CNPS7700-AlCu, kr 240,- Sum blir ca 3 000 kr,- pluss frakt etc. Klart du kan velge å gå litt opp i CPU, f.eks en E6550 til ca kr 1 200,- Trenger du strømforsyning og kabinett i tillegg kan du regne med fra 400 - 1000 kr. Et godt kjøp er Antec Sonata III, til kr 850,- som har strømforsyning på 500 Watt av kvalitet. Trenger du bare strømforsyning finnes det mye som er bra nok med 430 - 550 Watt for 500 - 600 kr. Denne MIST 500 Watt Rev 3, bør være et sikkert kjøp. Dessverre synes jeg ikke AMD klarer å konkurrere i low-end engang for øyeblikket, mye også fordi de ikke har fått ut HK basert på AMD 770 brikkesettet ennå. Lenke til kommentar
Do0z Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Mye bra respons her takk så mye. Etter hva jeg forstår her , ville det økonomisk sett lønne seg å vente. Da tar jeg heller en beslutning på at jeg venter heller og invisterer 7-8000kr på en helt ny pc til sommeren. Angående dette med tempratur og nedkjøling; Jeg sliter allerede med tempratur problemer inne i maskinen. Jeg har en liten standar CPU vifte , og en extra stor vifte fra Zalman. Som er stilt in til å blåse rett mot Kjøleribbene på CPU'en. 12 Cm i fra CPU'en er det enda en vifte , som er selve luft intaket til kabinettet. Totalt sett har jeg bare 2 Vifter som er store vanelige vifter. Skjermkortet har innebygd vifte , den klarer å kjøle temmelig greit. Men det jeg sliter virkelig med er og holde CPU tempen under 38* grader mens den bare bruker rundt 10-30% av CPU ' minnet. Dette egener seg ikke særlig bra om jeg vil kjøre ett spill elns , kommer jeg opp i 80% av CPU'ens ytelse. Havne vi lett på 50-60 * Grader Celcius. Noe som ikke er bra i det hele tatt. Passerer den 60 * Grader vil BIOS reboote for å skåne CPU temp. Jeg skulle gjerne hatt en skikkelig CPU vifte! noen forslag? CPU specs: Athlon XP2600 2.083GHz Socket-A 0.13u 333MHz Tray "Trhoughbred" Noe jeg virkelig finner irriterende er det at jeg finner ikke flere plasser og kopple flere vifte. Skulle gjerne hatt mulighet til å ha 2 store Kabinett vifter til slik at jeg hadde 4 istedet for 2 som nå. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 https://prisguiden.no/vis_side_ved_...lign=Sammenlign En av de to der vil holde temperaturen ned ganske bra.. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Klart du kan velge å gå litt opp i CPU, f.eks en E6550 til ca kr 1 200,-Ville heller kjøpt en E4600 som er billigere og har 12 i multiplier. Lenke til kommentar
Do0z Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Hvorfor ville du det ? litt dypere begrunnelse hadde ikke gjort noe. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Hvorfor ville du det ?litt dypere begrunnelse hadde ikke gjort noe. Fordi den er billigere og har 12 i multiplier, trenger du noe mer enn det? Ulempen er da at du får mindre cache, men jeg mener at multiplieren veier opp for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå