Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til alle dere som tror veggiser spiser selleri til middag

 

http://www.quorn.com/

 

Jeg har forrsten ikke spist selleri siden den tiden jeg spiste kjøtt :p

 

Edit: ta en spagetthi middag. Pastaen, sausen, ost, krydder, løk, pesto og alt er vegetarisk bortsett fra kukjøttdeigen. Og JEG blir spurt hva jeg spiser?

 

Alt det der, bare at jeg bytter ut kukjøttdeigen med vegkjøtt, mindre fett, mer protein, bedre smak og sunnere. :) Det er utrolig at folk i ser dette selv.

Endret av MrBadger
Lenke til kommentar

Hvis flere hadde spist vegetarmat ville det vært mer spennende veggismat i butikkene.

Dette har bedret seg litt fra den gangen jeg ble vegetarianer i 1989/1990, men det er på langt nær bra nok. Utvalget begrenser seg i de fleste butikker til "pliktvarer" som de tar inn for å holde på kundene, og knapt nok det. Kjedene Meny og Safari har mye bra (her får du også mange typer soyaprodukter), mens Rema og Kiwi er de verste - i hvert fall de filialene jeg har vært innom.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Til alle dere som tror veggiser spiser selleri til middag

 

http://www.quorn.com/

 

Jeg har forrsten ikke spist selleri siden den tiden jeg spiste kjøtt :p

Da er vi to. Selleri er den absolutt jævligste grønnsaken jeg vet om. På andreplass kommer nok brokoli.

 

Brokkoli er nå da spekket med jern! :p Dritsunt, men blomkål og squash :( Smakløst, næringsfattig og kjedelig, no? Eller grønn salat, klarer ikke spise det :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Kansje du vil dele oppskriftene på det? :p Er jo ganske ny på dette, og på butikken i dag endte jeg opp med en boks salatbønner og en boks kikerter liksom. Må nok hardere tiltak til og mer planlegging på matfronten forstår jeg.

Lenke til kommentar

Men våre forfedre har alltid spist kjøtt, har de ikke?

 

Nei! Etter mange nylige undersøkelser har vitenskapen konkludert med at våre forfedre, har vært vegetarianere og spist grønt bortsett fra under helt ekstreme kriser. Det var bare under istiden, da normal kost som frukt, nøtter og grønnsaker var umulig å få tak i at de begynte å spise kjøtt for å overleve. Uheldigvis ble vanen med å spise kjøtt fortsatt etter istiden, spesielt for eskimoene og stammer som levde langt nord, under manglende kunnskaper. Heldigvis har mange forstått under hele historien verdien av rent kosthold for god helse og klar mentalitet, og spirituelle årsaker og har derfor forblitt vegetarianere.

Dette er bare piss og fri fantasi. Det er funnet hulemalerier som er mer en 30 000 år gamle og som beskriver jakt på dyr. Mennesket (Homo sapiens) har eksistert i 200 000 år og i mesteparten av den tiden har det vært istid. Faktisk er det slik at tiden mellom istidene (interglasialtider) bare varer i litt over 10 000 år statistisk sett så derfor er istid mer vanlig enn interglasialtider for mennesket.

 

Derfor faller påstanden at det er bare under istidene at kjøttforbruket stiger og at vi ellers spiste frukt og bær på sin egen urimelighet fordi det stort sett er istid i menneskets historie! Derfor er vi tilpasset kjøttspising.

Lenke til kommentar

Til alle dere som tror veggiser spiser selleri til middag

 

http://www.quorn.com/

 

Jeg har forrsten ikke spist selleri siden den tiden jeg spiste kjøtt :p

 

Edit: ta en spagetthi middag. Pastaen, sausen, ost, krydder, løk, pesto og alt er vegetarisk bortsett fra kukjøttdeigen. Og JEG blir spurt hva jeg spiser?

 

Alt det der, bare at jeg bytter ut kukjøttdeigen med vegkjøtt, mindre fett, mer protein, bedre smak og sunnere. :) Det er utrolig at folk i ser dette selv.

 

Hvis det er meg du sikter til her spurte jeg fordi jeg trodde du veganer, og var dermed interessert i å vite om du visste at soyabønner og quinoa er de eneste plantene som inneholder alle de essensielle aminosyrene, og om du eventuelt tok hensyn til dette i dietten din. Hvis ikke hadde det nemlig vært et mangelfullt kosthold, og det er ikke spesielt bra.

 

Som vegetarianer er det mye lettere å ha et sunt kosthold der man så vidt jeg vet ikke går glipp av næringsstoffer "kjøtteterne" får i seg.

 

Hvordan får forresten vegetarianere i seg fettsyrer ala omega-3? Linolje?

Lenke til kommentar

Hvordan får forresten vegetarianere i seg fettsyrer ala omega-3? Linolje?

Det lurer jeg også på. Faktisk har jeg lurt på det, og tidvis bekymret meg for det, i over 20 år. Men det går som oftest i glemmeboken (kanskje på grunn av underernæring?).

 

Jeg har også lest at enkelte vegetabilske oljer (linolje spesielt) har god forekomst av Omega-3, så de siste par årene har jeg utelukkende brukt denne oljen til matlaging: http://www.vitahjertego.no/Produkter/Vita+hjertego/Olje

 

Men om dette er tilstrekkelig er et annet spørsmål. Enkelte (og spesielt representanter for fiskeindustrien og krillolje-industrien) påstår at det kun er marint Omega-3 som er godt nok.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Hvordan får forresten vegetarianere i seg fettsyrer ala omega-3? Linolje?

Det lurer jeg også på. Faktisk har jeg lurt på det, og tidvis bekymret meg for det, i over 20 år. Men det går som oftest i glemmeboken (kanskje på grunn av underernæring?).

 

Jeg har også lest at enkelte vegetabilske oljer (linolje spesielt) har god forekomst av Omega-3, så de siste par årene har jeg utelukkende brukt denne oljen til matlaging: http://www.vitahjertego.no/Produkter/Vita+hjertego/Olje

 

Men om dette er tilstrekkelig er et annet spørsmål.

Spørsmålet er vel helelr hvordan du som kjøttspiser får i deg nok omega 3 :) Mangel på dette forekommer ofte hos kjøttspisere.

 

Edit: En blåbærsmoothie og jeg får i meg nok omega 3 for hele uka :) Fisk derimot bør du spise hver tredje, til sammenligning.

Endret av MrBadger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...