Gå til innhold

Gammel blitz på Nikon d70s


Anbefalte innlegg

De billige blitsene fra åttitallet hadde kun automatikk, mens de mer avanserte hadde begge deler. Jeg kan overhodet ikke huske noen blits som kun hadde muligheten for manuell bruk, og jeg har faktisk hatt en Sunpak på åttitallet. Det er naturligvis mulig, men da fantes det i såfall en klasse som var lavere enn de billigste som fantes i vanlige butikker. Siden Sunpak faktisk var en merkevare som var kjent, så er det jo mulig at det er en piratkopi kjøpt i Langtbortistan. Ikke at det er særlig sannsynlig, men det er en teoretisk mulighet. Post heller et bilde av baksiden av blitsen her i tråden, så skal du få et presist svar på spørsmålet ditt.

 

For å være ærlig tror jeg ikke denne blitzen er for Nikon, men jeg vet med sikkerhet at denne blitzen er kjøpt hos en seriøs forhandler i Norge.

 

Ta et bilde eller to av den, så blir det litt lettere for oss å synse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De billige blitsene fra åttitallet hadde kun automatikk, mens de mer avanserte hadde begge deler. Jeg kan overhodet ikke huske noen blits som kun hadde muligheten for manuell bruk, og jeg har faktisk hatt en Sunpak på åttitallet. Det er naturligvis mulig, men da fantes det i såfall en klasse som var lavere enn de billigste som fantes i vanlige butikker. Siden Sunpak faktisk var en merkevare som var kjent, så er det jo mulig at det er en piratkopi kjøpt i Langtbortistan. Ikke at det er særlig sannsynlig, men det er en teoretisk mulighet. Post heller et bilde av baksiden av blitsen her i tråden, så skal du få et presist svar på spørsmålet ditt.

 

For å være ærlig tror jeg ikke denne blitzen er for Nikon, men jeg vet med sikkerhet at denne blitzen er kjøpt hos en seriøs forhandler i Norge.

 

På baksiden er det en knapp for ready/test, on/off bryter, en utgang for strøm-adapter (AC) og batteridekselet.

Lenke til kommentar

Jeg kan nå slå fast at den har auto. Fant en annonse på TradeMe der en slik er til salgs med denne beskrivelsen:

1 x Sunpak auto130 Mx130 electronic flash unit with instructions.

 

Flere andre steder er det annonsert bruksanvisninger for blitsen, og da gjelder bruksanvisningen for Auto 130/MX 130, som ser ut til å være to forskjellige modellnavn på samme blits. Andre steder heter den bare Auto MX 130, så dette er helt garantert en blits med automatikk. Det var forøvrig det enkleste googlesøk jeg noensinne har foretatt, kun fire sider med mange referanser til ordet Auto. Merkelig at ingen av oss har kommet på det før.

 

Du tar forresten grundig feil med hensyn til alder. Du har faktisk bommet med 10 år, som er en evighet i tyristorblitsens historie. Den er altså ikke fra slutten av åttitallet, men slutten av syttitallet. 1978 for å være presis.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg kan nå slå fast at den har auto. Fant en annonse på TradeMe der en slik er til salgs med denne beskrivelsen:

1 x Sunpak auto130 Mx130 electronic flash unit with instructions.

 

Flere andre steder er det annonsert bruksanvisninger for blitsen, og da gjelder bruksanvisningen for Auto 130/MX 130, som ser ut til å være to forskjellige modellnavn på samme blits. Andre steder heter den bare Auto MX 130, så dette er helt garantert en blits med automatikk. Det var forøvrig det enkleste googlesøk jeg noensinne har foretatt, kun tre sider med mange referanser til ordet Auto. Merkelig at ingen av oss har kommet på det før.

 

Du tar forresten grundig feil med hensyn til alder. Du har faktisk bommet med 10 år, som er en evighet i tyristorblitsens historie. Den er altså ikke fra slutten av åttitallet, men slutten av syttitallet. 1978 for å være presis.

 

Så jeg får ikke utnyttet automatikken ?

Lenke til kommentar
Flere andre steder er det annonsert bruksanvisninger for blitsen, og da gjelder bruksanvisningen for Auto 130/MX 130, som ser ut til å være to forskjellige modellnavn på samme blits. Andre steder heter den bare Auto MX 130, så dette er helt garantert en blits med automatikk. Det var forøvrig det enkleste googlesøk jeg noensinne har foretatt, kun fire sider med mange referanser til ordet Auto. Merkelig at ingen av oss har kommet på det før.

 

Joda, jeg Googlet sunpak mx 130 flash, men fikk ingen treff som sa noe om hvordan denne så ut, bare sider med bruksanvisninger som var til salgs.

Lenke til kommentar

Absolutt ingen blitser fra 1978 er beregnet på et spesielt merke, selv om det fantes originalblitser da også. Likevel kunne man gjerne bruke en Canon-blits på en Nikon uten å miste funksjonalitet. Selvfølgelig får du utnyttet automatikken i blitsen. Det som er tilfellet er at den ikke har noen manuell kontroll i det hele tatt, noe som var helt vanlig på billige blitser (som jeg har nevnt i en tidligere post). Du kan derfor fortsette å bruke din museumsgjenstand i fremtiden. Resultatet blir garantert bedre enn den innebygde, og som Amund skriver så fungerer vanlig auto like nøyaktig som dagens TTL. Eneste forskjell er at TTL er enklere å synce opp mot kamera, men det er jo så enkelt som å sette kamera på 1/125s og den blenderen som blitsen anbefaler. Du kan også velge andre lukkertider hvis du kompenserer med blenderen, så du er ikke låst til kun en blender. Den ene blenderen gjelder nemlig kun på enten 1/125s eller 1/60s. Velger du andre tider så blir det andre blendere også.

 

Min Panasonic var forøvrig av den virkelig avanserte typen, men digital styring og mange forskjellige styrker å velge mellom. På den hadde jeg et utall muligheter, men jeg måtte foreta valg på selve blitsen. Jeg synes bildene ble minst like bra med den blitsen som med min 550 EX, men den nyeste av dem er naturligvis enklere å bruke når man ønsker langsom blits-sync, eller andre effekter utenfor den vanlige programmerte standarden.

 

Joda, jeg Googlet sunpak mx 130 flash, men fikk ingen treff som sa noe om hvordan denne så ut, bare sider med bruksanvisninger som var til salgs.

 

He he, jeg fikk et lite hint i at det på nesten alle sidene ble referert til auto i forbindelse med det modellnavnet ;)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Absolutt ingen blitser fra 1978 er beregnet på et spesielt merke, selv om det fantes originalblitser da også.

 

Her tror jeg du for en gangs skyld tar feil med forbehold om at det ikke skjedde mye på blitsfronten fra -78 til -80.

 

Jeg hadde Pentax på -80 tallet og gikk over til Nikon midt på -90 tallet. Det var forskjell på skoen på disse merkene på -80 tallet, d.v.s. plassering av pinnene for tenning av blitsen. Jeg hadde 2 blitser kjøpt til Pentax på -80 tallet og den ene virket ikke på Nikon. Den andre hadde en smart løsning med flere koblinger enn nødvendig på blitsen og en knapp på baksiden for å stille den på riktig merke. One-size-fits-all løsning.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok mht originalblitser, siden alle har sin særegenhet. Når det gjelder tredjepartsblitser, så kan jeg ikke huske at det stod "For Nikon" eller lignende, men det er mange år siden. Jeg kan ikke si at jeg ikke husker alt like klart. Jeg har fortsatt tre, fire av de gamle blitsene mine. Ingen av dem er merkespesifike. I bruktannonser for slike blitser er det heller ikke nevnt at de er laget for et spesielt merke.

 

Edit: Du må heller ikke glemme at du gikk fra ikke-TTL til TTL og AF. Det kan ha hatt noe å si, siden det er en radikal forskjell i generasjon.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det kan stemme at den første blitsen var for ikke-TTL og den andre var for TTL selvom jeg ikke hadde kamera som støttet TTL før jeg gikk over til Nikon. Som du også sier; det er noen år siden.

 

Som en kuorisitet kan jeg nevne den første blitsen jeg lærte å bruke som 7-åring; Utskiftbar pære på blitsen sammen med et Voightländer kamera. 1 blink og man måtte bytte pære. Det var definitivt ikke TTL eller mulighet for å justere styrken, allikevel ble det meget bra bilder for det. :)

Lenke til kommentar
Jeg har en gammel blitz jeg ønsker å bruke med d70s. Når jeg tar bilder med den på får jeg lys i den, men den gir maks styrke hele tiden. Er det mulig å få blitzstyring med gamle blitzer med d70s ?

Jeg har en SB-15 fra 1982 jeg håpet å bruke til min D70S, men TTL funker ikke på eldre blitzer. Det stod en ganske oversiktlig forklaring i manualen, over hva som virker/ikke virker

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt i diskusjonen, så er strengt tatt den gammeldagse automatikken like effektiv og presis som TTL. Forskjellen ligger mest i at med TTL så styres blitsen av kamera, mens med gammeldags auto så "lever blitsen sitt eget liv". Det går altså helt greit å bruke en slik gammel blits på et moderne kamera på samme måten som man brukte det på datidens kameraer. Din SB-15 er ikke noe unntak i så måte, og det er en god blits. Blitsene fra Nikon og Panasonic hadde et varmt blitslys som er ganske fint til portretter. Varme fargetoner var typisk både for blitsene og objektivene til Nikon på den tiden. I dag har det ikke stor betydning, men jeg kan ikke hevde det basert på erfaring. Jeg har bare brukt 550 EX på min digitale slr.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke man skal overdrive "gammelblitsens" fortreffelighet. Jeg har hatt den tvilsomme gleden av å bruke en SB-26 på min D70. Det er selvsagt inmari klønete, siden det ikke er noen kommunikasjon mellom hus og blits, slik at blender og ISO må settes to steder, men ikke minst så mister man det som ærlig talt er overlegen lysmåling i huset, og ikke minst muligheten til å variere mellom "stræit TTL" og balansert innfylling osv.

 

Gamlemåten er på ingen måte håpløs, og fungerer glitrende til standard blitsskyting, men en ny blits er klart å foretrekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...