Gå til innhold

Tokina 12-24mm og Nikon D80 i Las Vegas, garanti?

Anbefalte innlegg

Hei! Faren min skal til Las Vegas 4. januar, og i den forbindelse tenkte jeg på å gjøre noen kamerakupp. Først og fremst: Er det noen billige og trygge fotobutikker der? Har sett litt på Tokina 12mm - 24mm f/4.0 til mitt Nikon D70 (har forresten Tamron 17-50 f2,8 fra før av). Vil det være en god kombinasjon?

Regner med at prisen er på 500 $, så med en kurs på 5,5(?) så blir det 2750 NOK. Kjøper antakeligvis et UV-filter (77mm) i tillegg.

Broren min kommer antakeligvis til å kjøpe Nikon D80 der samtidig, som koster ca. 800 $ som blir 4400 NOK. Har en 18-70mm kit-linse til han her hjemme.

Hvordan blir dette med garanti osv.? Hvis det viser seg at jeg har fått et defekt objektiv, er jeg da nødt til å reise tilbake for å bytte det inn? Har Nikon verdensgaranti?

Videoannonse
Annonse

Nikon har verdensgaranti på objektiver, men ikke hus. Tokina 12-24 kan jeg underskrive på at er ypperlig, men jeg ville heller hatt Nikon 12-24, om jeg hadde råd (mtp. at du skal handle i USA).

Om du tenker på å kjøpe UV-filter, så bør du lese denne tråden først: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=877737

• 4 uker senere...

Vurderer forsåvidt det samme. Men da kommer jo spørsmålet: Nikon 12-24mm (1 års garanti) eller Tokina 12-24mm (5 års reklamasjonsrett).

Hvordan er forskjellen kvalitetsmessig? Har regnet ut forskjellen mellom Tokina-en på JP vs. Nikkoren på B&H. Nikkoren er 1000kr dyrere. Verdt pengene?

Er det ikke bedre kvalitetskontroller på orginaloptikk også? Kan i værste fall sende objektivet inn til reperasjon i Norge når garantien er gått ut.

Min erfaring begrenser seg til Tokinaen, som har super byggekvalitet (har bla. mistet den på flislagt gulv - det var verst for gulvet... :)), og på alle måter fremragende optiske ytelser. Det virker ikke som om det er mye eksemplarvariasjon, men jeg har vært borti en fyr med et eksemplar som var grusomt uskarpt mot kantene (ikke at 12mm @ f/4 er noen fest til vanlig heller). Motlysegenskapene er forbløffende gode.

For 1000 ekstra ville jeg like vel sterkt vurdert Nikkoren. Primært handler det om enda bedre byggekvalitet (Nikkoren er en "gullring"), mindre KA og litt ymse, samt at jeg har større tro på fargegjengivelsen hos Nikon - jeg syns Tokinaen kan være litt grønn. Ifht. skarphet viser vel testene på Photozone at man ikke kan plukke en klar vinner av de to.

Ja, ser at Nikkoren er bedre på et par punkter, både på papiret og i praksis. Leste Ken Rockwells anmeldelse, hvor han sa at resultatene var temmelig like, og største merkbare forskjeller vil vise seg på testark.

Hadde vært utrolig artig med Nikkoren. Orginaloptikk er en digg følelse, selv om jeg foreløpig ikke har noe. Er ikke så stor prisforskjell mellom Tokina (Norge) og Nikkor (USA). Nikkor-en er i overkant av tusen kroner dyrere. Men da mister jeg også reklamasjonsretten man får ved kjøp i Norge, og det er jo egentlig en behagelig trygghet å ha.

Er det en stor sjanse for at jeg får et "mandagsobjektiv" fra Tokina? I så fall kunne det jo vært et alternativ å bestille Tokina-en fra USA. Da hadde jeg spart en god del penger. Hvordan sa dere garantien på Nikkor-objektiver vil fungere? Hvis jeg finner ut at det er en feil med objektivet før garantien har gått ut, hvor sender jeg det da? Mulig å reparere det i Norge, eller må jeg sende det tilbake til USA?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...