Akidon Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 dyr er mer verdt enn mennesker Feil mennesker er dyr og dermed blir det du sier en selvmotsigelse. Lenke til kommentar
jamboleo Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 dyr er mer verdt enn mennesker Feil mennesker er dyr og dermed blir det du sier en selvmotsigelse. kan du forklare the missing link da Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Nei, kan du forklare hva du mener med missing link og hva det har med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Vegeterianisme er jo berre sunt.. men er og sunt med ein kjøtt bete av og til. Lenke til kommentar
Kuno Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 De sier også at hvis vi hadde sluttet å spise kjøtt, ville vi hatt nok mat til hele verden. Er dette sant? I så fall har de jo et poeng. Vi kan i det minste kutte kjøttspisinge littebitt. Det er litt misforstått. Det stemmer jo forsåvidt at kjøttproduksjon krever mye mer energi enn kornproduksjon(Har hørt tallet 10-20 ganger), men det er jo ikke noe mål i seg selv å ha så mange mennesker på jorden som mulig. Det er helt legitimt å si stopp på et nivå der jordens befolkning har mulighet til å velge å spise kjøtt(og gjøre andre ting som er ressurskrevende). Min mening er at dette er et elendig argument for å bli vegetarianer. I dag er det uansett ikke snakk om at energimangel i den globale matproduksjonen er årsaken til at folk sulter. Uansett, hvis du vil sloss mot grønnsakspiserne kan du jo starte her: http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=sponsor "I'm not a vegetarian because I don't like meat, but because I HATE vegetables" Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Det er litt misforstått. Det stemmer jo forsåvidt at kjøttproduksjon krever mye mer energi enn kornproduksjon(Har hørt tallet 10-20 ganger), men det er jo ikke noe mål i seg selv å ha så mange mennesker på jorden som mulig. Det er er vel ikke misforstått.... Nei, det er ikke ett mål å ha så mange mennesker på jorden som mulig men det er faktisk ett mål å kunne mate de som er her.... det er faktisk en forskjell, en stor forskjell Endret 29. desember 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
freke Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Man har ganske store problemer å hanskes med i sitt eget sinn hvis man faktisk greier å plages av at noen ikke spiser det samme som en selv. Er det ikke faktisk en fordel for kjøttspisere at vegetarianere ligger unna matfatet? Mer kjøtt til kjøtteterne. Det samme kan faktisk sies å gjelde for homofili/hetrofili også. Ja til flere homser og veggiser. Jeg greier fint litt ekstra kjøtt og kvinnfolk. Og jeg skal hvertfall ikke opprette en tråd å syte over at andre ikke jakter på mine byttedyr Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg syntes det er greit å spise kjøtt. For meg personlig er det ikke det å spise kjøtt i seg selv som er så gale. Det er jo det faktumet at utrolig mange dyr blir behandlet ekstremt dårlig før de blir slaktet. Det blir tenkt mer på penger og effektivitet enn dyrene. Har du feks sett hvordan kyllinger blir oppfostret? De har knapt plass til å flytte på seg, de bor i store "telt" hvor lyset står på hele dagen og de er aldri utenfor i løpet av deres korte liv. Burene de blir fraktet i er også såpass trange at det er ikke uvanlig at mange dør på veien. Dette er blandt annet en ting mange i mattilsynet har klaget på, men regleverket er for slapt. Norske griser lever bare 7 måneder før de blir slaktet. De aller aller fleste får aldri sette en fot utenfor og blir kastrert når de bare er noen uker gamle for at kjøttet ikke skal bli dårlig. De har egne purker som bare lever for å få kull på kull. Jeg har sluttet å spise svinekjøtt etter jeg fant ut faktisk hvor dårlig de aller fleste grisene i Norge har det. Og jeg blir faktisk kvalm av tanken på at eggene som 80% av nordmenne eter er laget av kyllinger som sitter tett i tett og verpet og aldri får være utenfor. Frittgående høner er faktisk ikke ute de heller. De har bare litt mer plass. De eneste hønene som faktisk får være høner er de som er oppfostret på økologiske gårder. Mange tror at dyr blir bare behandlet dårlig i utlandet. Folk skjønner ikke at det faktisk skjer i Norge også, om vi har et reglverk gjør at det kan forsette. Jeg vet i hvertfall at når jeg flytter for meg selv, så skal jeg prøve å holde meg til økologisk mat. Uansett om jeg må betale noen kroner ekstra. Vist jeg vet at det dyret har levd et bra liv så er det verdt pengene. Lenke til kommentar
E.T Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Det er flere grunner til å være vegetarianer, noen spiser ikke kjøtt fordi de mener dyr er like mye verd som mennesker, noen spiser ikke kjøtt fordi dagens enorme forbruk av kjøtt ikke er bærekraftig og noen spiser ikke kjøtt fordi dagens industrialiserte kjøttproduksjon er uetisk. Jeg synes det er helt ok at noen velger å ikke spise kjøtt, skjønner ikke at det er mulig å bli provosert av det... Dyr like mye verdt som mennesker? Haha, den var god! Hvordan har det seg da at mennesker er skapt i Guds bilde, mens de andre dyrene er underlagt oss? Hvorfor slakter vi da dyrene? Hvorfor gir vi dem ikke like rettigheter som oss? Dyr er bare dyr. De har ikke sjel etter min mening. Nei, jeg blir ikke provosert av at folk ikke spiser kjøtt. Men jeg blir provosert når folk sier at jeg bare er et dyr. At jeg ikke er mer verdt enn en gris. DET provoserer meg. Å spise kjøtt er egentlig forferdelig dårlig utnyttelse av ressurser. Tenk hvor mye korn som trengs for å fore en okse i forhold til hvor mye kjøtt vi får. Det er en begrunnelse jeg har forståelse for. OK, det er kanskje det eneste gode argumentet dere har. Du er vegeterianer, formoder jeg? Kakestykke, nå begynner jeg å bli drit lei det du skriver her på forumet. Skjønner du ikke at folk som enten: A: ikke har hatt en "åpenbaring med gud" eller B: ikke har fått religion pisket inn i hodet siden de var spedbarn finner "fordi gud/bibelen/julenissen sier det" argumentene dine helt irrellevante? Hva i helvete gjør deg mer verdt en en gris? Siden vi er mer intelligente? Ville du spist en hjernedød person fordi han smakte godt og var mindre verdt en deg? I dagens samfunn trenger man ikke å spise kjøtt av andre hensikter en smaken. For hvert steg opp i næringskjeden forbrukes 10 ganger så mye næring. Du forbruker altså 10 ganger mer av planetens ressurser på å spise deg mett på en biff kontra å spise deg mett på en soyabiff. Om du velger å ofre smaken av kjøttet eller ikke blir kun bestemt av dine holdninger til miljøet rundt oss. Hedensk nyttårshilsen Erlend Endret 30. desember 2007 av E.T 1 Lenke til kommentar
freerun Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Tror menneskene har utviklet seg til å spise kjøtt. Rett og slett fordi det var mest lønsomt evolusjonsmessig sett. Men nå som vi har større kunnskap rundt erneræring, har vi kanskje kunnskapen til å kunne kutte ned på kjøttspisingen uten at det skal gå på bekostning av helsa. så får vi heller stille oss spørsmålet om hvor mange mennesker vi vil ha på jorda, hvis vi ikke vil gi opp kjøttsmaken. Til kakestykke: Vær så snill og ikke kom med kristendommen overalt. Vi vet at du er kristen og trives med det. Eneste du har oppnådd med kristen-postene dine på det her forumet er at jeg har begynt å misslike kristne. Har før diskutert en del med kristne, og da har faktisk en god del av hva de har sagt virket som ett mulig svar, den følelsen har jeg ikke etter å ha lest postene dine. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 De sier også at hvis vi hadde sluttet å spise kjøtt, ville vi hatt nok mat til hele verden. Er dette sant? Hvem er det som sier dette, Peta? Om markedet forsvinner så vil naturligvis kjøttproduksjonen bli lagt ned den også. Om man vil leve på kun vegetabilsk kost så får det være opp til hver og en enkelt, men da får en si det som det er i stedet for å begynne å bortforklare det med vrøvl. Herregud me er jo plantetere kvifor ellers skulle me hatt firkanta tenner??? http://www.nhm.uio.no/geologi/faktablader/blad45.htm. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hvem er det som sier dette, Peta? Om markedet forsvinner så vil naturligvis kjøttproduksjonen bli lagt ned den også. Om man vil leve på kun vegetabilsk kost så får det være opp til hver og en enkelt, men da får en si det som det er i stedet for å begynne å bortforklare det med vrøvl. Hvis man dyrker vegetabilsk mat der man nå har beitemarker, VILLE det blitt mer mat til hver enkelt. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Eller man kan drive genmodifisering for enda mer effektivt jordbruk. Ellers er det lite logisk å gjøre om alle beiteområder til jordbruksområder. Lenke til kommentar
Error Lars Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Eller man kan drive genmodifisering for enda mer effektivt jordbruk. Ellers er det lite logisk å gjøre om alle beiteområder til jordbruksområder. Hvorfor er det lite logisk og bruke jordas ressurser mest mulig effektivt? Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 mennesker er dyr dyr er likeverdige (inkl. mennesker) vi spiser kjøtt fordi det er godt Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Eller man kan drive genmodifisering for enda mer effektivt jordbruk. Ellers er det lite logisk å gjøre om alle beiteområder til jordbruksområder. Hvorfor er det lite logisk og bruke jordas ressurser mest mulig effektivt? Fordi det ikke nødvendigvis er mest mulig effektivt eller i det hele tatt mulig. Mener du at vi skal dyrke opp all dyrkbar jord over alt? Hva med steder der dyr beiter og det ikke er mulig å drive jordbruk? Dyr kan beite i områder som vi ikke kan dyrke mat i. Lenke til kommentar
digitalglenn Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 etter og ha lest 4 sider med kakestykke sine inlegg forstår jeg virkelig hvorfor mange av prinsipp hater kristene og kristendom! seriøst man... ta deg sammen... blir for dumt mye av det du sier Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 etter og ha lest 4 sider med kakestykke sine inlegg forstår jeg virkelig hvorfor mange av prinsipp hater kristene og kristendom! seriøst man... ta deg sammen... blir for dumt mye av det du sier Takk for din mening. Nå, drit i å si hva andre skal gjøre, så lenge de følger forumreglene. Eller liker du janteloven VELDIG godt? Lenke til kommentar
Kakestykke Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Eller man kan drive genmodifisering for enda mer effektivt jordbruk. Ellers er det lite logisk å gjøre om alle beiteområder til jordbruksområder. Hvorfor er det lite logisk og bruke jordas ressurser mest mulig effektivt? Fordi dyr er til for at vi skal spise de! Lenke til kommentar
freke Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Fordi dyr er til for at vi skal spise de! På samme måten gud skapte kirkene så vi skulle ha noe å brenne? :!: 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå