Gå til innhold

lage høytalerkasse, diverse spørsmål.

Anbefalte innlegg

Har kjøpt noen høytalere på QXL, uten kasser.

Så da har jeg tenkt til og lage høyttaler kasser til dem.

Men har skjønt såpass at kassa må være riktig dimensjonert, ikke for stor, og ikke for liten.

Hvordan finner jeg ut hvor store dem skal være? finns det noen formler eller lignende?

Er foresten disse jeg har kjøpt: _H_E_R_

Noen som kan hjelpe? :)

Er 12mm sponplater et godt valg og bygge av? har nemlig noen plater liggende igjen etter et gammel kjøkken. :p

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12mm spon går vel ann til de høyttalerene der, men har du noe tykkere, eller MDF-plater så bruk heller det.

Er det 6x9, 6,5" eller begge deler du har kjøpt?

Ja det finnes formler og programmer du kan bruke for å regne ut hvor stor en optimal kasse skal være, men du trenger en haug med opplysninger som du må fylle inn i programmet.

Lenke til kommentar
Har kjøpt noen høytalere på QXL, uten kasser.

Så da har jeg tenkt til og lage høyttaler kasser til dem.

Men har skjønt såpass at kassa må være riktig dimensjonert, ikke for stor, og ikke for liten.

Hvordan finner jeg ut hvor store dem skal være? finns det noen formler eller lignende?

Er foresten disse jeg har kjøpt: _H_E_R_

Noen som kan hjelpe? :)

Er 12mm sponplater et godt valg og bygge av? har nemlig noen plater liggende igjen etter et gammel kjøkken. :p

Skal du beregne en høytalerkasse trenger du en god del mer informasjon om høytalerens egenskaper en det som står der.

Men - kom med litt info om hva du vil bruke dem til, så kan jeg jo prøve meg på noen forslag.

Det du kan si som et utgangspunkt er at du har kjøpt deg to par bilhøytalere, som sansynligvis spiller allright i bildører og hattehylle.

Om du vil ha noe som minner om dyp bas ut av dem må du ha en relativt stor kasse og bassreflexrør, skal du kunne spille høyt (men uten dyp bass) kan en lukket kasse på 4-5 liter være passe.

Om du vil ha dyp bass, og spille høyt - kjøp noe annet...

Lenke til kommentar

Du bør unngå å plassere de rett inn i et hull i taket, det kan for alt jeg vet være brannfarlig (selv om glassull ikke brenner).

Jeg ville i alle fall laget det til slik at det var litt avstand mellom høyttaleren og isolasjonen, for sikkerhet skyld.

Dessuten kan høyttaleren ha godt av litt "albuerom".

Hvis det er husets tak, og ikke en etasjeskiller du snakker om å montere de i, så vil jeg fraråde deg det.

Du vil miste "verdifull" isolasjonsevne som i værste fall kan føre til råte og mugg.

Dersom det er i taket i kjelleren for eksempel, så skal det ikke være noen større konsekvenser enn at de i etasjen over vil høre veldig mye av lyden opp gjennom gulvet.

Lenke til kommentar

Anbefaler heller en liten lukket kasse, for vis du skal bygge en stor bassreflekskasse ender det opp med at du bruker mere penger på kasse en på elementer. Dessuten vil du bruke RELATIVT mye penger på noe som "kanskje" ikke spiller så bra, med tanke på prisen :) heh.

Men lykke til da, det er alltid gøy å mekke noe slikt selv :D

Lenke til kommentar

jeg er litt sånn at jeg "liker og mekke ting sjøl".

Har som sagt ganske grei tilgang til matrialer, så sånn sett er det ikke noe stress.

hehehe. :p

Men en ting jeg har lurt litt på;

Hva er forskjellen på og montere en høyttaler i et hull i døra på bilen, kontra i en kasse (som du bruker inne, og ikke i bil)

Hvorfor blir det forskjelig egentlig?

Om den sitter i en kasse i bilen, eller i en kasse inne, spiller vel ingen rolle?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

En dør er aldri helt tEtt vettu, med mindre du har bygget noe rundt elementet. I min bil var det tho en korm for metallkasse som elementet skulle inn i, men av en rar grunn var alle elementene coax og avlange, nesten som 6x9 bare ikke samme størrelse :p De spilte rævva tho :)

EDIT: leifs overalt

Endret av Effectiv
Lenke til kommentar

Har som sagt ganske grei tilgang til matrialer, så sånn sett er det ikke noe stress.

Hva er forskjellen på og montere en høyttaler i et hull i døra på bilen, kontra i en kasse (som du bruker inne, og ikke i bil)

Om den sitter i en kasse i bilen, eller i en kasse inne, spiller vel ingen rolle?

Jeg syns du driver ett greit prosjekt. Bra å ikke koste på med dyre høyttalere, når en ikke har skaffet seg masse kunnskap enda.

Slike høyttalere som nevnt, spiller godt i dører og hattehyller. Og alle vet, hvor bedre en tetter for lekasjer fra rommet dem er sat i jo bedre spiller dem.

Dette forteller litt om hvor stor kasse du trenger. Tenk etter volumet i en dør. Eller ett bagasjerom.

Betyr ikke att du må ha SÅ stor kasse. Men 4L blir nok lite. ( så sant du ikke skal bygge sub senere)

Fordelen her er vel 3veis (dem var det??)

Det betyr, att stor kasse vill ikke ødlegge mellomtonen, som ofte er ett problem, når en bygger selv.

Men du liker å mekke. Kjøp en plate gulvspon. den er vel 19 - 22mm tykk Mye lettere å jobbe med, da den ikke sprekker så fort.

Jeg hadde prøvd ca 20L på 6X9" og 15L på de små. (eller kanskje enda større + på event 5 - 10L)

Lenke til kommentar

Forskjellen ligger ikke i hvordan kassen er laget i det eksempelet du beskriver. Forskjellen ligger i størrelsen på rommet lyden skal gjengis i. Ei stue er mange ganger større enn en bilkupè, så det er de akustiske egenskapene i rommet som gjør at det låter anderledes.

Jo mindre rom jo større forsterkning i bassområdet. Derfor kan du ikke lage høyttalerkasser til bilbruk i den tro at det fungerer like bra i stua di.

Lenke til kommentar
Og alle vet, hvor bedre en tetter for lekasjer fra rommet dem er sat i jo bedre spiller dem.

Det er godt mulig dette skyldes at jeg ikke har sovet på 26 timer nå, men jeg fatter og begriper ikke den setningen.

Orker du utdype for en trøtt jækel?

Lenke til kommentar
Og alle vet, hvor bedre en tetter for lekasjer fra rommet dem er sat i jo bedre spiller dem.

Det er godt mulig dette skyldes at jeg ikke har sovet på 26 timer nå, men jeg fatter og begriper ikke den setningen.

Orker du utdype for en trøtt jækel?

Jeg nevnte også att dem er beregnet for å sitte i bildører eller hattehylle. Og rommet dem da sitter i (dørene) er ikke tette, jo mer du tetter dørene, jo bedre spiller dem.

Altså, kasse, jo tettere kasse jo bedre. (sier seg selv, når en snakker om kasser)

Det jeg mener, jo mindre luft (eller lyd) som slipper fram fra høyttalerens bakside, jo bedre spiller det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ok, nå husker jeg ikke noe matte fra skolen... så jeg må bare spørre:

Hvis jeg skal lage en kasse på 20L, hvor stor burde den være i cm?

Blir f.eks. 30x30x30cm 20L? Noen formler og vise til?

Var ikke så lett og søke etter noe vettu svar, så hvis noen kunne vært så snille og hjulpet meg! :)

Lenke til kommentar
Ok, nå husker jeg ikke noe matte fra skolen... så jeg må bare spørre:

Hvis jeg skal lage en kasse på 20L, hvor stor burde den være i cm?

Blir f.eks. 30x30x30cm 20L? Noen formler og vise til?

Var ikke så lett og søke etter noe vettu svar, så hvis noen kunne vært så snille og hjulpet meg! :)

Det er kjempe enkelt, del på 10 og regn i dm.

Altså 30cm bli 3dm

så da blir eks. 3x3x3=27L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...