Gå til innhold

Gammel blitz på Nikon d70s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en gammel blitz jeg ønsker å bruke med d70s. Når jeg tar bilder med den på får jeg lys i den, men den gir maks styrke hele tiden. Er det mulig å få blitzstyring med gamle blitzer med d70s ?

 

Spørs litt hvilke type blits du har. Det høres ut som om du har satt den på manuell? TTL e.l. får du ikke med gamle blitser, men halvautomatikk bør virke så lenge du har en blits hvor det er et alternativ.

 

Typisk for disse blitsene er 1, 2 eller flere "auto" innstillinger hvor du har en skala som sier hvor stor blender du skal bruke på hvilke ASA og maks/min avstand til motivet. Sett blitsen på en av disse innstillingene og sett blender på kameraet på gitt blender. Da styrer blitsen hvor mye lys som skal til for en korrekt eksponering.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har lest at Nikon tåler ganske høy triggerspenning, men jeg kan jo ta feil. Det er spesielt Canon som ikke tåler det. En Sunpak fra åttitallet har garantert automatikk, selv om det ikke er TTL. Prøv å synke på 1/125s, for de fleste eldre blitser er beregnet på det når automatikken brukes. Som oftest så fungere slik automatik greit. Jeg hadde sjelden noe problemer når jeg brukte auto på åttitallet, da jeg brukte både Metz, Panasonic (min favoritt) og Sunpak. Sistnevnte merke var kjent og populært, og sannsynligvis en del bedre enn Nissin, for eksempel.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har lest at Nikon tåler ganske høy triggerspenning, men jeg kan jo ta feil. Det er spesielt Canon som ikke tåler det. En Sunpak fra åttitallet har garantert automatikk, selv om det ikke er TTL. Prøv å synke på 1/125s, for de fleste eldre blitser er beregnet på det når automatikken brukes. Som oftest så fungere slik automatik greit. Jeg hadde sjelden noe problemer når jeg brukte auto på åttitallet, da jeg brukte både Metz, Panasonic (min favoritt) og Sunpak. Sistnevnte merke var kjent og populært, og sannsynligvis en del bedre enn Nissin, for eksempel.

 

På min blitz er det ingen knapp for å sette på automatikk.

Lenke til kommentar

Sikker det ikke er noen brytere på blitsen? Det står nok ikke A på den, men kanskje bare noen fargekoder. En blits fra slutten av 80-tallet overrasker meg mye dersom den er uten noen form for automatikk. Eneste blitsen jeg har sett fra den tiden uten automatikk var en dedikert slaveblits for bruk under vann, men selv den har innstillinger for styrke.

 

Igjen, er du også sikker på at den har vært brukt til Nikon? På koblingen mellom blits og kamera er det noen punkter som sitter litt forskjellig avhengig av kameramerke.

 

Jeg har brukt 2 gamle blitser på en D70 og begge har fungert helt greit på Auto

Lenke til kommentar

Istedet for å lage en ny tråd spør jeg om en liten ting her. Jeg har en Nikon Speedlight SB-24 som tidligere har blitt brukt med et Nikon f 801s. Nå har jeg kjøpt et Nikon d80, og selvfølgelig testet det gamle utstyret. Jeg får det til å fungere helt greit, men tenkte kanskje noen hadde noen tips til meg ved bruk av denne blitzen til D80? Jeg har ikke det store behovet for ekstern blitz, så innkjøp av en av nyere type er uaktuelt, men om jeg kan bruke det jeg har så er jo det ålreit.

Endret av krompraft
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har testet en del nå, og jeg får faktisk veldig gode resultater. Jeg har også en sånn flott hette som gir veldig myk og fin blitz, og mennesker ser ikke ut som lik. Kjekt. Jeg tror nok denne blitzen holder i lange baner for mitt bruk. Den innebygde blitzen på Nikon D80 er jo også kjempebra.

Lenke til kommentar
Sikker det ikke er noen brytere på blitsen? Det står nok ikke A på den, men kanskje bare noen fargekoder. En blits fra slutten av 80-tallet overrasker meg mye dersom den er uten noen form for automatikk. Eneste blitsen jeg har sett fra den tiden uten automatikk var en dedikert slaveblits for bruk under vann, men selv den har innstillinger for styrke.

 

Igjen, er du også sikker på at den har vært brukt til Nikon? På koblingen mellom blits og kamera er det noen punkter som sitter litt forskjellig avhengig av kameramerke.

 

Jeg har brukt 2 gamle blitser på en D70 og begge har fungert helt greit på Auto

 

For å være ærlig er jeg ikke helt sikker på om den er til nikon, det er vel det som gjør det. Kan jeg skade kameraet vis det

er feil spenning på kameraet ? Jeg har brukt blitzen på ca 20 bilder i dag.

 

Sikker det ikke er noen brytere på blitsen? Det står nok ikke A på den, men kanskje bare noen fargekoder. En blits fra slutten av 80-tallet overrasker meg mye dersom den er uten noen form for automatikk. Eneste blitsen jeg har sett fra den tiden uten automatikk var en dedikert slaveblits for bruk under vann, men selv den har innstillinger for styrke.

 

Igjen, er du også sikker på at den har vært brukt til Nikon? På koblingen mellom blits og kamera er det noen punkter som sitter litt forskjellig avhengig av kameramerke.

 

Jeg har brukt 2 gamle blitser på en D70 og begge har fungert helt greit på Auto

 

For å være ærlig er jeg ikke helt sikker på om den er til nikon, det er vel det som gjør det. Kan jeg skade kameraet vis det

er ? Jeg har brukt blitzen på ca 20 bilder i dag.

feil spenning på kameraet: jeg mener blitzen

Lenke til kommentar
For å være ærlig er jeg ikke helt sikker på om den er til nikon, det er vel det som gjør det. Kan jeg skade kameraet vis det

er ? Jeg har brukt blitzen på ca 20 bilder i dag.

Som PMnormal er inne på, så er Nikoner en god del mer tolerante for gamle blitser enn Canon. En D70 takler fint en triggerspenning på 190V - jeg husker ikke hva som er Nikon spec, men det er enten 220 eller 240V.

 

I og med at det er blitsen selv som må forestå lysmålingen (eller at du må stille den manuelt om den ikke har noen automodus), så er det uinteressant hvorvidt den er for Nikon eller ikke - den passer i blitsskoen, har triggerspenning innefor spec, og den utløses, så den funker. :) Det du må finne ut er hvordan du regulerer output.

Lenke til kommentar

De billige blitsene fra åttitallet hadde kun automatikk, mens de mer avanserte hadde begge deler. Jeg kan overhodet ikke huske noen blits som kun hadde muligheten for manuell bruk, og jeg har faktisk hatt en Sunpak på åttitallet. Det er naturligvis mulig, men da fantes det i såfall en klasse som var lavere enn de billigste som fantes i vanlige butikker. Siden Sunpak faktisk var en merkevare som var kjent, så er det jo mulig at det er en piratkopi kjøpt i Langtbortistan. Ikke at det er særlig sannsynlig, men det er en teoretisk mulighet. Post heller et bilde av baksiden av blitsen her i tråden, så skal du få et presist svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
For å være ærlig er jeg ikke helt sikker på om den er til nikon, det er vel det som gjør det. Kan jeg skade kameraet vis det

er ? Jeg har brukt blitzen på ca 20 bilder i dag.

Som PMnormal er inne på, så er Nikoner en god del mer tolerante for gamle blitser enn Canon. En D70 takler fint en triggerspenning på 190V - jeg husker ikke hva som er Nikon spec, men det er enten 220 eller 240V.

 

I og med at det er blitsen selv som må forestå lysmålingen (eller at du må stille den manuelt om den ikke har noen automodus), så er det uinteressant hvorvidt den er for Nikon eller ikke - den passer i blitsskoen, har triggerspenning innefor spec, og den utløses, så den funker. :) Det du må finne ut er hvordan du regulerer output.

 

Det eneste du kan regulere på den er ASA.

Lenke til kommentar
De billige blitsene fra åttitallet hadde kun automatikk, mens de mer avanserte hadde begge deler. Jeg kan overhodet ikke huske noen blits som kun hadde muligheten for manuell bruk, og jeg har faktisk hatt en Sunpak på åttitallet. Det er naturligvis mulig, men da fantes det i såfall en klasse som var lavere enn de billigste som fantes i vanlige butikker. Siden Sunpak faktisk var en merkevare som var kjent, så er det jo mulig at det er en piratkopi kjøpt i Langtbortistan. Ikke at det er særlig sannsynlig, men det er en teoretisk mulighet. Post heller et bilde av baksiden av blitsen her i tråden, så skal du få et presist svar på spørsmålet ditt.

 

For å være ærlig tror jeg ikke denne blitzen er for Nikon, men jeg vet med sikkerhet at denne blitzen er kjøpt hos en seriøs forhandler i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...