Gå til innhold

Art Lebedevs touch tastatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gammel fremgang og burde vært her for legne siden. Derimot burde man allerede klart å produsere gjennomsiktige tastaturer i myk plast som kan rulles sammen.

 

Unødvendig som produkt om det blir dyrt.

 

Det er et uferdig konsept forøvrig siden det vil være touch-fiendtlig.

 

Mener du et tastatur som dette? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3768

 

Som forøvrig har vært tilsvarende av på markedet i over 10 år...

 

Dette er forresten veldig kult ang. multitouch:

, vært Endret av petersveistrup
Lenke til kommentar

jeg liker den, mulighetene er mange, foreksempel kan du sette opp spilloppsett med video avspilling i en dell av tastaturet , eller msn eller liknende chat program, doble skjermer har alltid vært nyttig, en touchsensitiv skjerm er absolutt det også, i tegning kan du bruke penn på den osv mulighetene er massive.

 

eneste som er skremmende er kansje prisen.

Lenke til kommentar
Gammel fremgang og burde vært her for legne siden. Derimot burde man allerede klart å produsere gjennomsiktige tastaturer i myk plast som kan rulles sammen.

 

Unødvendig som produkt om det blir dyrt.

 

Det er et uferdig konsept forøvrig siden det vil være touch-fiendtlig.

 

Mener du et tastatur som dette? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3768

 

Som forøvrig har vært tilsvarende av på markedet i over 10 år...

 

Dette er forresten veldig kult ang. multitouch:

, vært

Nja det er et luftpute tastatur og blir ikke helt det jeg tenkte meg, har vært borti noen avarter. Hadde de hadd andre taster hadde de vært geniale :)

Lenke til kommentar

Det er nok ganske mange som vil ha god nytte av et tastatur som kan endre inskripsjonene på hver tast i tråd med hvilket tastaturoppsett som blir valgt i software. Endel av oss med norske tastatur har kanskje opplevd dette når man skal skrive noe i et kommandovindu eller spill som ikke støtter norske tegn som æ/ø/å... I disse tilfellene vil slike tastaturer som omtales her kunne vise de tilgjengelige tegnene på hver knapp - meget nyttig. Å si at dette er unødvendig tull er å bare se begrensningene, det er ikke slik mennesket har funnet opp alt som finnes i dag..

 

"64 KB ought to be enough for everyone"

Lenke til kommentar

Jeg tror denne typen tastatur har muligheten for å slå igjennom til rett kundegruppe, det jeg derimot IKKE tror. Er at det kommer fra Art Lebedevs. Jeg har mer tro på at enten Apple, MS, Sony, Nintendo eller lignende selskaper skal slippe noe slikt.

Jeg ser mulighetene er enorme. Men, som ett vanlig tastatur, så har jeg kommet til å slite med å venne meg til det, da det hadde blitt enormt uvant å skirve uten å få respons fra tastene.

 

 

Det at dette "ikke er beregnet til spill" er jeg ikke helt enig i.

Der er det også store muligheter, det er ikke skrevet en lov som sier at du må trykke på en viss knapp for å gå framover og en annen for å gå sideveis.

 

Det er bare det at mange her synes å ha blitt "lært opp" til å tenke sånn. (siden de aldri har prøvd det annerledes)

Må si at i en alder av under 20 år, så er mange her rimelig konservative... :laugh: Ikke det at jeg har en fantastisk mening om hvordan dette eventuelt kan forandres, men jeg har tro på at det er mulig.. Hvis noen får en god ide. (Bare se på måten man soomer på iphone/ipod) For noen år siden, så hadde ikke jeg engang vurdert en telefon med touchscreen.. Tenk så tregt det hadde gått uten taster... Nå håper jeg at jeg får muligheten til å kjøpe en så snart den ankommer norge

Lenke til kommentar
Digg! :fun:

 

Får bare begynne å spare :p

Du har god tid. Sett en tier i banken og den har sikkert vokst seg opp til prisen på tastaturet når det først kommer i butikkene.

 

Ble ikke Optimis Maximus kåret til årets papirlansering i 2006 av et eller annet norsk nettsted?

 

Men jeg skjønner godt hensikten med Optimus Tactus. Jeg har vært skeptisk til Maximus på grunn av kompleksisteten av å ha over 100 individuelle skjermer som skal ha hvert sitt signal. Tactus forenkler produksjonen voldsomt og begynner å nærme seg realistisk rent produksjonsmessig og kostnadsmessig. Tactus bør være mulig å produsere så billig at utsalgsprisen kan komme under 2000 kr.

 

Jeg kunne ikke tenkt meg et sånt tastatur selv siden jeg vil føle tastene slik at jeg kan skrive uten å se på tastaturet. Hadde han laget et tastatur med gjennomsiktige taster og skjerm under tastene så hadde det passet meg bedre rent teknisk. Prismessig synes jeg ikke skjerm i tastaturet er så nyttig at jeg ville betalt veldig mye ekstra for det.

Lenke til kommentar
Jeg kunne ikke tenkt meg et sånt tastatur selv siden jeg vil føle tastene slik at jeg kan skrive uten å se på tastaturet. Hadde han laget et tastatur med gjennomsiktige taster og skjerm under tastene så hadde det passet meg bedre rent teknisk. Prismessig synes jeg ikke skjerm i tastaturet er så nyttig at jeg ville betalt veldig mye ekstra for det.

Jepp. Jeg tror det som er mest realistisk hvis man vil slå gjennom i markedet er å ha et touch-tastatur på siden av et ordinært QWERTY-tastatur. Kanskje som erstatning for det numeriske tastaturet feks. Eller kanskje som en erstatning for museplaten på bærbare datamaskiner? :)

Lenke til kommentar

Simen har kanskje rett angående prisen. Som han sa har Maximus ofer 100 små OLED-skjermer. Her har vi bare en som dekker nesten hele tastaturet og en touch-flate som er en god del mindre enn på tablet-maskiner. OLED-skjermer er fortsatt kvalmt dyre (BLLUUUURGGHH!!!), men når det i det hele tatt er snakk om en oppnåelig slippdato for dette, har vi sikkert 42" til 12k...

Lenke til kommentar

Et sånt system må ha tactile feedback, eller så er det et skritt fram og tre tilbake.

 

Jeg personlig ser sjeldent ned på tastaturet, og ulempen med det er at jeg etterhvert må lære med utallige short-cuts på diverse programmet utenat. Selv samme produsent som Adobe har forskjellige short-cut keys på sine produkter som Flash, Illustrator, Indesign osv... de er lite konsekvent, men det er Adobe sin feil og kan vel rettes opp.

 

Blir det mer effektivt dersom knappene forandret seg hele tiden ? Kanskje det, det blir litt som å jobbe med flere skjermer, og det liker vel de fleste?

 

Men uansett, knappene må kjennes ut som det blir trykket ned, og jeg må også kunne betjene den uten å ha blikk på den, og derfor må jeg kjenner hvor knappene er. Uten disse kravene på plass kan de bare glemme å lansere det da det aldri vil bli et suksess.

Lenke til kommentar

Ideen bak dette tastaturet er god, og det har sikkert en del bruksområder. Ser derimot også en del negativt med det. "Touch-knapper" er på langt nær så brukervennlig som fysiske taster. Man skriver tregere ettersom man ikke får noen respons når man trykker på en tast, og det vil være vanskeligere å vite hvilken knapp fingeren hviler på når man ikke har noe som skiller tastene. Ettersom at knapper og layout på tastaturet skifter etter bruksområde må man også se mer ned på tastaturet. Da mister man noe av flyten og arbeidet vil foregå tregere. Jo mindre man trenger å se ned fra skjermen, og jo mindre man må bruke musen jo bedre. Ser også et problem vedrørende dette med fargepalletten som man kan se på det ene bildet. For de som dette måtte være praktisk for så vil jeg tro at det blir for unøyaktig å måtte velge en fargenyanse ved hjelpe av fingeren.

 

Ikke misforstå meg da jeg liker konseptet, og jeg tror det har et veldig stort utviklingspotensiale. Det betyr ikke automatisk at alt er gull og grønne skoger. Personlig tror jeg brukervennligheten kan lide litt under et slikt konsept.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner godt hva du mener Simen1. Det er sånn på iPhonen min. Det blir ikke helt det samme uten fysisk motstand. Apple og Nokia holder på å lage skjermer som gir feedback.

 

Jeg har startet en ny tråd hvor vi kan spekulere videre på fremtidens grensesnitt.

At man får feedback i form av at skjermen heves én millimeter er en god idé, men det løser ikke problemene ved et slikt tastatur vi snakker om her. En mobil brukes lite til skriving. Man holder seg til korte SMS, trykker litt i menyene osv. En PC brukes derimot *mye* til skriving, og problemet blir da at selv om man får feedback når man trykker på en knapp så vet man ikke hvor knappene ligger i forhold til hvor du har hendene dine. På et vanlig tastatur er tastene fysisk adskilte, og det er lett å vite nøyaktig hvor fingeren din ligger. Denne nøyaktigheten vil bli drastisk redusert når man kun har én flate å forholde seg til.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Gammel fremgang og burde vært her for legne siden. Derimot burde man allerede klart å produsere gjennomsiktige tastaturer i myk plast som kan rulles sammen.

 

Unødvendig som produkt om det blir dyrt.

 

Det er et uferdig konsept forøvrig siden det vil være touch-fiendtlig.

 

Gjenomsiktig tastatur i myk plast er jo allerede produsert og ute til kjøp, dte har det vert lenge nå. se denne linken.

http://www.computermester.dk/shop/default.asp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...