Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

Hva med denne grunnen? jeg liker smaken av kjøtt!

 

Altså skal man være imot kjøtt så radikalt som du er, kan du jo like greit være imot fly, fordi mennesker er ikke ment til og fly.

 

Hva med biler? vi er ikke egentlig designet får og ha biler / kjøre biler / bevege oss så fort.

 

Hva med alkohol?

 

Data tilogmed er noe vi ikke burde sitte mye med, men vi gjennom evolusjon og teknologi gjort det mulig og ha alle de tingene idag.

 

Men greit la oss alle bli veggiser, leve uten høyteknologiske dipedutter og la dyrene leve fri uten og bli slaktet for mat :)

jesus, get a grip mann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med denne grunnen? jeg liker smaken av kjøtt!

 

Altså skal man være imot kjøtt så radikalt som du er, kan du jo like greit være imot fly, fordi mennesker er ikke ment til og fly.

 

Hva med biler? vi er ikke egentlig designet får og ha biler / kjøre biler / bevege oss så fort.

 

Hva med alkohol?

 

Data tilogmed er noe vi ikke burde sitte mye med, men vi gjennom evolusjon og teknologi gjort det mulig og ha alle de tingene idag.

 

Men greit la oss alle bli veggiser, leve uten høyteknologiske dipedutter og la dyrene leve fri uten og bli slaktet for mat :)

jesus, get a grip mann

 

Det var jo et vel-formulert og ordentlig svar ifra deg.

 

Men sier du at jeg har feil? du sier mennesker egentlig ikke skal spise kjøtt.

 

vel ok, mennesker skal heller ikke fly, komme opp i lysets hastighet, og andre ting som vi gjør.

 

Jeg kan være enig på et vis at mennesker ikke er ment til og spise rått kjøtt fordi vi ikke har så kraftige tenner/kjever og lignende, kan være mennesker også fant opp, ting som ild?

 

Sånn at de kunne preparer maten sin før den ble spist og vis du har prøvd og spise en bra stekt biff vet du at den tygger du fint over;)

Lenke til kommentar

Det var jo et vel-formulert og ordentlig svar ifra deg.

 

Men sier du at jeg har feil? du sier mennesker egentlig ikke skal spise kjøtt.

 

vel ok, mennesker skal heller ikke fly, komme opp i lysets hastighet, og andre ting som vi gjør.

 

Jeg kan være enig på et vis at mennesker ikke er ment til og spise rått kjøtt fordi vi ikke har så kraftige tenner/kjever og lignende, kan være mennesker også fant opp, ting som ild?

 

Sånn at de kunne preparer maten sin før den ble spist og vis du har prøvd og spise en bra stekt biff vet du at den tygger du fint over;)

Nå som du er mer saklig skal jeg svare deg saklig. Det er egentlig veldig enkelt. Slutt å spis kjøtt. Så ferdig.

Det at jeg er imot denne forferdelig untyttelsen av dyr gjør ikke på noen som helst måte at jeg er nødt til å svare på andre spørsmål. Angående fly, biler osvosv er jeg akkurat som alle andre.

 

Vegetarisme er ingen fjern virkelighet eller en obskur kult, ikke noe magisk ved det. Det er blandt det mest (hvis ikke det mest) gunstige for mennesker, dyr og planeten vår. Det er høyt realistisk, det blir fler veggiser hver eneste dag ifølge mange kilder. Kjøttindustrien sliter mer og mer, de bruker stadig mer panger på markedsføring. Utviklingen er i positiv retning, MEN det går sakte, ja. Jeg leste et sted på internett at 1/4 av mennesker er veggis elelr vegan.

 

Uansett så vil ingenting skje dersom ingen er villig til å sette seg ned, tenke litt, reflektere, stille seg noen enkle spørsmål. Det er enklere enn man tror, og etter en stund vil du mest sannsynlig merke positiv forandring på kroppen!

Selv har jeg mer overskudd i dag, enn jeg hadde før jeg ble veggis.

 

Men det er en langsom prosess fra å gå fra gjennomsnittelig kjøttspising til å bli vegetarianer. Selv spiste jeg fisk hvertfall et halvt år etter jeg kuttet ut alt annet kjøtt, hvis ikke lnger. Men så kom det en dag hvor jeg la merke til at jeg ikke hadde spist fisk på mange dager, og jeg savnet det ikke heller. Dette er rundt tre år siden nå.

 

Til sist vil jeg si at jeg er veldig glad for at denne tråden har over 20 000 visninger :) For uansett, så trenger dette temaet fokus.

Lenke til kommentar

Så kom med noen helt klare grunner til at vi skal spise kjøtt i Norge i dag.

Det at man under istiden spiste kjøtt er ingen grunn.

Det er godt, det er næringsrikt, det har tydeligvis hatt en positivt utviklende effemkt og det er ingene grunn til at det ikke skal ha det.

 

De stakkars dyrene er en helt annen diskusjon, hvor jeg mener du gjør et og annet feil, samt har et litt galt perspektiv.

Lenke til kommentar

Så kom med noen helt klare grunner til at vi skal spise kjøtt i Norge i dag.

Det at man under istiden spiste kjøtt er ingen grunn.

Det er godt, det er næringsrikt, det har tydeligvis hatt en positivt utviklende effemkt og det er ingene grunn til at det ikke skal ha det.

 

De stakkars dyrene er en helt annen diskusjon, hvor jeg mener du gjør et og annet feil, samt har et litt galt perspektiv.

 

Så de stakkars slavene sto ikke sentralt i avviklingen av slaveriet i 1863?

Har du virkelig ennå ikke skjønt at hele grunnen til at jeg ble veg var pga dyrene??

Hva gjør jeg feil? Hva slags galt perspektiv?

Du synes ikke selv at du har et litt galt perspektiv når du totalt ignorer dyrene, som er grunn nr 1 til å ikke spise kjøtt?

Har du i det hele tatt sett en eneste film eller et eneste bilde fra slakteri?

Hvis ja, DER har du det som bør stå i fokus i diskusjonen. Ikke hvordan Cro Magnon spiste kjøtt under istiden.

Lenke til kommentar

Så de stakkars slavene sto ikke sentralt i avviklingen av slaveriet i 1863?

Har du virkelig ennå ikke skjønt at hele grunnen til at jeg ble veg var pga dyrene??

Jo, og jeg synes hele sympatilinjen er et for dårlig argument. Jeg skal oppsummere det veldig kort:

#1: Etikk og moral er subjektive fenomen.

#2: Mennesket har organisert seg i et samfunn. Samfunnet (bør) være tuftet på ideer som individuell frihet og rettigheter. Slaveriet strider mot det på et samfunnsmessig plan.

#3: Mennesket er flokkdyr. Det er naturlig for oss å søke sammen og bruke hverandres styrker. Slaveri er antagelig top cause til sen utvikling (Egypterne kjente til konseptet bak dampmaskinen. Hvorfor kom ikke den før flere tusen år senere?).

#4: Mennesker tilhører alle samme rase. DET er den største nøkkelforskjellen. Ja, vi er pattedyr som kveg. Ja, vi er levende vesener som fisk. Javisst, vi omformer energi, akkurat som planter. Det gjør oss ikke til en og samme skapning.

#5: Om man skal la være å drepe grunnet sympati, hvorfor er insekter, som nevnt tidligere, et unntak i dette? Fordi de ikke føler smerte? Isåfall er det svært hyklersk, ettersom det er såpass vage faktorer som avgjør hva som er greit og ikke.

 

Er selvsagt mer, men er dette jeg kom på i farten.

Hva gjør jeg feil? Hva slags galt perspektiv?

Denne debatten har to sider - nytteverdien av kjøtt og den (jeg grøsser når jeg skriver dette) etiske siden av det. Jeg har spesifisert gang på gang at postene mine har omhandlet nytteverdien, den historiske og biologiske faktoren. Om vi skal diskutere etikk er det greit for meg, men det nytter ikke å blande de to.

 

Faktisk er de fleste postene dine til fordel for vegetarianisme begrunnet med at det er sunnere enn kjøtt. Da nytter det ikke å komme inn med etikk, en får holde seg til saken.

 

Du synes ikke selv at du har et litt galt perspektiv når du totalt ignorer dyrene, som er grunn nr 1 til å ikke spise kjøtt?

Jeg ignorerer da ikke dyrene, hvor har du fått dette fra? Som nevnt, en side av saken av gangen.

Har du i det hele tatt sett en eneste film eller et eneste bilde fra slakteri?

Hvis ja, DER har du det som bør stå i fokus i diskusjonen. Ikke hvordan Cro Magnon spiste kjøtt under istiden.

Ja, jeg har vært med på griseslakt (tanten min sin gård). Skal vi begynne å diskutere sympati og etikk nå, be my guest, men da nytter det ikke å dra inn peta og vitenskapelige studier av tarmsystemet, for det er en annen arena.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Faan til mye blabla og bullshit du kommer med Lycantrophe. Som vanlig, masse piss som ikke har noen verdens ting med kjøtt å gjøre.

 

Når du ser noen rister og vrir seg på bakken, hyler i smerte, blodet tyter utover så ikke kom med slikt tull "Etikk og moral er subjektivt". Alt det tullet ditt gidder jeg ikke si noe på. Det er stort sett det du gjør i hele denne tråden.

 

Har du noengang hatt dyr selv?

Neste gang du får lyst på kjøtt, ja du vet vel hva jeg sikter til.

Lenke til kommentar

Faan til mye blabla og bullshit du kommer med Lycantrophe. Som vanlig, masse piss som ikke har noen verdens ting med kjøtt å gjøre.

Hvorfor ikke? Du sier selv det er sympati/empati som gjør at du avstår fra det - hvordan er da etikken, et faktisk standpunkt, irrelevant?

Når du ser noen rister og vrir seg på bakken, hyler i smerte, blodet tyter utover så ikke kom med slikt tull "Etikk og moral er subjektivt". Alt det tullet ditt gidder jeg ikke si noe på. Det er stort sett det du gjør i hele denne tråden.

Selvsagt er etikk og moral subjektivt. Se hvordan homofili i Norge for bare femti år siden var sett på. Hell, gå til Iran i dag. Tror du de gjør det for moro skyld? Hvorfor er akkurat ditt syn det riktige?

 

Hva har forresten etikk og moral med smerte og lidelse å gjøre?

 

Har du noengang hatt dyr selv?

Neste gang du får lyst på kjøtt, ja du vet vel hva jeg sikter til.

Ja, hele livet. Og jeg vet hva du sikter til, men jeg ser ikke helt poenget ditt. Skal jeg se for meg at jeg spiser dyret mitt?

Lenke til kommentar

En milliard kinesere (+ Machansern) er uenig med deg der. Vi spiser kyr, noe nærmere en milliard mennesker aldri kunne tenkt seg (av religiøse grunner). Det er ikke noe mindre sært det.

Ja jøss for all del :) Men si ifra til hundeeiere om at de på passe litt ekstra godt på hundene sine når de er rundt deg da :)

Lenke til kommentar

Nei, for det hadde vært din eiendom. Hadde du derimot slaktet dyret ditt og solgt til meg et stykket filét hadde jeg nok spist det.

 

Edit: Med mindre det smaker grusomt, selvsagt. :wee:

Vel det at er villig til å spise hund sier nok for meg. Det er meget spesielt ;)

 

Hund smaker da helt ok. Hundesuppe i Vietnam har jeg spist/drukket, men det blir noget off topic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...