Gå til innhold

Fire Wire kontrollere, er alle laget av Texas Instruments?

Anbefalte innlegg

Var innom PS Data i Grimstad i dag. Jeg måtte ha meg en Fire Wire kontroller. "Mannen" bak disken sa at han hadde et til 350 kr. Da jeg spurte om hvilket merke det var, så han rart på meg og sa at alle Fire Wire kontrollere på markedet var laget av samme produsent, Texas Instruments, for det var de som hadde rettighetene til Fire Wire teknologien. Da jeg satte spørsmålstegn ved dette, ble han litt sur, og jeg gav meg, for jeg ville ikke ha en høylydt diskusjon midt inne i sentrum av Grimstad.

Er dette han påstod riktig? Jeg trodde det var Apple som hadde patenten på Fire Wire, og at det fantes mange produsenter av det, bla Adaptec, Pinnacle osv. Har jeg misforstått? Eller tok denne selgeren feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er litt om FireWire.

Firewire originally was developed by Apple Computer, Inc. as a high speed serial bus, a kind of ADB on steroids. Lots of steroids. While it was developed, many thought it was actually too fast, and some lower speed interconnect like USB would be cheaper to implement. Firewire languished. Suddenly, in 1995, a tiny connector showed up on the first DV camcorders shipped by Sony. DV was the killer app for Firewire. In late 1995, Firewire was accepted as a standard by the IEEE, henceforth called IEEE 1394.

Adaptec embraced 1394 from the get-go. They are one of the first companies with a 1394 Firewire board shipping in volume. It's sold as the DPS Spark. They make their own chips and also have one of the best sites on the topic.

Texas Instruments also is one of the Firewire pioneers. Their 1394 chipset was at the core of the world's first 1394 board, a development system sold by Skipstone. In an ironic move, Skipstone was bought by Adaptec in Spring of 1995.

Texas Istrument har et eget 1394 chipset.

SR

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...