ymym Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hei Vennligst les gjennom hele innlegget før du svarer, slik at du svarer på det jeg spør om! Ikke kom med kommentarer rundt at en får bankutskrifter fra banken! Jeg har ansvaret for å føre en del bankkontoer, og har hittil ført oversikt over inn/utbetalinger i excel, men vi nå ha det over på php/mysql. Glem at jeg mottar kontoutskrifter! Har en database som heter hovedbok. I denne har jeg feltene dato, moned, ar, kontonr, inn, ut og tekst. (moned er måned, og ar er år, resten sier seg selv) Det jeg prøver å fåtil er et script som generere en rapport for hver enkelt bankkonto basert på hver enkel måned (moned som det heter i basen), akurat slik som de en får fra banken. Øverst på raporten vil jeg ha kontonummeret. Så vil jeg ha en todeling hvor jeg på ene siden har innbetalinger, og andre siden har utbetalinger. Har forsøkt meg litt, men saken er at kontonummerene kommer hulter tilbulter nedover, etterhvert som jeg har registrert inn og utbetalinger på de, og jeg trenger da en kode som samler sammen dette på en logisk måte, og samtidig får med seg inn/utbetalinger. Som sagt skal denne raporten kunne genereres for hver måned. Er det noen som kan hjelpe meg litt på vei? Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Dette er veldig vanskelig, du må nesten ut med penger for noe slikt stort. Lenke til kommentar
ymym Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 Vanskelig? er det virkelig det altså? Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) tror ikke det er så veldig vanskelig. sjekker opp litt sql nå. du trenger en over middels komplex sql spørring. prøv å spørre i database kategorien. edit: da tenker jeg på en normalisert utgave av din database. med din database kan vel resten gjøres i php. Endret 28. desember 2007 av grimjoey Lenke til kommentar
ymym Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 Jeg forespeiler meg at det trengs to spørringer, en DISTINCT spørring som undersøker hvilke kontoer det er postet i og returnerer postene, og en spørring som da baserer seg på denne første og som da looper seg igjenom og poster ut basert på hvilke kontoposter som eksisterer. Men får som sagt ikke noe konstruktivt til. Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) echo '<table>'; $sql = 'select inn, ut, moned, tekst from tabell where kontonr = "aktuelle kontonr" order by moned;' $res = mysql_query($sql); while($row = mysql_fetch_row) { echo '<tr><td>'; $row = implode('</td><td>', $row); echo $row.'</td></tr>'; } echo '</table>'; kanskje noe liknende? Endret 28. desember 2007 av grimjoey Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Om eg forstår deg rett. Fleire ulike bankontoer som det er bevegelse på , og skal gjenspeiles i ein månadsreapport for kvar konto, der det sorteres på innbetaling og utbetaling? I utgangspunktet er ikkje dette så vanskeleg å til. Men det krever at ein kan litt sql og php for å få det til. Hovudstrukteren består av ein løkke som går igjennom alle kontonummer og deretter henter ut postene delpostene med fleire spørringer ( dette fordi databasen burde ha vore strukturert anderledes for meste effektiv). Då vil ein sitte med ei rekkje dataelement som ein kan presentere. Om det skal skrives ut så kan ein kjøre ein printfunkjson etter kvar loop så vil alle kontoopplysninger komme ut pr kontonummer. Lenke til kommentar
ymym Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 Om eg forstår deg rett. Fleire ulike bankontoer som det er bevegelse på , og skal gjenspeiles i ein månadsreapport for kvar konto, der det sorteres på innbetaling og utbetaling? I utgangspunktet er ikkje dette så vanskeleg å til. Men det krever at ein kan litt sql og php for å få det til. Hovudstrukteren består av ein løkke som går igjennom alle kontonummer og deretter henter ut postene delpostene med fleire spørringer ( dette fordi databasen burde ha vore strukturert anderledes for meste effektiv). Då vil ein sitte med ei rekkje dataelement som ein kan presentere. Om det skal skrives ut så kan ein kjøre ein printfunkjson etter kvar loop så vil alle kontoopplysninger komme ut pr kontonummer. Noe sånt ja Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Du kan hente ut alle unike tabell-verdier med DISTINCT, ja. Deretter kan du loope gjennom alle entries og hente ut de respektive overføringene. SELECT DISTINCT column_name FROM table_name Getting a list of unique values from a MySQL column Lenke til kommentar
Peter Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Kanskje du og "FrilanserBob" kan slå dere sammen, det er tydeligvis regnskap som står på dagsordenen. Spennende at prosjektene deres er SÅ like... Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 kanskje det er samme person med to brukere ;p Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Vanskelig? er det virkelig det altså? Det nytter ikke å være frekk. Poenget mitt er at du får ikke slikt av noen, det ligger mange timer bak slike ting. Lenke til kommentar
ymym Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Kanskje du og "FrilanserBob" kan slå dere sammen, det er tydeligvis regnskap som står på dagsordenen. Spennende at prosjektene deres er SÅ like... kanskje det er samme person med to brukere ;p hvorfor ha to brukere når en kunne spørre om det samme som en? Vanskelig? er det virkelig det altså? Det nytter ikke å være frekk. Poenget mitt er at du får ikke slikt av noen, det ligger mange timer bak slike ting. Mente ikke å være frekk... Ofte er ting som ser komplekse ut de letteste å løse Kan forøvrig gjøre oppmerksom på at jeg har klart å løse problemet selv, og som jeg skrev over var ikke løsningen så veldig vanskelig. Endret 29. desember 2007 av ymym Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Vanskelig? er det virkelig det altså? Det nytter ikke å være frekk. Poenget mitt er at du får ikke slikt av noen, det ligger mange timer bak slike ting. Hva slags innstilling er det? Trådstarter: Skal se litt på det, tror det skal gå fint an med noe MySQL queries som nevnt.. =) Har noe fritid så skal se om jeg ikke klarer å komme med et PHP eksempel =) BTW: Er enig med det en del har sagt her om at databasen din kanskje burde vært strukturert annerledes, men skal se hva jeg får til =) Forresten... Hvordan er dato og moned columene formatert? Er dato satt som et PHP timestamp? Er moned satt som tekst? Endret 29. desember 2007 av Jonhoo Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Må faen lese du, han har løst det. Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Sorry, my bad =) Og du må begynne å behanlde andre på forumet med en klype mer respekt.. Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg viser respekt for alle med mindre dem gjør det motsatte mot meg. Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Kan ikke se når Jonhoo viste deg dissrespekt. Men når du svarer på posten hans med "Må faen lese du, han har løst det." er ikke det særlig hyggelig. Han har bare prøvd å hjelpe trådstarter. Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Takk =) Mats, hva med å bare skrive: "Se posten over, trådstarter har allerede fått det til.." Selv det er hyggeligere enn det du skrev.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå