Gå til innhold

Er det stor forskjell i stabilitet med ECC/parity-minne?

Strider

Anbefalte innlegg

Kjører Windows 2003 Server RC2, men opplever stadig at maskinen krasjer og gir meg BSOD, med ulike meldinger - innstillinger i BIOS skal være satt for å gi mest mulig stabilitet.

Kjører i dag en XP 2000, 512MB DDR (uten ECC), men Sandra 2003 anbefaler å bruke ECC-minne på servere.

Ingen overklokking, da maskinen er ustabil nok...

Kan det være minnet som er årsaken til at maskinen får hikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken er RC2 (ReleaseCandidate 2) med andre ord så er den ikke ferdig enda... de er ikke ferdig med å pusse bort alle småfeil og bugs

i systemet, men hoved delen av utviklingen er ferdig... men det betyr

på langt nær ikke att systemet er i nærheten av stabilt.

Kan seff også være minnet, men jeg har 768MMB DDR RAM og har ikke hatt noen som helst problemer med verken NT4,5/2000, XP eller LongHorn betaer eller releasecandidates, så vill ikke si att ECC har noe mye å si... hvertfall så lenge enn holder seg til opptil 512MB

Lenke til kommentar

Takker for rask respons.

Har lest flere steder at RC2 er VELDIG stabil, og da må jeg jo lete etter mulige andre årsaker til at maskinen min ikke er det.

Forslag til andre ting?

Kjører på et MSI KT-3 ULTRA-ARU, GeForce 2 MX/400 med detonator 41.09 (whql), bruker det integrerte lydkortet på hovedkortet, 3com xl 10/100 MBit tx, nyeste drivere og bios til hovedkortet, kjører RC2 fra RAID

Lenke til kommentar

Jeg ville heller satt prøvd å finne HVA som tryner og drar med seg Windows i samme slengen. Kan godt være en bøggy driver eller ukompatibelt program, inkompatible enheter/drivere som tryner. Veldig sjeldent at det er mangel på ECC som drar med seg systemet... veldig sjeldent det er ram'en i det hele tatt... (om ikke rambrikka er fysisk ødelagt da).

[EDIT] : "Event Viewer" kan jo være et fint sted å starte. Den logger jo mange ting som skjer med maskinen.. kanskje det står noe der som kan kaste litt lyst på saken.

Lenke til kommentar

Har undersøkt litt og det viser seg at hovedkortet ikke har støtte for ECC, så da er jo det en ting man kan se bort fra.

Kjørte et minnetestprogram, og det viser at det er fire bits som feiler, i området 51MB, 119MB, 179MB og 218 MB, så da er det vel stor sannsynlighet for at det er det som er årsaken.

Skal prøve å bytte ut minnet, men har ikke annet DDR tilgjengelig. Noen forslag? Apacer 512MB PC2100 (bra for overklokking?)

Hovedkortet støtter jo PC2700, så kanksje jeg skulle kjøpt ny CPU i samme slengen med 333MHz FSB og PC2700 minne?

Forslag mottas med takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...