Gå til innhold

Ustabilt trådløst nett

Anbefalte innlegg

Jeg har en Jensen Air:Link 7954 LongRange hjemme som i det siste har oppført seg noe merkelig. Det trådløse nettverket virker bra på både den stasjonære og diverse bærbare pcer. Men etter alt fra 10-40 minutter brytes internett forbindelsen (ikke forbindelsen med det trådløse nettet). Jeg har gått igjennom installasjons prosessen ennå engang etter en gjenoppretting av ruteren for å prøve å løse problemet uten å lykkes. Drar jeg ut og inn strømledningen til ruteren får jeg internett tilbake. Internett abbonementet er fra Telenor ADSL og modemet er av merket Speed Touch.

Noen som har erfaringer eller tips til hva jeg kan gjøre?

Endret av HHoward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar modemet fra Telenor har DHCP slik at den kan gi ut IP-adresser. Hvis, så kan du, om du ikke fra før har satt ruteren (Jensen) som et rent aksesspunkt (slå av DHCP i Jensen), forsøke det. Hvis det ikke hjelper, kan det være mulig at Jensen har fått en defekt.

Hvordan du lager et ap av Jensen, kan gjøres slik:

- logg deg inn på Jensen, la innstillinger knyttet til kryptering/sikkerhetsnøkkel være slik du har satt opp, finne siden der du kan skru av DHCP-serveren.

- Flytt nettverksledningen fra WAN-inngangen til en av LAN-inngangene på Jensen.

Lenke til kommentar

Det er korrekt at det er et modem fra Telenor. Prøvde å gjøre det du beskrevet, men fikk da ikke tilgang til internett i det hele tatt.

Etter det jeg leser på Jensen-bruksanvisningen, er mitt modem et "Bridgemodem". Jeg regner derfor med at Jensen ruteren skal konfigureres med de innstillingene... Det er også da jeg ihvertfall har internett aktivt over en viss periode... Tidligere fikk jeg også logget inn på Speed Touch modemet ved å skrive http://10.0.0.138/ i nettleseren. Men nå får jeg ikke lenger tilgang til Speed Touch menyen, tenkte jeg skulle sjekke om det står i "bridge-mode". Så ut som om det var en valg mulighet, forrige gang jeg fikk logget inn på Telenor modemet...

Lenke til kommentar
Begge skal i allefall ikke være i bridgemodus. Så om Jensen er i bridge (fungerer da som et rent ap), så skal Telenor sitt fungere som en ruter.

Ok, da har jeg misforstått litt. Da får jeg prøve å ordne på det igjen etter nyttårsfeiringen.

Takk for hjelp så langt! Og godt nytt år!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...