Gå til innhold

Fokus problemmer med hvitvegg

Anbefalte innlegg

hei. tester ut selvportrettt for å lære mer. har rigget meg opp med bra lys, en hvit bakgrunn. setter kamera på stativet, og kjører selvutløser (venter på fjernkontroll) den har problemmer med å fokusere både med 50 mm 1.8, og andre objektiv.

Noen tips om dette, og selvportrett generelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg oppsummere kort for egen forståelse. Du sitter mellom bakgrunnen og kameraet (på stativ?), og forsøker å få autofokusen til å fokusere på deg selv?

Bommer den på fokus, eller jakter den bare til den gir opp?

Hvilken blenderåpning bruker du? (Hvis dybdeskarpheten er begrenset nok vil du måtte treffe meget nøyaktig for at øynene ikke skal forsvinne ut av fokus)

Hvis du prøver med liten dybdeskarphet, kan det kanskje være greit å bestemme positur på forhånd, for deretter å bruke manuell sette manuell fokus etter prøv-og-feil-metoden. Hvis du har dybdeskarphet å gå på, kan du stille fokus manuelt ved hjelp av avstandsskalaen..

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
La meg oppsummere kort for egen forståelse. Du sitter mellom bakgrunnen og kameraet (på stativ?), og forsøker å få autofokusen til å fokusere på deg selv?

Bommer den på fokus, eller jakter den bare til den gir opp?

Hvilken blenderåpning bruker du? (Hvis dybdeskarpheten er begrenset nok vil du måtte treffe meget nøyaktig for at øynene ikke skal forsvinne ut av fokus)

Hvis du prøver med liten dybdeskarphet, kan det kanskje være greit å bestemme positur på forhånd, for deretter å bruke manuell sette manuell fokus etter prøv-og-feil-metoden. Hvis du har dybdeskarphet å gå på, kan du stille fokus manuelt ved hjelp av avstandsskalaen..

takk for svar. jeg har ikkje fått fjernkontrollen enda, så jeg må bruke 10 sec innstillingen. Om jeg prøver å stå bak kamera og fokusere på veggen som er hvit, så går objektivet inn og ut. Jeg har prøvd mange blendere, fra lavt tall til høyt.

Avstandsskalaen vet jeg ikkje hvordan fungerer, men så langt har jeg bare fått tatt bilder der jeg selv holder kameraet. Jeg driver å tester ut lys, osv, før jeg begynner med portrett av andre .

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Når du prøver å fokusere på f.eks. en hvit overlate med veldig lite kontraster så greier ikke kameraet å fokusere, og objektiver går "ut og inn" som resultat av dette.

Det er grunnen, forklaringen har jeg ikke :p

EDIT: Instillingene på kameraet hjelper ikke mot dette. Du kan jo prøve å henge opp et ark, med masse kontraster på rett bak der du skal stå, men du vil jo uansett ikke komme i fokus, og resultere i at du blir uskarp, med mindre du ikke blender mye ned. Du kan jo prøve å stille inn fokusen manuelt, men dette blir vanskelig, spesielt med stor blenderåpning. Du må rett og slett prøve å feile mye.

Hvis ingen andre har noen magiske triks for å løse dette da. Er ikke supererfaren med selvportrett selv, annet enn at jeg har opplevd akkurat det samme som du skriver om.

Endret av recognice
Lenke til kommentar
Når du prøver å fokusere på f.eks. en hvit overlate med veldig lite kontraster så greier ikke kameraet å fokusere, og objektiver går "ut og inn" som resultat av dette.

Det er grunnen, forklaringen har jeg ikke :p

Grunnen er at autofokus-enheten alltid leter etter noen punkter med stor nok kontrast til å kunne bruke som fokuspunkt. (Med mindre du står i single point focus mode) Still deg foran kamera og vær sikker på at du blir fokusert riktig ved å kjøre en fokus+lysmåling vha å halvveis trykke inn utløseren. Slipp så, og så setter du kamera i manuell fokus. Vips har du et godt utgangspunkt!

Uansett - selvportrett med grunn dybdeskarphet er ekstremsport for erfarne fotografer. Jeg har flere år igjen før jeg gidder prøve... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...