Narsissisten Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 jeg kan komme med fler da vetdu smartass Det tviler jeg ikke på. Jeg er selv vegetarianer, men føler ikke behov for å legge kritisk tenkning på hylla for det. Du fremstår som useriøs og masete når du bare slenger ut påstander. Har du kunnskapen som kreves for å vurdere videoene du har vist til? Han har lagt ut flere gode poeng da. Du kan alltids vurdere videoene selv, siden det ikke er hans oppgave om å opplyse deg, men heller debattere synspunktet ditt. Jeg syns det var ekstremt bra debattert hvertfall, for å være en post på diskusjon.no. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Badger: Du hopper pent over postene mine, noen grunn til det? Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Kjøtt er helt nødvendig å spise skal en kunne leve i et samfunn uten bruk av gulleple. De som kaller seg vegetarianere spiser egentlig en del kjøtt de også, da såkalte produkter av soya i virkeligheten er tørket kjøtt som feks. Tofu. Det er ikke mulig for mennesker å dyr å klare seg uten kjøtt. Så da håper jeg at trådstarter har fått svar på innlegget sitt. Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Det er tidligere blitt hevdet at det er mulig, så da er det to referanseløse meninger mot hverandre. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Er alle de linjene i førsteposten om kjøtt og hvor farlig det er sant? Eksempelvis forråtnelsesprossessen og det greiene der. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Kjøtt er helt nødvendig å spise skal en kunne leve i et samfunn uten bruk av gulleple. De som kaller seg vegetarianere spiser egentlig en del kjøtt de også, da såkalte produkter av soya i virkeligheten er tørket kjøtt som feks. Tofu. Det er ikke mulig for mennesker å dyr å klare seg uten kjøtt. Så da håper jeg at trådstarter har fått svar på innlegget sitt. Javel, med de påstandenede regner jeg med at du har en del troverdige kilder. Ikke? Nei, tenkte meg så. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 https://www.diskusjon.no/om-forumet/trolling-r15/ Lenke til kommentar
soulless Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Ser ut til at det er misoppfatning av det virkelige moralske spørsmålet her i tråden. Problemet er ikke selve handlingen å stappe kjøtt i munnen, det er heller den lidelsen man utsetter dyr for i forbindelse med kjøttproduksjon og slakt. Si meg, herr grevling, om man rent hypotetisk kunne produsert kjøtt uten at noen dyr led som følge av det (en fin barndom, givende liv som voksent dyr og deretter lights out uten smerte), ville det da vært ok å spise det? 1 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Kjøtt er helt nødvendig å spise skal en kunne leve i et samfunn uten bruk av gulleple. De som kaller seg vegetarianere spiser egentlig en del kjøtt de også, da såkalte produkter av soya i virkeligheten er tørket kjøtt som feks. Tofu. Det er ikke mulig for mennesker å dyr å klare seg uten kjøtt. Så da håper jeg at trådstarter har fått svar på innlegget sitt. Tofu er ikke tørket kjøtt; det består utelukkende av væske fra soyabønner: http://en.wikipedia.org/wiki/Tofu Lenke til kommentar
Dr. B. Rumlebass Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Sa du ikke tidligere at det er greit å drepe/spise dyr fordi frihet er greit? Og nå sier du at det å drepe dyr er umoralsk dersom det ikke er i selvforsvar? Dette virker for meg som er selvmotsigelse. Er det noe jeg har misforstått? Det er greit hvis det gjør livet ditt bedre. Sparke hunden din gjør ikke livet ditt bedre. Spise juleribbe gjør livet ditt bedre. Det å sparke hunden min kan kanskje gi utløp for frustrasjon. En sadist vil kanskje ha glede av å utsette et dyr for de værste former for tortur. Er dette greit? Hva mener du om å la dyr lide/dø for menneskers underholdning (f.eks. hundekamp eller tyrefekting)? Lenke til kommentar
MrBadger Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Lycantrphe, kan du reposte spørsmål? Soulless, som jeg er glad du forstår så handler dette hovedsakelig om selve prosessen fra fødsel til da dyret mister bevisstheten. Dersom et slikt tilfelle du beskriver er mulig, ville jeg hatt færre innvendinger imot kjøttspising. La oss ta jakt i Norge som eksempel. Dette er ikke noe som trenger å stå i fokus per dags dato, ettersom dette ikke kan sammenlignes med industriell kjøttproduksjon, også i Norge. De viktigste gruppene å fokusere på er forskning på dyr, dyr i underholdning og dyr i kjøttproduksjon. Jeg personlig vil aldri spise kjøtt, men om du som spiser kjøtt skulle velge å spise dyr fra andre enn industriell kjøttproduksjon, så er det tross alt et bedre alternativ. Håper det ga svar! Jeg legger merke til innleggene som har kommet i det siste, og jeg blir veldig glad for at folk forstår hva saken hovedsakelig dreier seg om Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 #1: Mennesket er bygget for et blandet kosthold. Hvorfor? Det er svært få ting vi IKKE klarer å ta opp næring fra (f.eks gress), som indikerer flere mulige naturlige matveier. #2: Vi har både kjøttenner OG plantetenner. #3: Vi trenger mange næringsstoffer kjøtt er rike på, f.eks proteiner. Ja, det er mulig å få mange fra planter og, men vi snakker konsentrasjon og tilgjengelighet her og. #4: Det heter ikke sanker- og sankersamfunn. Er selvsagt langt flere grunner, men dette peker på elementene vegetarianere stadig vekk drar opp. Slaveri var det du som dro inn. --- Strengt tatt ikke noe spørsmål, men du lurte på grunner til å spise kjøtt. Lenke til kommentar
MrBadger Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) #1: Mennesket er bygget for et blandet kosthold. Hvorfor? Det er svært få ting vi IKKE klarer å ta opp næring fra (f.eks gress), som indikerer flere mulige naturlige matveier. #2: Vi har både kjøttenner OG plantetenner. #3: Vi trenger mange næringsstoffer kjøtt er rike på, f.eks proteiner. Ja, det er mulig å få mange fra planter og, men vi snakker konsentrasjon og tilgjengelighet her og. #4: Det heter ikke sanker- og sankersamfunn. Er selvsagt langt flere grunner, men dette peker på elementene vegetarianere stadig vekk drar opp. Slaveri var det du som dro inn. --- Strengt tatt ikke noe spørsmål, men du lurte på grunner til å spise kjøtt. 1. Dette er ingen grun til å spise kjøtt. De få næringstoffene i kjøtt får du av andre kilder. 2. Vi har ikke kjøttenner! Vi har tenner som er spesialisert på nøtter, frukt og bær. Grønnsaker og korn kom senere inn i kostholdet, kjøtt kom sist. 3. Proteinet i kjøtt er ikke gunstig for kroppen. Det er fler negative effekter ved dette proteinet. Forøvrig er det mer proteiner i cashew nøtter enn tunfisk. 4. Er dette en grunn til å spise kjøtt? Kom med grunner du, for hittil har du ikke kommet med noen Edit: hvorfor snakkes det om gress? Det er like usaklig som at jeg skal snakke om bein! Endret 1. februar 2011 av MrBadger Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Gress er et eksempel på en plante mennesket ikke klarer å få noe ut av i motsetning til f.eks en ku. -- 1: Det er ikke få næringsstoffer i kjøtt. Det handler også om konsentrasjon. 2: Nei, vi har tenner til begge deler, et allsidig kosthold. Vi har flate veksttenner bak til oppmaling av plantevarianter, nøtter etc. De skarpere tennene foran er til å rive og slite i kjøtt. Indikerer rent konkret muligheten til å ta i seg flere former for næring. Selv om bjørnen med sine tenner (som tydelig er designet for å drepe og slenge i seg kjøtt) spiser også bær og slikt, akkurat som hunden. Kom ikke her og si at hund ikke er kjøttetende. 3: Kan du begrunne dette med annet enn småpsycho folk og peta? Her drar du forresten frem én nøtt med høy konsentrasjon av étt protein. Det holder ikke, altså. Uansett er vi nok fort enige om at bredden her er viktig, ikke høye forekomster av én variant av ett næringsstoff. 4: Mer en spøk, men det har noe for seg. Som nevnt tidligere har det vært mer istid enn ikke istid i menneskenes periode, og da er det forholdsvis dårlig med planter rundtom. Menneskes hjerne har også utviklet seg voldsomt de siste 200 000 år, en periode hvor vi i stor grad har levd av kjøtt. Mye næring per servering, mange nærnigsstoffer som tydeligvis har vært nyttige. Ingen grunn til at de plutselig skulle slutte med det. Jeger- og sankersamfunnet peker på at idéen om å spise kjøtt ikke akkurat er ny. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Det å sparke hunden min kan kanskje gi utløp for frustrasjon. En sadist vil kanskje ha glede av å utsette et dyr for de værste former for tortur. Er dette greit? Hva mener du om å la dyr lide/dø for menneskers underholdning (f.eks. hundekamp eller tyrefekting)? Selv syns jeg tyrefekting er greit. Har selv deltatt og blitt stanga ned (ikke fullvoksen version heldigvis). Spoersmaalet som er mer relevant en den enkeltes smak og behag er vel hvilke tilfeller man er villig til aa ty til vold for aa forhindre andre i aa gjoere som de vil med sin egen eiendom? Paa den annen side syns jeg det er helt OK med boikotter ol mot dyr for de som er av den overbevisning. Endret 1. februar 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
MrBadger Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Gress er et eksempel på en plante mennesket ikke klarer å få noe ut av i motsetning til f.eks en ku. -- 1: Det er ikke få næringsstoffer i kjøtt. Det handler også om konsentrasjon. 2: Nei, vi har tenner til begge deler, et allsidig kosthold. Vi har flate veksttenner bak til oppmaling av plantevarianter, nøtter etc. De skarpere tennene foran er til å rive og slite i kjøtt. Indikerer rent konkret muligheten til å ta i seg flere former for næring. Selv om bjørnen med sine tenner (som tydelig er designet for å drepe og slenge i seg kjøtt) spiser også bær og slikt, akkurat som hunden. Kom ikke her og si at hund ikke er kjøttetende. 3: Kan du begrunne dette med annet enn småpsycho folk og peta? Her drar du forresten frem én nøtt med høy konsentrasjon av étt protein. Det holder ikke, altså. Uansett er vi nok fort enige om at bredden her er viktig, ikke høye forekomster av én variant av ett næringsstoff. 4: Mer en spøk, men det har noe for seg. Som nevnt tidligere har det vært mer istid enn ikke istid i menneskenes periode, og da er det forholdsvis dårlig med planter rundtom. Menneskes hjerne har også utviklet seg voldsomt de siste 200 000 år, en periode hvor vi i stor grad har levd av kjøtt. Mye næring per servering, mange nærnigsstoffer som tydeligvis har vært nyttige. Ingen grunn til at de plutselig skulle slutte med det. Jeger- og sankersamfunnet peker på at idéen om å spise kjøtt ikke akkurat er ny. Bein er et eksempel på animalsk vi ikke bør få i oss. 1. Jeg sier ikke at det ikke finnes noe sunt i kjøtt, men: "Anaemia, appendicitis, arthritis, breast cancer, cancer of the colon, cancer of the prostate, constipation, diabetes, gall stones, gout, high blood pressure, indigestion, obesity, piles, strokes and varicose veins are just some of the well known disorders which are more likely to affect meat eaters than vegetarians." 2. "Human teeth are (and always have been) designed for plant food. Not only teeth, also the digestive system of humans is designed for plant food. The enzymes in our stomach and intestines are different to those of carnivorous animals and our intestines are very long and the meat does not only take very long to go through, but also begins decaying within our bodies, before it is secreted. Humans (as well as Neanderthals, for that matter), had to eat meat to (try to) survive the Ice Age. Luckily, by then they knew how to use fire, so they cold cook the meat - as we cannot digest raw meat very well. This is proven by the cave paintings - do you know of any human hunting activities before the Ice Age?" "Those of you who describe our "incisors" and the rest of it: I would like to see you bite yourself through fur and skin and then chew raw meat. Bollocks! Not only our teeth are not designed for that, but we do not have enough strength in our jaws and necks! Grow up and open your eyes!" 3. Neandertalene som brukte kjøtt over 80% av kosten sin ble bokstavelig talt utryddet av Cro Magnon der 20% av kosten bestod av kjøtt. Og dette var i Europa under istiden! Også vil jeg legge til at argumentene dine kun omhandler tidligere perioder. Det at vi drepte hverandre da, betyr ikke at vi skal drepte hverandre nå. Slaveri, tortur, plyndring, krig, rasisme osvosv er alle ting vi har drevet med stort sett mesteparten av tiden som Homo Sapiens. Skal argumentet ditt om at "fordi vi gjorde en ting under den perioden, så skal vi gjøre det i dag også" gjelde, så rettferdigjør du samtidig disse tingene. Ser du det selv? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Bein er et eksempel på animalsk vi ikke bør få i oss. Absolutt. Jeg har heller ikke påstått at alt animalt er spiselig. 1. Jeg sier ikke at det ikke finnes noe sunt i kjøtt, men: "Anaemia, appendicitis, arthritis, breast cancer, cancer of the colon, cancer of the prostate, constipation, diabetes, gall stones, gout, high blood pressure, indigestion, obesity, piles, strokes and varicose veins are just some of the well known disorders which are more likely to affect meat eaters than vegetarians." Vel, vegetarianere er, som også nevnt før, gjerne mer bevisste på kostholdet sitt. Først og fremst fordi de må passe på å ikke få i seg kjøtt. Trener gjerne gjør de nok og. At livsstilssykdommer rammer kjøttetere (som forresten er en SVÆRT stor gruppe mot en mindre, gjerne kostholdsbevisst gruppe) er for meg ikke svært overraskende. Visste du at fedme er et større problem i USA enn i Zimbabwe? 2. "Human teeth are (and always have been) designed for plant food. Not only teeth, also the digestive system of humans is designed for plant food. The enzymes in our stomach and intestines are different to those of carnivorous animals and our intestines are very long and the meat does not only take very long to go through, but also begins decaying within our bodies, before it is secreted. Humans (as well as Neanderthals, for that matter), had to eat meat to (try to) survive the Ice Age. Luckily, by then they knew how to use fire, so they cold cook the meat - as we cannot digest raw meat very well. This is proven by the cave paintings - do you know of any human hunting activities before the Ice Age?" "Those of you who describe our "incisors" and the rest of it: I would like to see you bite yourself through fur and skin and then chew raw meat. Bollocks! Not only our teeth are not designed for that, but we do not have enough strength in our jaws and necks! Grow up and open your eyes!" Selvsagt kan vi fordøye og få mye ut av rått kjøtt. Har du beviser for noe annet vil jeg gjerne ha det fremlagt, for dette blir bare en påstand. Det at vi har et annet fordøyelssystem enn kjøttetere (tenker de sikter til store katter++ her) er ikke rart, vi er designet for et fleksibelt, allsidig kosthold, med planter, frukt, grønnsaker, bær og nøtter inkludert. Vi har også helt annerledes fordøyelssystem enn f.eks kveg (4 mager, drøvtygging, no?), det gjør oss ikke til kun kjøttetende. 3. Neandertalene som brukte kjøtt over 80% av kosten sin ble bokstavelig talt utryddet av Cro Magnon der 20% av kosten bestod av kjøtt. Og dette var i Europa under istiden! Javisst, men det er for enkelt å peke på kosthold alene. Teknologi, kommunikasjon, taktikk, fleksibilitet, -tilpasningsdyktighet- (det er åpenbart at et alsidig kosthold er bedre tilpasset både kamp, vandring og miljøskifte enn et veldig ensrettet som må lete lenger etter mat). Det blir for enkelt å se på kosthold alene, så den holder ikke. Også vil jeg legge til at argumentene dine kun omhandler tidligere perioder. Det at vi drepte hverandre da, betyr ikke at vi skal drepte hverandre nå. Slaveri, tortur, plyndring, krig, rasisme osvosv er alle ting vi har drevet med stort sett mesteparten av tiden som Homo Sapiens. Skal argumentet ditt om at "fordi vi gjorde en ting under den perioden, så skal vi gjøre det i dag også" gjelde, så rettferdigjør du samtidig disse tingene. Ser du det selv? Det er kun på det biologiske plan. Om du vil diskutere etikk og "moral" (et forkastelig begrep spør du meg) hvor du med 90% sannsynlighet kommer til å overføre menneskelige egenskaper og samfunnsnromer over i en dyreverden så kan vi godt det. Dette er kun den ene siden av saken der det frem og tilbake blir påstått at mennesker, vår menneskart, ikke er bygget for å spise kjøtt. Om du har data som faktisk skulle tilsi det, fint, da er det bare å fremlegge. Er det signert peta hopper jeg fint over det. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Men du vet alle som spiser kjøtt burde bli kastet i fengsel på lik linje med alle som driver med pedofili Mistet all håp på Mrbadger med at han sammenlignet de 2 Endret 1. februar 2011 av DaXoN Lenke til kommentar
MrBadger Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Så kom med noen helt klare grunner til at vi skal spise kjøtt i Norge i dag. Det at man under istiden spiste kjøtt er ingen grunn. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hva med denne grunnen? jeg liker smaken av kjøtt! Altså skal man være imot kjøtt så radikalt som du er, kan du jo like greit være imot fly, fordi mennesker er ikke ment til og fly. Hva med biler? vi er ikke egentlig designet får og ha biler / kjøre biler / bevege oss så fort. Hva med alkohol? Data tilogmed er noe vi ikke burde sitte mye med, men vi gjennom evolusjon og teknologi gjort det mulig og ha alle de tingene idag. Men greit la oss alle bli veggiser, leve uten høyteknologiske dipedutter og la dyrene leve fri uten og bli slaktet for mat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå