Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?

Anbefalte innlegg

Hva er det du snakker om? Du er på bærtur. De næringstoffene man får i fra kjøtt og egg kan man fint få fra andre steder! Google det.

Herregud så latterlig.

Og jeg har ikke sagt at sansene blir skjerpet at et vegetarisk kosthold. Man kan få sansene skjerpet og få en mer velfungerende kropp med et riktig kosthold, uansett om det er et vegeteranisk kosthold eller ikke. Vegetarisme er ikke ensbetydeig med mangelsykdommer.

Det er du som påstår at vegeterianere er sløvere en kjøttetere.

1. Jeg er fullstendig klar over at man kan få fett og protein (bla.) fra andre steder, men da ikke like lett, og blandt kroppsbyggere osv.. så trengs dette i store mengder. Dermed blir det mye lettere gjennom kjøtt og egg.

2. Hø? Jeg har da ikke sagt at du har skrevet noe som helst jeg! Det var da vitterlig Rudolf83 sitt innlegg jeg kommenterte. Som var følgende:

Alkohol og kjøtt (og tobakk) ødelegger og forderver kroppens sensitivitet. Sansene blir også sløve og til tider ikke-fungerende. Et kosthold som består av kjøtt er ikke sunt.

Man kan få sansene skjerpet og få en mer velfungerende kropp med et riktig kosthold,uansett om det er et vegeteranisk kosthold eller ikke.

Ehm. ja. My point exactly. Ser egentlig ikke helt hva du er så uenig med meg i... :p

Når har jeg sagt det? Jeg sa bare at kjøtt er viktig i de fleste kosthold. (ikke alle) Jeg sier da ikke at du blir sløv av å vegetarianer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verden trenger kjøttetere, og det er en naturlig del av naturens kjede. Jeg bidro akkurat til min del i stad. :)

Hvilken naturlig del av naturens kjede er systematisk oppdrett og slakt av dyr?

Og hvorfor er akkurat det som skjer i naturen så viktig? Retningen naturen tar er på ingen måte fasitsvaret på hva som er riktig.

Beklager en eventuell dårlig formulering, men det var meningen at det skulle kobles opp mot det faktum at vi mennesker er laget for å spise kjøtt rent evolusjonsmessig. Det har ingen stor betydning som du selv sier i dagens samfunn. Og var mer en reaksjon på de som mener vi rent evolusjonsmessig ikke er laget for det.

Problemet i moderne verden er jo overbefolkning som gjør at vi blir mer og mer nødt til å drive oppdret av dyr for å kunne fortsette slik vi har gjort i årtusener, og evolusjonen har gjort oss til. (altså muligheten til å spise dyr)

Jeg skulle nå gjerne spist mer økologisk kjøtt.... Det får holde med økologiske egg, fisk, elg, reinsdyr og hjort som økologiske for tiden.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ved å spise kjøtt fungerer vi optimalt. Vi er laget for å spise både planter og kjøtt, og det burde vi jammen fortsette med også.

Kjøtt er en god kilde til protein, å erstatte denne proteinen med bønner eller lignende ville vært strevsomt for en som trener veldig mye, det ville også være uheldig for planeten om alle sluttet og spise kjøtt. Ikke alt kjøtt som produseres blir matet av matkilder vi kunne spist, kuer foreksempel spiser hovedsaklig gress (økologisk oppdrett) noe vi mennesker uansett ikke kan utnytte. Veldig mange av oppdrettsdyrene vi har idag er en stor kilde til gjødsel vi bruker for å lage planter og lignende, uten disse dyrene ville vi måtte funnet en ny måte å gjødsle på ettersom behovet for planter ville blitt mye, mye større.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Rangering over proteininnholdet i diverse produkter:

Proteiner.no

Som dere ser er det ikke noe problem i det hele tatt og erstatte kjøtt med andre matvarer, og det er en hel drøss med forskjellige produkter som har et mye høyerer proteinnivå enn akkurat kjøtt.

Merknad protein kjøtt og farseprodukter: Husk at selv om rødt kjøtt er en god proteinkilde, og at det også inneholder en rekke andre viktige næringsstoffer, skal man ikke overdrive inntaket av dette. Stort inntak av rødt kjøtt kobles blant annet til enkelte kreftformer.

At kjøttproduksjon er en av de mest forurensende industriene vi har, er jo en kjent sak, og man finner mye info om dette hvis man leter litt.

Lenke til kommentar

Ved å spise kjøtt fungerer vi optimalt. Vi er laget for å spise både planter og kjøtt, og det burde vi jammen fortsette med også.

I dag kan man leve like bra på et vegetarianer-kosthold som et vanlig. Hvorfor er hva vi er "laget for" relevant? Da kan jeg si at vi er "laget for" å bo i huler. Vi er ikke "laget for" å bruke bil. Vi er ikke "laget for" å bruke PCer.

Ikke alt kjøtt som produseres blir matet av matkilder vi kunne spist, kuer foreksempel spiser hovedsaklig gress (økologisk oppdrett) noe vi mennesker uansett ikke kan utnytte.

Hvor stor del av kuene som blir oppdrettet spiser gress, og ikke fór som ellers kunne blitt spist mer effektivt direkte av mennesker?

Veldig mange av oppdrettsdyrene vi har idag er en stor kilde til gjødsel vi bruker for å lage planter og lignende, uten disse dyrene ville vi måtte funnet en ny måte å gjødsle på ettersom behovet for planter ville blitt mye, mye større.

Vi har kunstgjødsel, og har så vidt jeg vet hatt det veldig lenge.

Ellers, er smertene dyr gjennomgår likegyldig for deg? Og drap av dyr?

Lenke til kommentar

Det er skadelig å overdrive ethvert produkt. Selv vann. Så den argumentasjonen er bortkastet.

På de gårdene jeg har vært så ser jeg ingen særlig forurensning, og kan ikke helt se hvorfor det forurenser, men gidder ikke søke og tar deg på ordet. (selv om jeg er sterkt skeptisk til at norsk kjøttproduksjon er så forferdelig forurensende)

For kjøttproduksjon trenger ikke forurense, og om den gjør det så får de gjøre den renere. Akkurat som at jeg ikke har stoppet helt å kjøre bil fordi det forurenser, så har jeg i hvertfall ikke tenkt å stoppe å spise kjøtt av den grunn.

Ellers, er smertene dyr gjennomgår likegyldig for deg? Og drap av dyr?

Den slaktinga av dyr jeg har gjennomført har ikke vært spesielt smertefullt akkurat. Og ser ikke hvorfor den trenger å være det. At man har sett et skrekkeksempel på et eller annet anlegg kan jeg skjønne, men vit at det ikke er sånn overalt. Men nei, jeg kjenner ikke at det rokkes stort med samvittigheten at en fisk blir tatt av en hauk, at en mus blir spist av en slange, at en hjort blir spist av en bjørn, at en gris blir skutt i hode eller at en elg blir skutt.

Det skal sies at jeg ble litt sjokkert når jeg var 7 år og skjøt en gris i hode for deretter å snitte opp magen, men får da fortsatt sove om natten.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Rangering over proteininnholdet i diverse produkter:

Proteiner.no

Som dere ser er det ikke noe problem i det hele tatt og erstatte kjøtt med andre matvarer, og det er en hel drøss med forskjellige produkter som har et mye høyerer proteinnivå enn akkurat kjøtt.

Merknad protein kjøtt og farseprodukter: Husk at selv om rødt kjøtt er en god proteinkilde, og at det også inneholder en rekke andre viktige næringsstoffer, skal man ikke overdrive inntaket av dette. Stort inntak av rødt kjøtt kobles blant annet til enkelte kreftformer.

At kjøttproduksjon er en av de mest forurensende industriene vi har, er jo en kjent sak, og man finner mye info om dette hvis man leter litt.

Merk at listen bare tar for seg mengden proteiner, og ikke hvorvidt sammensettingen av aminosyrer er heldig eller ikke. Det er minst like viktig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det er skadelig å overdrive ethvert produkt. Selv vann. Så den argumentasjonen er bortkastet.

På de gårdene jeg har vært så ser jeg ingen særlig forurensning, og kan ikke helt se hvorfor det forurenser, men gidder ikke søke og tar deg på ordet. (selv om jeg er sterkt skeptisk til at norsk kjøttproduksjon er så forferdelig forurensende)

For kjøttproduksjon trenger ikke forurense, og om den gjør det så får de gjøre den renere. Akkurat som at jeg ikke har stoppet helt å kjøre bil fordi det forurenser, så har jeg i hvertfall ikke tenkt å stoppe å spise kjøtt av den grunn.

Kjøtt verre enn bilkjøring

Kjøttproduksjon er dessverre en av de verste klimasynderne i verden. Faktisk står de bak 18 prosent av verdens klimagassutslipp. Det er mer enn utslippene fra hele transportsektoren til sammen, sier daglig leder Tone Granaas i Grønn Hverdag.

Hvordan er kjøtt miljøskadelig?

Alle former for landbruksproduksjon er miljøbelastende: ethvert ledd i produksjonen legger krav på ressurser, og jo flere ledd i produksjonen, jo mer forurensning. Animalsk mat krever langt flere slike ledd enn vegetabilsk mat.

Ikke bare er det forurensende, men også veldig ressurskrevende:

Man trenger opp til 10 prosent større dyrkningsarealer for kjøttproduksjon, i sammenligning hva man trenger til vegetabilsk protein. På et hektar mark kan man produsere 280 kg biff, eller 11200kg soyabønner.. You do the math.

Skulle funnet bedre kilder og mer grundig, men har ikke energi til det nå, hvis noen andre vil så er det fint, kan hende det er info om det hvis man blar bak i tråden også.

Men kom ikke her og si at kjøttproduksjon er bra for miljøet, for det er haugevis av tall og rapporter som sier annerledes, og tilsier at man burde beynne og tenke på alternativer.

Og neida, du har ikke sakt det er bra for miljøet, men du sa at du ikke skjønte at det var forurensende, og at hvis det var det så måtte vi bare gjøre det mindre forurensende. Tror du virkelig det er så enkelt?

Løsningen er og redusere kjøttproduksjonen (les, jeg er realistisk og mener ikke at all kjøttproduksjon skal legges ned) og dyrke mer mat som er først i næringsleddet.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Den slaktinga av dyr jeg har gjennomført har ikke vært spesielt smertefullt akkurat. Og ser ikke hvorfor den trenger å være det. At man har sett et skrekkeksempel på et eller annet anlegg kan jeg skjønne, men vit at det ikke er sånn overalt. Men nei, jeg kjenner ikke at det rokkes stort med samvittigheten at en fisk blir tatt av en hauk, at en mus blir spist av en slange, at en hjort blir spist av en bjørn, at en gris blir skutt i hode eller at en elg blir skutt.

Det skal sies at jeg ble litt sjokkert når jeg var 7 år og skjøt en gris i hode for deretter å snitte opp magen, men får da fortsatt sove om natten.

Det er nok ikke alle dyr som har det grusomt nei, noen lever nok greie liv, jeg vet ikke hvor du har vært og slaktet. Men du har sikkert sett hvordan forholdene er i såkalte "factory farms", og kan si deg enig i at dyrene ikke har særlig behagelige liv.

Hvilken kriterier mener du skal bestemme hva som er greit å drepe, og hvorfor?

Lenke til kommentar

1. Det som egentlig forurenser ifølge artikkelen er bla. at man feller skog.... (som uansett blir dannet til papir osv..) så ser ikke det argumentet så fryktelig. Norge har så mye skog at det faktisk ikke er noe negativt engang. Felle regnskoger derimot, er ikke fordelmessig. Men nå snakker vi om Norge, ikke sant?

2. Nå er det veldig omdiskutert om CO2 er noen stor synder uansett. Og det å kalle det forurensing er i gråssonen. Det å slippe ut store mengder støvpartikler og andre forurensede stoffer som biler midt i byen er direkte helseskadelig. CO2 derimot... er det samme som du selv puster ut. Aka. ikke spesielt forurensende i mine øyne.

At det gir stort utslipp av CO2 kan jo hende, men da er det VELDIG viktig å se hvor CO2'en kommer fra i denne næringen. For med biler, så er det olje som ikke befinner seg i kretsløpet som kunstig blir sluppet ut. CO2'en på en gård er jo fra CO2'ens kretsløp uansett... Altså er netto CO2-utslipp langt lavere enn det de påstår i slik kjip journalistikk. CO2 er også alfa omega for store deler av miljøet som faktisk trenger CO2, og tar opp dette.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? Du er på bærtur. De næringstoffene man får i fra kjøtt og egg kan man fint få fra andre steder! Google det.

Herregud så latterlig.

Og jeg har ikke sagt at sansene blir skjerpet at et vegetarisk kosthold. Man kan få sansene skjerpet og få en mer velfungerende kropp med et riktig kosthold, uansett om det er et vegeteranisk kosthold eller ikke. Vegetarisme er ikke ensbetydeig med mangelsykdommer.

Svar meg på dette, så skal jeg ta deg seriøst. Hvor skal du få tak i B12 fra vegetarkost?

Andelen BCAA (leucine, isoleucine og valine) er sterkt redusert i vegetarkost, disse aminosyrene er essensielle for god muskelfunksjon.

Vegetarianere er sløvere enn kjøttetere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikke alle dyr som har det grusomt nei, noen lever nok greie liv, jeg vet ikke hvor du har vært og slaktet. Men du har sikkert sett hvordan forholdene er i såkalte "factory farms", og kan si deg enig i at dyrene ikke har særlig behagelige liv.

Hvilken kriterier mener du skal bestemme hva som er greit å drepe, og hvorfor?

Jepp. Jeg støtter på ingen måte factory farms, det tror jeg ikke mange gjør. Men som det meste i media så er det det eneste du får se. Nettopp fordi det er grusomt og vekker oppmerksomhet. Du skal være flink om du finner noe i nærheten engang i norsk jordbruk.

Hmm, har jo ingen direkte kriterier, det blir litt for min egen del å vurdere i enhver situasjon, rent moralsk. Hovedsakelig så er det om man dreper for å kunne nytteligjøre drapet. F. eks gjennom mat.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg snakket jo selvsakt ikke bare om Norge, men globalt. Og jeg blir så overgitt når du mener at kjøttproduksjon ikke er spesielt forurensende. Vet ærlig talt ikke hva jeg skal si. Tror jeg legger denne død til i morgen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Svar meg på dette, så skal jeg ta deg seriøst. Hvor skal du få tak i B12 fra vegetarkost?

Andelen BCAA (leucine, isoleucine og valine) er sterkt redusert i vegetarkost, disse aminosyrene er essensielle for god muskelfunksjon.

Vegetarianere er sløvere enn kjøttetere.

Et vegetarisk kosthold inneholder ofte forskjellige produkter fra dyr, men ikke døde dyr. Spiser man ost eller egg så får man i seg det man trenger.

Det du tenker på er et vegansk kosthold. Veganere avstår i fra alt av dyreprodukter. Dem får vel et problem da ja.

Jeg er ikke veganer.

Lenke til kommentar

Men det jeg da ikke helt ser... er jo at du trenger de samme kuene for å produsere melk, og hønene for å produsere egget... Det ville jo vært direkte bortkastet om man da ikke spiste kjøttet deres. Og CO2 utslippet vil jo ikke akkurat endre seg.

Da kan vel jeg si: "kyr bidrar til global oppvarming.

vi støtter miljøet ved å spise de"? :ph34r:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Men det jeg da ikke helt ser... er jo at du trenger de samme kuene for å produsere melk, og hønene for å produsere egget... Det ville jo vært direkte bortkastet om man da ikke spiste kjøttet deres. Og CO2 utslippet vil jo ikke akkurat endre seg. :ph34r:

Men.. makan til kvervulering..

Man har et skille mellom kjøttproduksjon, og melkeproduksjon. Ja den linjen oppsummerte det vel greit.

Og gris, kylling osv trengs hvertfall ikke for å produsere melk.

Lenke til kommentar

Men det jeg da ikke helt ser... er jo at du trenger de samme kuene for å produsere melk, og hønene for å produsere egget... Det ville jo vært direkte bortkastet om man da ikke spiste kjøttet deres. Og CO2 utslippet vil jo ikke akkurat endre seg. :ph34r:

Men.. makan til kvervulering..

Man har et skille mellom kjøttproduksjon, og melkeproduksjon. Ja den linjen oppsummerte det vel greit.

Og gris, kylling osv trengs hvertfall ikke for å produsere melk.

Det linjen oppsummerte det ikke greit.. du tror vel ikke kuene blir melket av syngende budeier ute på en blomstereng? De blir stablet i trange områder hvor de blir melket av en maskin, kan ikke se at dette er så mye mer dyrevennlig. Holde de i fangenskap bare for å bare utnytte melken?

Se på India hvor de ikke spiser kyr, bestanden har økt ukontrollert og står nå for veldig mye av C02 utslippet i India.. og det samtidlig som store deler av landet sulter dontgetit.gif

Tok en titt på listen over proteinrik mat, var nesten bare kjøtt på den listen.. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Faen til kvervulering! denne tråden heter hva som er galt med å spise kjøtt, og ta tar jeg utgangspunkt i det. Og tro ikke at jeg har tenkt over det etiske med å utnytte dyr på den måten og, men velger å ikke blande det inn i denne tråden, fordi det er faktisk en vesentlig forskjell på og slakte ned et dyr, tvinge det til å dø, mens det har det vondt og dødsangsten er det siste det føler!

Og nei, det var nesten ikke bare kjøtt på den lista. Puss brillene dine.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Faen til kvervulering! denne tråden heter hva som er galt med å spise kjøtt, og ta tar jeg utgangspunkt i det. Og tro ikke at jeg har tenkt over det etiske med å utnytte dyr på den måten og, men velger å ikke blande det inn i denne tråden, fordi det er faktisk en vesentlig forskjell på og slakte ned et dyr, tvinge det til å dø, mens det har det vondt og dødsangsten er det siste det føler!

Og nei, det var nesten ikke bare kjøtt på den lista. Puss brillene dine.

Ettersom det ikke bare er kjøtt på den listen regner jeg med du spiser minst 50 forskjellige ostetyper, men faen da.. BACONOST er på listen. Stryker du ostene så ja, det er mest kjøtt på listen.

Her er forresten en quote fra samme side:

Proteiner finnes i matvarer fra både dyr (animalsk protein) og planter (vegetabilsk protein). Animalsk protein inneholder mer av de essensielle aminosyrene. Derfor sier man at animalsk protein har bedre kvalitet enn vegetabilsk protein.

I tillegg inneholder animalske matvarer (matvarer fra dyr/fisk) også generelt mer protein enn vegetabilske matvarer. De beste kildene til protein i kosten er fisk, fjærfe, kjøtt, egg og magre meieriprodukter (melk, yoghurt og ost). Proteininnholdet i ulike produkter fra disse hovedgruppene finner du ved å følge linkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...