Gå til innhold

Hvilke digitale kamerahus kan jeg bruke på gamle Minolta linser?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg et digitalt kamerahus, som skal passe til mine gamle Minolta linser.

Jeg har brukt disse linsene på følgene kamerahus:

Minolta xd-5

Minolta srt-101

Jeg har søkt på nettet men finner ikke ut av hvilke digitale kamerahus jeg kan bruke disse linsene på.

Kan noen hjelpe meg :yes:

på forhånd takk :yes:

Hilsen

Per

Endret av pbolaf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det finnes dessverre ikke noen digitale kamerahus med den manuelle minoltafatningen, siden denne ble faset ut til fordel for Maxxum/Dynax 7000 med Minolta AF-fatning (nå Sony Alpha-fatning) i 1985. Det finnes enkelte adaptere, men disse har pga rene fysiske begrensninger i forholdet mellom det nye og gamle festet enten et optisk element som forringer kvaliteten, øker brennvidden og senker blendertallet, eller de fokuserer ikke ut til uendelelig (du kan kun fokusere på svært korte avstander).

Det hadde kanskje vært interessant å se hvilke objektiver du har, men du vil ikke kunne bruke dem slik du er vant til fra de gamle manuelle kamerahusene. Manuell fokus vil være vanskeligere pga mindre søker hvis du ikke bytter ut standardskjemen med en med fokushjelpemiddel, og med manuell blenderoperasjon må du for hvert bilde først måle lyset, deretter sette full blender for å fokusere før du blender ned til riktig blender for å ta bildet.

Hvis du har objektiver som tilbyr muligheter du ikke finner blant brukt Minolta AF-optikk eller ny Sony-optikk (typisk normalobjektiver med blender 1.2), kan det gå an å tenke på å få dem konvertert til Alpha-feste, men dette blir ganske spesielt.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Det er i alle fall ingen god løsning, og du skal ha ganske spesiell optikk for å rettferdiggjøre det. 50mm f/1,2 kan være et slik objektiv. Et annet alternativ er hvis du har et svært godt makro-objektiv. Jeg er litt på tynn is her, men jeg har lest om noen som har fjernet det ekstra linse-elementet fra Canons tilsvarende FD-adapter. Hensikten med det glasset er å få uendelig fokus. Uten glasset så kan man kun fokusere på korte avstander. Man kan altså bruke et slik adapter til nærfoto, uten at det forringer bildekvaliteten. Man mister muligheten for normal bruk av de fleste objektiver, men på nærfoto så får du i alle fall ingen ekstra glass som forringer bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Hei!

Det ene objektivet er en Minolta 1,7/55, det andre er en Soligor 8/500 speiltele. Jeg har liten lyst til å pensjonere disse, og da spesielt ikke 500'n, da jeg var meget fornøyd med den(i den tiden jeg brukte den).

Jeg hentet fram dette objektivet igjen i dag, og det ser ut for at det er mulig å skifte ut selve festeringen. Mulig det var et "universal" objektiv, hvor man kunne sette på festering tilpasset det kameraet en hadde? Jeg kjøpte det i 1981, så jeg husker ikke helt.

Per.

Lenke til kommentar
Hei!

Det ene objektivet er en Minolta 1,7/55, det andre er en Soligor 8/500 speiltele. Jeg har liten lyst til å pensjonere disse, og da spesielt ikke 500'n, da jeg var meget fornøyd med den(i den tiden jeg brukte den).

Jeg hentet fram dette objektivet igjen i dag, og det ser ut for at det er mulig å skifte ut selve festeringen. Mulig det var et "universal" objektiv, hvor man kunne sette på festering tilpasset det kameraet en hadde? Jeg kjøpte det i 1981, så jeg husker ikke helt.

Per.

Ja, sannsynligvis er det en adaptering på den, i teorien skulle det da bare være å skifte ut denne ringen med en ring med en annen fatning. Hvis du var fornøyd med den på film, kan du få overreaskelse på digital. Det kan være verdt å prøve. Prøv først å skrue ut ringen, sjekk diameter, tipper det er en eller annen standarddiameter og kanskje noen produsenter allerede har ringer som gjør at den passer. Et Minolta 1,7/55 vil jo være en helt kurant lyssterk tele, ikke dumt å prøve å få til en ordning. Kankje du ikke får fokus på uendelig, men det er heller ikke umulig med adapter, hvis de gamle kameraene til Minolta var tykkere enn de nye digitale. Så et kamerahus med en zoom pluss de to så har du en start.

Lenke til kommentar
Hei!

Per.

hei per

jeg ville ikke latt de objektivene du har fra før bestemme hvilket system du skal velge når du går over til digitalt kamera.

hverfall ikke så lenge at ingen av objektivene passer uten endring av sokkel.

det lar seg gjøre å bygge om objektiver,men om det er verdt det er det bare du som bruker som må avgjøre.

arkku på dyxum har bygd om et gammelt minolta 58 mm f1.2 manuellfokusobjektiv til å passe minolta A/mount (sony)

http://dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=19601

mener å huske at moijk her på akam.no har et ombygd minolta manuellfokusobjektiv.

Du står i bunn å grunn fritt til å velge system da ingen av objektivene dine passer moderne systemer uten å bygge de om.

og om skulle du finne på å bygge om objektivene dine til å passe nyere kamera spiller det ingen rolle om du har sony,canon,olympus eller pentax kamera, nikon er litt særere da de har lengre avstand fra objektivfeste til fokusplan (bildebrikke) slik at ombygning av objektiver ikke kan gjøres uten å ha optikk i mellom objektiv og kamera.

konklusjon: jeg synes ingen av objektivene dine er verdig ombygning pga. lystyrke og pris det koster og skaffe seg tilsvarende som fungerer med nye kameraer.

bruk de gamle objektivene dine på filmkameraet ditt, og kjøp deg nytt digitalt system for hverdagsbruk.

Endret av Thomas-B
Lenke til kommentar

Hei!

Takker for svar.

Og det spørs vel om jeg ikke følger Thomas-B's forslag, og biter i det sure eplet og kjøper nytt utstyr. Det virker å være det mest fornuftigste. Da bevarer jeg det jeg har også.

Det var ellers en veldig god beskrivelse av en konvertering gjort av arkku på dyxum.

Så nå blir det å fordype seg i valg av kamerahus.

Igjen en takk til dere som har bidratt med svar.

Per.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...