Gå til innhold

På hvilke(n) måte(r) ignorerer katolisismen vitenskap?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt mer detaljert svar, takk. Gjerne med kilder.

Må jeg komme med kilder? Er det ikke nok at jeg sier hva jeg sier? Hver gang en kristen debatterer på dette feltet er det nok å referere til Bibelen, en bok. Katolismen fornekter det beviste - katolismen fornekter Darwins teori om at vi stammer fra apene. Man trenger ikke ha stor kompetanse innenfor feltet for å skjønne at Darwins teori faktisk stemmer, ganske til punkt og prikke. Katolismen ignorerer denne vitenskapen komplett på alle felter.

Lenke til kommentar

Vel en har den Katolske kirkes episode med Gallileo Gallilei. Dens inntil nylig reverserte holdning til evolusjon, og Pavens instruks til Stephen Hawking og andre vitenskapsmenn under en konferanse i Vatikanet fortalt om i "A brief history of time".

Den katolske kirken har vært en real "festbrems" for vitenskapen og fremdeles finner en katolske misjonærer som sprer løgner om prevansjonsmiddler i sitt misjonsarbeid da de finner det syndig å bruke f.eks kondom. De er rett og slett litt i etterkant av vitenskapen som mange andre religiøse sekter og rikker ikke stort på seg før resten av verden har gått frem først.

Lenke til kommentar
Må jeg komme med kilder? Er det ikke nok at jeg sier hva jeg sier? Hver gang en kristen debatterer på dette feltet er det nok å referere til Bibelen, en bok. Katolismen fornekter det beviste - katolismen fornekter Darwins teori om at vi stammer fra apene. Man trenger ikke ha stor kompetanse innenfor feltet for å skjønne at Darwins teori faktisk stemmer, ganske til punkt og prikke. Katolismen ignorerer denne vitenskapen komplett på alle felter.

Har ikke katolikkene bestemt seg for at Darwin hadde delvis rett?

Lenke til kommentar

Jo, de har i senere tid blitt mer åpne for evolusjonsteorien og klart å flette den inn i sin tro. Men de virker å motarbeide annet arbeid innen vitenskapen.

At the end of the conference the participants were granted an audience with the Pope. He told us that it was all right to study the evolution of the universe after the big bang, but we should not inquire into the big bang itself because that was the moment of Creation and therefore the work of God. I was glad then that he did not know the subject of the talk I had just given at the conference – the possibility that space-time was finite but had no boundary, which means that it had no beginning, no moment of Creation. I had no desire to share the fate of Galileo, with whom I feel a strong sense of identity, partly because of the coincidence of having been born exactly 300 years after his death!

Dette var vel under Johannes Paul den Andre, og den nye skal vel være mer konservativ igjen.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Det er et spørsmål jeg lurer på. Kan noen gi meg svar?

Tja, 3 kjappe:

• Tar jeg ikke helt feil ble Nicolaus Copernicus i sin tid bannlyst av kirken når han mente at jorda ikke er i sentrum, men at jorda går rundt sola. Kirken var derimot skråsikker på at jorda er i sentrum og at sola går rundt jorda.
  • En eller annen pave det siste tiåret har kommet med det tålige utsagnet at kondom ikke beskytter mot HIV/AIDS fordi viruset er så lite at det slipper igjennom. Dette føyer seg vel inn blant ørten utsagn ang. temaet såvidt jeg forstår.
  • Darwins evolusjonsteori og bibelen krasjer ganske åpenbart.

Lenke til kommentar
Har det ikke nå kommet flere teorier som motstrider denne?

Du ordlegger deg som om du vet om noen. Gjør du det?

Nei, det var derfor det var et spørsmål, la du merke til spørsmålstegnet? Mener bare å huske at læreren min sa noe om det for ikke så lenge siden, men husker ikke helt hva han sa.

Skarstad: Mener du kreasjonismen, der de kristne forsker for å bevise bibelens skapelsesteori? Finnes det ingen andre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ikke så vidt jeg veit. Til nå passer vel alt vi veit evolusjonsteorien. Den er hele tiden prøvd falsifisert slik alle vitenskapelige teorier og hypoteser. Er bare noen som 1) ikke skjønner den 2) ikke vil skjønne fordi den ikke passer inn i deres tro som prøver å nedgradere og svartmale evolusjonsteorien.

Redigert: Må legge til at de bruker usikkerheten/skepsismen, som er en viktig del i den vitenskapelige metode, til svartmalinga. "Det er bare en teori!" er en vanlig gjenganger.

red2: skriveleifs

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Har det ikke nå kommet flere teorier som motstrider denne?

Du ordlegger deg som om du vet om noen. Gjør du det?

Nei, det var derfor det var et spørsmål, la du merke til spørsmålstegnet? Mener bare å huske at læreren min sa noe om det for ikke så lenge siden, men husker ikke helt hva han sa.

Skarstad: Mener du kreasjonismen, der de kristne forsker for å bevise bibelens skapelsesteori? Finnes det ingen andre?

Prøv å få lærern din i tale og gjerne be han ringe norsk forskningsråd.

Eller meg, hehe :D

Lenke til kommentar

Will do;) Han nevnte noe med at DNA opplegget ikke stemmer om evolusjonen skal fortsett på samme måte som ifølge Darwin. Skrot DNA etc etc. Mulig jeg her helt på jordet nå :innocent:

Lenke til kommentar

Will do;) Han nevnte noe med at DNA opplegget ikke stemmer om evolusjonen skal fortsett på samme måte som ifølge Darwin. Skrot DNA etc etc. Mulig jeg her helt på jordet nå :innocent:

Tror han roter litt her, det er ikke slik at Darwins teori ikke stemmer, men enkelte av tesene er revidert og oppdatert, spesielt etter oppdagelsen av DNA, det forskes stadig på dette, men ingen ting tyder på at Darwin tok feil.

Lenke til kommentar

Katolisismen tar ikke standpunkt i evolusjons-spørsmålet. Ekstremister/gjøker kan imidlertid komme til den konklusjon at evolusjon står i motsetning til Bibelen. Bibelen har to forskjellige skapelsesberetninger som står i motsetning til hverandre. Dette fordi beretningene, som alt annet i Bibelen, ikke er ment å tolkes som bokstavelige fakta, men spirituelle fakta. Spirituelle sannheter kan ikke bevises/motbevises av vitenskapen. Ja, slike folk er ignorante (for eksempel de som står bak Creationism Museum).

Ser man på Bibelen som en fortelling, ser man mange temaer og verdier. Det er den katolske forståelsen av Bibelen. Katolisismen tar imidlertid deler av Bibelen bokstavelig, for eksempel Oppstandelsen. Dette strider jo også mot vitenskapen. De fleste katolikker vet at det er fysisk umulig å stå opp fra de døde. Det dreier seg om MIRAKLER.

Hvilke andre fakta ignorerer katolisismen?

(ikke mistorstå meg; jeg mener ikke at katolisismen er perfekt).

Endret av Kakestykke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...