2r@rn3 Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hei! Godt Nytt År til alle! Jeg hadde blitt veldig glad om noen kunne hjulpet meg litt... Jeg skal ta steget inn i den digitale speilrefleks-verdenen, men jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe, eller hvor jeg skal begynne :-) Budsjettet mitt er på ca. 20.000,- til å begynne med. Må vel si at jeg stort sett har lest det meste av tester og reviews jeg har kommet over, uten at jeg har greid å komme til noen konklusjon utover at alle kamerahusene leverer gode bilder, og at det er mye som egentlig avgjøres av glasset (og fotografen). Derfor tenkte jeg at jeg skulle begynne med å finne en grei linse-pakke, og deretter finne et passende hus... Mitt bruk er i første rekke innendørs-bilder (70% av alt jeg har knipset med mitt PS-kamera, 9000 bilder) av barn ( har ei på 4 og en på 7...) med alt det medfører av selskaper, portretter, lek og aktiviteter. Resten av bildene mine (og der foto-interessen min egentlig ligger), er natur- og landskapsbilder. Er mye ute i skog og mark på overnattingsturer. Det jeg har sett for meg er en god vidvinkel (Sigma 10-20mm), en god normal-zoom (Sigma 17-70mm) og en tele (70-300?). Eller vil en kombi-linse (18-250mm) gjøre jobben? Høres dette greit ut til mitt behov? Jeg er villig til å strekke meg langt for godt glass, da jeg mener det er viktigere enn huset...men så er spørsmålet: Hvilket hus vil passe til det jeg har sett for meg? Og er det andre ting dere mener er viktig å ha med seg fra starten av? Om du skulle "kompromisse" i forhold til det budsjettet jeg har, hva ville du ventet med? Om noen vil hjelpe meg med å løse opp i min forvirring, evt. anbefale en god linse-pakke med tilhørende hus, ville jeg bli veldig takknemlig. På forhånd, takk for alle svar! Lenke til kommentar
kimare Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Mitt utgangspunkt ville ha vært dette: Tamron 17-50 f/2,8 eller Sigma 18-50 f/2,8 (Jeg ville gått for Tamronen, men sigmaen er også bra) 3500,- Sigma 30mm f/1,4 3500,- Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 1000,- Blits ca 2000,- (avhenger litt av system) Da har du brukt 10000,- Da står du fritt til å velge det huset som passer deg best, mtp størrelse og ergonomi. Dersom det hadde vært mitt valg hadde jeg valgt ett hus med innebygd stabilisering. Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 Jo, og så er det en viktig ting til: Jeg vil helst kjøpe i butikk - ikke på nettet. Jeg har ingen erfaring med dSLR'er, så jeg har et "tafse-behov" for å finne et hus jeg vil trives med. Dette er en tjeneste jeg er villig til å betale "ekstra" for. Billigste nett-butikk er ikke et "must" for meg, men hva vil være greit å kjøpe via nettet om så skulle være? Blitz, stativ, vesker, glass, minnekort? Jeg bor i Drammen, så utvalget av gode foto-butikker er begrenset (selv om det ikke er langt til Oslo). Vi har JapanPhoto her, men jeg ble ikke overbevist over kunnskapen/hjelpen jeg fikk av betjeningen, når jeg var innom der en tid før jul...(tempo, stress og ekstra-hjelp kan vel være grunnen, men det var nok til å få meg til å ville kjøpe andre steder) Kan noen anbefale en god butikk jeg kan handle i, som har tålmodighet nok til å la en kunde få ta på og teste litt forskjellig? Jeg er villig til å dra til Oslo, om det er eneste alternativ... Kimare: Takk, for innspill! Jeg skal sjekke ut linsene du anbefaler. Stabilisator i huset, er vel den veien jeg tenker selv. Da snakker vi vel Pentax, Oly eller Sony? Eller finnes det andre som er verd å se på? Nok en gang, takk for alle svar. P.S Jeg veit at det finnes utallige tråder om kjøpshjelp, og jeg har vel lest dem alle. Det er ikke for å mase jeg startet denne tråden, men 20+k er mye penger, så jeg trenger litt ekstra trygghet før jeg kjøper. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Med ditt budsjett får du et glimrende system, uansett hvilket merke du velger. Hvis du velger et hus til 13 store, så får du bruke resten av budsjettet på en skikkelig god normalzoom. Alternativet er å kjøpe et hus som er rimeligere, og få et par gode objektiver med i pakken. Jeg er sannelig ikke sikker på hva jeg hadde valgt, så jeg hadde valgt med hjertet og magefølelse. Les omtaler av alle de flotte husene som har kommet på markedet i år, og forsøk å bestemme deg for system. Det er det kimare på en måte forteller deg. Han har morsomt nok gitt deg et forslag til en pakke som faktisk gjelder for alle systemer utenom Fourthirds, noe han har utelatt fordi han er for bedagelig til å forske for mye i det. Velg et system først. Ta utgangspunkt i at alle er like gode, slik at du kan bruke helt personlige preferanser (som antishake eller liveview, værbestandighet eller ut fra hva naboen/broren/fetteren eller bestekompisen har. Da blir det litt artig å være med på å diskutere hva man skal bruke pengene til. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Det jeg har sett for meg er en god vidvinkel (Sigma 10-20mm), en god normal-zoom (Sigma 17-70mm) og en tele (70-300?). Eller vil en kombi-linse (18-250mm) gjøre jobben? Høres dette greit ut til mitt behov?Som andre sier, for den summen kan du få mye meget bra. Jeg ville valgt Samsung GX-10 (nesten identisk med Pentax K10D) med Pentax 16-50 f/2.8 og et teleobjektiv, eller med Pentax 18-250 og fastoptikk til de "viktige" bildene (f.eks 21mm f/3.2, 35mm f/2, 50mm f/1.4 og 100mm f/2.8 macro). Årsaken til at jeg ville valgt Samsungen, er at det er et meget kompetent kamerahus, til en svært rimelig penge, og du får dermed råd til skikkelig optikk ved siden av. Blits er kurant, og jeg har sett originale Pentax-blitser rimeligere enn noen andre merker (1700 for AF-360FGZ, tilsvarende Nikon SB-600 og Canon 430EX). Optikk er også fornuftig priset, den nevnte 16-50 er rimeligere enn tilsvarende optikk fra konkurrentene. Endret 29. desember 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg kan i alle fall ikke si meg uenig med k-ryeng. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Enig. Ville ha ventet med rimelig telezom og brukt pengene på vidvinkel og normal til å begyne med. Og kjøpt en ordentlig tele hvis det var et stort behov for det. Har sjøl en billig telezom og den ligger bare å slenger i bilen i tilfelle jeg kjører forbi en nudiststrand eller noe. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Fatter ikke at alle skal ha normalzoom umiddelbart jeg. Mange syns det er langt bedre med skikkelig tele. Stort sett kommer det an på hva man skal fotografere. Fastoptikk og en skikkelig tele er da mer enn nok for dødlige mennesker? Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg enten valgt Nikon eller Canon. Selv om andre har veldig bra utstyr er det alltid deilig å være hos en av markedslederne. Mitt valg: Nikon d300 med en 18-200 20mm f2.8 50mm f1.8 85mm f1.8 Lykke til Lenke til kommentar
mar1u5 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Tror du gjør helt rett i og fokusere mer på glasset, enn huset. Har selv ett EOS 400D og er knall fornøyd med det. Koster rundt 5000kr for huset om dagen, og syns du får mye for pengene der. Som ett "all round" objektiv (bursdager, hage-fest osv) så faller det igjen på noe jeg har selv: CANON EF-S 17-55 F2.8 IS USM. Du kan lese tester her: http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx "Weddings, events, parties, family activities, portraits, landscapes, stage shows, car shows, night sky ... there are far more uses for this lens than I am going to think of. Unless there is an upgrade to a 1.3x or full frame body in your future, the Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lens is an ideal lens to include in your kit. " http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ca...55_28/index.htm "The resolution figures are among the very best seen so far for an APS-C standard zoom lens. The center resolution is nothing short of outstanding and the even borders can keep a very good to even excellent quality level. [...] All-in-all the EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS is clearly a level up from the other Canon standard zooms - a highly desirable lens though the pricing may rise a few question marks." Mine egene erfaringer støtter opp under det du kan lese om i de testene. DYRT (8-9000kr), men knall bra objektiv. Noen egene eksempler: Tatt håndholdt på BIL'07 messen (hvor mange klagde på dårlig lys), ISO 400 F2.8: http://img.photobucket.com/albums/v398/mar...07/bil07005.jpg Stativ, ute i dagslys, ISO 200 og F-husker-ikke: http://img.photobucket.com/albums/v398/mar...rk/diablo13.jpg Jeg er ivertfall strålende fornøyd med resultatene jeg kan få med dette objektivet og kamera (flere eksempler finner du på www.mariusaasheim.com) Når det gjelder tele (hvis vi skal holde oss til 20.000kr budsjettet) så vile jeg valgt CANON EF 70-200 F4.0 USM L (rundt 5500-6000kr) eller CANON EF 70-300 F4-5.6 IS USM (rundt 5000kr). Har ingen erfaring med disse, og går helt etter hva omtalene om disse sier. Mest relevante omtalene av disse for deg (som tar for seg hvordan de er for landskap osv) er vel: http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx Har selv ett CANON EF-S 10-22 objektiv (siden du nevner vidvinkel) som tar veldig dramatiske bilder. Men syns selv dette tar såpass spesielle bilder at jeg ville ikke prioritert dette i første omgang. Syns det har noe begrenset bruk. Håper dette er til noe hjelp. Vet selv hvor frustrerende det er og lete etter de perfekte objektivene, uten at lommeboka & banken skal måtte samarbeide for mye. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg må nesten bare si det... Men jeg syns at forslaget til Øivind Dahle er litt latterlig og lite hjelpsomt i forhold til hva trådstarter spør om. 'Pakken' som han har lagt frem koster LANGT mer enn de 20.000 som trådstarter indikerer. Selv om jeg leser det slik at fastoptikken kan/skal kjøpes i ettertid så mener jeg det er dette valget trådstarter kommer desidert dårligst ut med. Han får et tipp-topp kamerahus, ja. Men relativt treg optikk med 18-200 objektivet, og MÅ påberegne seg å legge mer penger i optikk for å kunne ta bilder innendørs med mindre det er spesielt godt lys. Da kommer trådstarter mye lengre med mer 'moderate' kamerahus, og bedre optikk som bl.a. K-ryeng sitt forslag, Kimare sitt forslag og Mar1u5 sitt. Selv ville jeg ha valgt noe slikt som k-ryeng kom med, mer spesifikt: Samsung GX-10, Pentax DA* 16-50 f/2.8 (værtetting er veldig kjekt på tur), Pentax 540FGZ/Pentax 360FGZ (blitz), og da har man fremdeles ca 3-4000 tusen igjen å leke med til f.eks Sigma 10-20, eller et teleobjektiv, evt fastoptikk som DA 35 f/2, DA 50 f/1.4, DA 40 f/2.8, DA 70 f/2.4 eller lignende. Jeg mener uten tvil at de fleste vil være bedre tjent med noe slikt enn D300 med 18-200. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Selv ville jeg ha valgt noe slikt som k-ryeng kom med, mer spesifikt:Samsung GX-10, Pentax DA* 16-50 f/2.8 (værtetting er veldig kjekt på tur), Pentax 540FGZ/Pentax 360FGZ (blitz), og da har man fremdeles ca 3-4000 tusen igjen å leke med til f.eks Sigma 10-20, eller et teleobjektiv, evt fastoptikk som DA 35 f/2, DA 50 f/1.4, DA 40 f/2.8, DA 70 f/2.4 eller lignende. Slett ikke dumt. Selv har jeg en GX-10 i bestilling, og vurderer enten 16-45 f/4 eller noe fastoptikk (antakelig 35mm f/2) i tillegg til kit-objektivet. Budsjettet mitt er dog litt lavere... Jeg ville valgt den rimeligste blitsen, AF-360FGZ til 1700-2000 kr. GX-10-kit kommer på rundt 7000 i butikk (veil. pris fra Aronsen), Pentax DA* 16-50mm f/2.8 kommer vel på ca 7500. Legg på 35mm f/2 (som er et av de skarpeste objektivene jeg har sett til Samsung/Pentax) og minnekort, og du er ganske nøyaktig på 20000 kr i butikk. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Syns det er merkelig at man på død og liv skal anbefale et merke som knapt nok folk kjenner til. Det blir litt som man på død og liv skal anbefale Linux til noen som spør om operativssystem. Hvorfor ikke safe å kjøpe Canon eller Nikon? Tenk hvilket bruktmarked man kommer til, spesielt med tanke på alle som har kjøpt dSLR uten å kunne bruke det. Sikker på at det vil bli mye godsaker på salg etterhvert. sjekka ikke prisen på d300 med en 18-200, men den pakka og en 50mm f1.8 burde gi trådstarter masse valuta for 20k ca. Ser Japanphoto har pakka til 20k + 1 k for 50mm Lenke til kommentar
El chico Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Syns det er merkelig at man på død og liv skal anbefale et merke som knapt nok folk kjenner til. Det blir litt som man på død og liv skal anbefale Linux til noen som spør om operativssystem. Hvorfor ikke safe å kjøpe Canon eller Nikon? Tenk hvilket bruktmarked man kommer til, spesielt med tanke på alle som har kjøpt dSLR uten å kunne bruke det. Sikker på at det vil bli mye godsaker på salg etterhvert. sjekka ikke prisen på d300 med en 18-200, men den pakka og en 50mm f1.8 burde gi trådstarter masse valuta for 20k ca. Ser Japanphoto har pakka til 20k + 1 k for 50mm Ikke bare Canon og Nikon som kan å lage fotoutstyr, herr Dahle. I og med at de er så store kan de nok ta ut litt ekstra marginer på produktene sine enn de små. Dermed kan en få veldig mye for penga dersom en velger andre merker. Samarbeidet Samsung/Pentax og Olympus/Leica/Panasonic er spennende saker og nok en nødvendighet. Sony satser også knallhardt på DSLR. Dette er moro for oss forbrukere. Må si at jeg også syns at det høres ut som en kanonkombo med Pentax K10D evt Samsung GX-10 samt Pentax 16-50/f2,8. Blits må en ha. Selv ville jeg nok valgt å legge noen kroner i den, men kjenner ikke blitsene til Pentax/Samsung. Etter å jha brukt 16-50 en stund finner du nok ut mer om hvilke brennvidder du trives best med. Kan så suplere senere. Inge vits å kjøpe 4 objektiver dersom en bare bruker 1-2. Olympus E-3 + 14-54mm F2.8-3.5 kommer på 17 500. I og med at E-3 ikke har innebydg blits bør du kjøpe dette utenom. Alternativt velge E-510 i stedet for E-3. Da sparer du 6500 og kan legge dette i mer optikk. Nikon D80 + 17-55 + SB-600 (blits) kommer på litt under 20K evt Canon 40D + 17-55 IS + 430EX (blits). Har her bare vært innom en bøkdel av det som kan anbefales. Masse flott utstyr å få kjøpt. Lykke til Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Blits må en ha. Selv ville jeg nok valgt å legge noen kroner i den, men kjenner ikke blitsene til Pentax/Samsung.AF-360FGZ tilsvarer Nikon SB-600 og Canon 430EX. God nok til det meste, med andre ord. At den, som det meste annet, er noe rimeligere, er jo ikke dumt. Da må du dog kjøpe den utenom fotobutikken for de laveste prisene, men fremdeles er den konkurransedyktig. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg ville ha satset på Pentax eller Samsung sin toppmodell eventuelt med DA 16-45mm f/4 objektivet. Dette fordi huset er robust og værtettet og man får mye kamera for pengene. Kamera med innebygd stabilisator er veldig nyttig og i lengden blir det veldig dyrt å kjøpe optisk stabiliserte objektiver. DA* 50-135mm f/2.8 gir telezoom som hvertfall jeg liker også ute i naturen. DA 16-45mm er ikke værtettet, men det er et solid objektiv som holder god optisk kvalitet; det er bedre enn den billigere 18-55mm kitzoomen... Etterhvert kan du supplere med diverse fastobjektiver; ettersom du får mer erfaring vil finne ut hvilke brennvidder du liker å bruke. Pentax har flere værtette fastobjektiver på gang som kommer ut neste år. (Samsung og Pentax bruker samme objektivfatning; som du antagelig har lest) Innendørs bør du uansett ha en god blits. Der står valget mellom den helt nye AF200FG som er kompakt, lett og koster kun ca kr 1200,- de andre 360FGZ og 540FGZ er naturligvis både større og dyrere og også her får man typisk det man vil betale for. Jeg valgte 540 blitsen fordi hodet kan vries både vertikalt og horisontalt, slik at når kamera holdes på høykant kan man la blitsen slå og reflektere via taket; noe som er veldig fordelaktig. Det finnes naturligvis også 3.parts blitser som gir alle muligheter i de ulike prisklasser. Disse er oftest billigere enn merkevare. F.eks METZ48AF-1 Digital till Pentax/Samsung til ca kr 2000.- som har som funksjonalitet som den langt dyrere Pentax 540.... Det behøver ikke bety allverdens, men lyd & bilde fant Samsung GX-10 til best i test: Lyd & Bilde Japanfoto er kjent for å ha konkurransedyktige priser og ganske bra utvalg også. Selv har jeg handlet fra scandinavian foto som har bra priser: Scandinavianfoto Jeg har kjøpt kun et av mine 5 objektiv nytt; resten brukt fra ulike kilder. Det finnes massevis på EBAY og f.eks på den svenske fotosidan.se Og jeg har betalt under halv nypris for det jeg har handlet ;o) Lenke til kommentar
burgare Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg stemmer for: Olympus E-510 ZD 12-60 (24-120) ZD 70-300 (140-600!!!!!) Da havner du på ca 18000 og har råd til litt småsnacks med blitz, stativ, minnekort osv! Knallpakke med et godt hus (stabilisator, live view osv) og glugger som virkelig gjør jobben! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Fatter ikke at alle skal ha normalzoom umiddelbart jeg. Mange syns det er langt bedre med skikkelig tele. Endelig er Øyvind tilbake i storform. Det gleder meg å se at du fremdeles har noen ekstreme meninger å lufte. I denne posten viser du at du nok tilhører en marginal gruppe avvikende fotografer. 99,4% av alle som tar bilder har hovedsaklig bruk for det vi kaller normalbrennvidder, til og med avvikende fotografer som meg. Vær så snill å fortsette slik du gjør nå, for vi trenger en god latter innimellom, Øyvind Å sammenligne Pentax med Linux er en veldig drøy påstand. Det finnes ikke valg som er mer sikre enn noen andre. Det er mer eller mindre garantert de plattformene vi har i dag kommer til å overleve. Spesielt K(AF)-fatningen har vist seg å være særdeles levedyktig fatning. De er fordi de er flinke til å dele plattformen sin med andre produsenter, som fører til at de slipper å utvikle sin egen fatning. Det ser vi i dag med at Samsung har et så sterkt samarbeid med Pentax. I fremtiden vi oppleve at Samsung kommer med egne modeller, men fremdeles basert på KAF. Også 4/3 kommer til å overleve, siden såpass store og sterke konserner som Panasonic satser på den plattformen. Jeg er heller ikke i tvil om at Alpha kommer til å overleve, selv om det ikke er like lett å påvise som de andre tilfellene. De som har vært med i fotoverdenen siden før AF kom, så er det klart at dominansen til de forskjellige plattformene skifter av og til. På sytti og åttitallet var K-plattformen ganske dominerende i amatørmarkedet i både Norge og resten av verden. Minolta var veldig store blant annet i det som før var det viktigste markedet, USA. Vi vet ingenting om hvilken fatning som er dominerende innen konsumentmarkedet om ti år. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Det er klart at man har behov for en skikkelit tele i ny og ne Noen liker å ta bilder av ting i bevegelse, andre liker å ta bilde av døde ting .) Her er jeg og Kåre på snowboard i perfekte forhold. En normalzoom hadde ikke klart seg her: http://farm3.static.flickr.com/2063/214534...7f6ec31af_o.jpg Selv om jeg har 50-150 kjøper jeg nå en 70-200 også Stemmer fortsatt for d300 til trådstarter. Kamera er diskutert over 60 sider på forumet her i en tråd. Andre oppnår ca 4 sider i samme tråd Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Å anbefale Tele til en som selv sier at han primært tar bilder inne og av natur/landskap er dødfødt, det antar jeg at du også innser? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 helt klart. Men jeg leste jo ikke posten hans før nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå