Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å spise kjøtt er egentlig forferdelig dårlig utnyttelse av ressurser. Tenk hvor mye korn som trengs for å fore en okse i forhold til hvor mye kjøtt vi får. Det er en begrunnelse jeg har forståelse for.

nå spiser jo fks. kuer for det meste gress, så er ikke helt sikker på denne.. tror ikke vi hadde overlevd bare på gress og kraftfor (frister ikke)...

Lenke til kommentar
Huh?? Du har fri vilje, men absolutt moral eksisterer likevel. Ser du et paradoks her? Forklar!

Du sier at vi trenger en gud for moral, men vi har fri vilje, så vi kan velge moral uavhengig av gud.

Ja, du kan velge moral, men det finnes bare en GOD MORAL. Du kan også velge denne uten å tro på Gud, men sjansen er mindre. De sykeste personenen i historien hadde ikke tro på likeverd blant menneskeraser.

Og hva er god moral? De generelle prinsippene gjelder hovedsaklig for de fleste, og dette har blitt utviklet gjennom menneskene, uavhengig av gud. Hva er god moral? Det er ikke bare EN GOD MORAL.

Nå vet jeg ikke helt om den kristne religion er i en posisjon til å stå å peke på andres syke handlinger.

Lenke til kommentar

er sjimpanser som eter kjøtt så det der holder ikkje.

Tennene våres er ein mellomting, dei er gode til å ete det meste. Forfedrene våre spiste omtrent alt dei kom over.

Men hør her, du snakker om at gud skapte oss med fine tenner osv.

sånne som deg som ikkje ein gang trur på evolusjon er det ikkje vits i å diskutere med. du trur ikkje på rasjonel forskning ein gang. du er såpass ignorant at å diskutere med deg er nytteløst.

Lenke til kommentar
tror ikke vi hadde overlevd bare på gress og kraftfor (frister ikke)...

Det er fordi fordøyelsesystemet vårt er lagt på en annen måte som gjør at vi ikke klarer å nyttegjøre oss av næringen som finnes i gress :)

jeg vet det.. "tror" var bare en talemåte :p

(kverulant, ja)

Lenke til kommentar
2. Tull, kjøtt er godt. Alle liker kjøtt dersom de er vokst opp med det.

Smak er objektivt, og jeg ser ikke akkuret deg reklamere for insektspising, selv om det samme prinsippet gjelder slikt.

Haha, så da er du også for kanibalisme? Siden vi er likeverdige? Ærlig talt, du er en skam for menneskeheten. Avkristningen av Norge kommer til å få meget uheldige konsekvenser.

Vel, det blir i hvert fall ikke så ille som blodbadet kristningen var.

GT, GT, GT, GT!!! Symboler og utgåtte lover. Norges lover forandres også. NÅ er det nestekjærlighetsbudet som gjelder, og ingenting annet. Prøv å leve etter ættesamfundets regler i 2007 og se hvor langt du kommer.

GT er langtfra så troverdig som NT. Jeg har ingen tro på at det er Gud som sendte disse ufyselige lovene til menneskene. Tvert imot tror jeg det er mennesker som har laget dem for å utøve politisk makt.

Jesus sier selv i NT at han ikke har kommet for å forandre lovene fra GT.

Har du oversett hele tråden min som beviser Jesu oppstandelse, eller?

Lest den, lo, gikk videre med livet mitt.

Gud kunne sikkert gjort dette, men han vil at vi skal velge selv! Skjønner du? Fri vilje. Han vil ikke tvinge deg til å tro på ham. Så høyt elsker han deg!

Ja, så høyt at han vil dømme alle som ikke tror til evig pine. For en jovial kar.

Kristningen foregikk ikke etter Jesu prinsipper. De var mest opptatt av makt. Men på sikt har kristningen hatt heldige konsekvenser. Ættesamfunnet er borte vekk, vi har et trygt samfunn bygget på den kristne kulturarven, etc.

Om Jesus sier at han ikke har kommet for å forandre lovene, så er detet skrevet av en avvikende forfatter. Ikke alt må tas bokstavelig. Kanskje forfatteren har misforstått, eller bare glemt et ord eller to.

Det er ikke Gud som dømmer deg til evig pine, du velger det selv.

Arrogansen kjenner ingen grenser hos deg. Hva med å vise litt respekt?

Dyr like mye verdt som mennesker? Haha, den var god! Hvordan har det seg da at mennesker er skapt i Guds bilde, mens de andre dyrene er underlagt oss?

Hvorfor har menneskene så mange feil og mangler om vi ble skapt i Guds bilde?

Red.: Dumme autosammenslåingsfunksjon, jeg vil ha tilbake multiquote!

Vi ER ikke guder, vi er skapt i guds bilde. Kanskje hadde vi vært mer perfekte hadde det ikke vært for Evas synd?

Lenke til kommentar
Schnell: Mennesker er ikke planteetere. Vi har spist kjøtt (og planter) siden tidenes morgen.

herregud eg veit jo det eg er ikkje heilt skutt i hode, men eg trur det var meininga at me skulle vere det

Neida, det var nok ikke meningen. De tidligste menneskene levde i jeger/samler samfunn. De var opportunister som spiste det meste de kom over, inkludert dyr. Det er også lite trolig at mennesker på den tida hadde overlevd kun på planter, da de ikke hadde funnet opp jordbruk enda, noe som ville gjort det ekstremt vanskelig å finne nok planter hver dag for å dekke næringsbehovet. Det er ikke akkurat som om soyabønner vokser over alt.

Endret av teflonpanne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må være utrolig greit å kunne peke på hvilke forfattere som må ha misforstått. Hvilke som ikke tok budskapet, hvilke lover som ikke lengre er gjeldene og at samfunnet som er ett helt annet enn forfektet da, kan forsvares på bakgrunn av bibelen.

Joda, det er mye bra hvis man ser med ett heller lett syn på det meste, og følger enkelte av de fornuftige moralene og verdiene. Men totalt, så skranter det vel heller på holdbarheten?

Lenke til kommentar

Jeg føler at emnet er diskutert ferdig, man har en stor gruppe på ene siden som mener noe, og trådstarteren mener noe helt annet. Dere kommer aldri til å bli ferdige.

OT: jeg mener at vegetarisme er et ansvarlig valg og de som velger å ha sin livsstil på denne måten, bør bli respektert for det. Ikke alle liker tanken på at det de spiser et stykke av en; død kylling, okse, søt liten and, osv.

Til trådstarter:

Ikke bland inn kristendom, Gud og Jesus i dette emnet, det er overhodet ikke relevant hva kristendommen sier om saken. Man kan ikke blande skrifter fra bibelen som sier at gud skapte oss smarte, med skarpe tenner laget for å spise kjøtt, med forskning som f.eks sier at man ikke kan leve et sunt liv uten å spise kjøtt.

Det blir helt på jordet, om denne tråden skal fungere må en enten kun se på hva bibelen eller andre skifter sier, eller kun se på reell forskning.

Mine 5 kroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ja, du kan velge moral, men det finnes bare en GOD MORAL. Du kan også velge denne uten å tro på Gud, men sjansen er mindre. De sykeste personenen i historien hadde ikke tro på likeverd blant menneskeraser.

Kanskje ikke en rase, men ifølge Gud er jo kvinnen underlegen mannen.

GT, GT, GT! Alle mennesker er likeverdige. Punktum.

Lenke til kommentar
er sjimpanser som eter kjøtt så det der holder ikkje.

Tennene våres er ein mellomting, dei er gode til å ete det meste. Forfedrene våre spiste omtrent alt dei kom over.

Men hør her, du snakker om at gud skapte oss med fine tenner osv.

sånne som deg som ikkje ein gang trur på evolusjon er det ikkje vits i å diskutere med. du trur ikkje på rasjonel forskning ein gang. du er såpass ignorant at å diskutere med deg er nytteløst.

Og da sier vi takk til deg! Folk som ukritisk svelger dogmer forkledd som vitenskap, trenger vi i hvert fall ikke på forumet. Back to topic.

Lenke til kommentar

Du glemte å legge til "untatt de som ikke tror på Den Eneste Rette Gud for de havner nemlig i evig pine"

De er fortsatt likeverdige, men de velger selv å ikke ta imot frelsen. Gud elsker alle like høyt, men han tvinger ingen til å være sammen med han.

Utrolig at du ennå ikke har skjønt dette.

Endret av Kakestykke
Lenke til kommentar
Jeg føler at emnet er diskutert ferdig, man har en stor gruppe på ene siden som mener noe, og trådstarteren mener noe helt annet. Dere kommer aldri til å bli ferdige.

OT: jeg mener at vegetarisme er et ansvarlig valg og de som velger å ha sin livsstil på denne måten, bør bli respektert for det. Ikke alle liker tanken på at det de spiser et stykke av en; død kylling, okse, søt liten and, osv.

Til trådstarter:

Ikke bland inn kristendom, Gud og Jesus i dette emnet, det er overhodet ikke relevant hva kristendommen sier om saken. Man kan ikke blande skrifter fra bibelen som sier at gud skapte oss smarte, med skarpe tenner laget for å spise kjøtt, med forskning som f.eks sier at man ikke kan leve et sunt liv uten å spise kjøtt.

Det blir helt på jordet, om denne tråden skal fungere må en enten kun se på hva bibelen eller andre skifter sier, eller kun se på reell forskning.

Mine 5 kroner.

Denne diskusjonen har sklid ut som de fleste andre diskusjoner hvor religion er blitt blandtet inn i..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at du avfeier nesten alt fra GT som vrøvel, men likevel tror på skapelsesberetningen?

Kristningen foregikk ikke etter Jesu prinsipper. De var mest opptatt av makt. Men på sikt har kristningen hatt heldige konsekvenser. Ættesamfunnet er borte vekk, vi har et trygt samfunn bygget på den kristne kulturarven, etc.

Norges samfunn har fint lite med bibelen å gjøre. Vi har jo ikke dødsstraff engang.

Om Jesus sier at han ikke har kommet for å forandre lovene, så er detet skrevet av en avvikende forfatter. Ikke alt må tas bokstavelig. Kanskje forfatteren har misforstått, eller bare glemt et ord eller to.

Du tar tydeligvis ikke bibelen så høytidelig, som bare tar til etterretning de delene som passer deg selv.

Ikke ifølge kristendommen. Gud har der skapt alt, også menneskenes hjernen, som er det som bestemme om vi er i stand til å ignorere fakta eller ikke. Og hvorfor skape meg i det hele tatt om han vet at jeg uansett havner i helvete? Det er jo ondt. Guden din er en sadistisk faen som fortjener helvete mye mer en noe som helst menneske.

Respekt for blind tro og ignoranse?

Vi ER ikke guder, vi er skapt i guds bilde. Kanskje hadde vi vært mer perfekte hadde det ikke vært for Evas synd?

Så, fordi en person spiste et eple er menneskeheten dømt til å for evig være mangelfull? For en drittsekk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at du avfeier nesten alt fra GT som vrøvel, men likevel tror på skapelsesberetningen?

Norges samfunn har fint lite med bibelen å gjøre. Vi har jo ikke dødsstraff engang.

Du tar tydeligvis ikke bibelen så høytidelig, som bare tar til etterretning de delene som passer deg selv.

Ikke ifølge kristendommen. Gud har der skapt alt, også menneskenes hjernen, som er det som bestemme om vi er i stand til å ignorere fakta eller ikke. Og hvorfor skape meg i det hele tatt om han vet at jeg uansett havner i helvete? Det er jo ondt. Guden din er en sadistisk faen som fortjener helvete mye mer en noe som helst menneske.

Respekt for blind tro og ignoranse?

Så, fordi en person spiste et eple er menneskeheten dømt til å for evig være mangelfull? For en drittsekk.

Og med det er jeg ferdig med å svare dine innlegg. Jeg hopper over personangrepene og ønsker deg godt nyttår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...