Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Les Bibelen på nytt og prøv å ikke sile ut det verste og tilpasse det ditt anti-kristne syn. GT inneholder mange utgåtte lover. Jesu nestekjærlighetsbud er det som gjelder, med mindre du vil framstå som en fundamental hodeløs fjøsnisse.

Du får det til å høres ut som at man kan velge ut de stykkene man liker og ignorere resten. Interresant...

Det hadde vært artig å prøve å lese Norges Lover på samme måte.

GT, GT, GT, GT!!! Symboler og utgåtte lover. Norges lover forandres også. NÅ er det nestekjærlighetsbudet som gjelder, og ingenting annet. Prøv å leve etter ættesamfundets regler i 2007 og se hvor langt du kommer.

GT er langtfra så troverdig som NT. Jeg har ingen tro på at det er Gud som sendte disse ufyselige lovene til menneskene. Tvert imot tror jeg det er mennesker som har laget dem for å utøve politisk makt.

Og NT kan ikke ha vært skapt for å utøve politisk makt?

Har du oversett hele tråden min som beviser Jesu oppstandelse, eller?

Nei, men det at du åpner for at GT kan være laget for å utøve politisk makt er ett fremskritt. Da må du også være åpen for at NT kan være det samme. Mulig det eksisterer en gud utenom, men hva er sjansen for at NT er det riktige og ikke GT?

Les tråden, du. Jeg er åpen for at NT også kan være tullball, og da er kristendommen bare søppel, men sjansene for dette anser jeg som svært små.

Nei, jeg synes ikke det er greit å mishandle dem for å mishandle dem. Men det er langtfra så ille som å mishandle mennesker. Er du uenig? Er det like ille å knuse en menneskeskalle som å tråkke på en bille?

Det fleste buddhister mener vell det ja. Og jeg er igrunn lit enig. Å tråkke på en bille bare på gøy er respektløst overfor alt liv.

Så du mener det er passelig med 21 år i fengsel for en slik handling? Eller mener du folk som knuser en menneskeskalle bør gå fri?

Lenke til kommentar

Mener du at dyr er like mye verdt som mennesker? Er det da greit å drepe for smakens skyld?

Og eggspising er da greit. Det er tross alt ikke liv man dreper, men et egg. Lol. Men fisk er uetisk. Men de tenker kanskje at ved å spise fisk så får de i seg det de trenger av næringsstoffer? Tross alt bedre å drepe få dyr enn mange. Slik tenker de kanskje. Jaja...

Nei, jeg mener ikke at dyr er like mye verd som mennesker. Jeg mener at vi mennesker er like lite verd som dyrene. Vi er likeverdige. Og ja, da er det greit at vi spiser hverandre

Haha, så da er du også for kanibalisme? Siden vi er likeverdige? Ærlig talt, du er en skam for menneskeheten. Avkristningen av Norge kommer til å få meget uheldige konsekvenser.

Og det er utbredt spising av sin egen art i dyreriket?

Nei, men det skjer. Edderkopper for eksempel. Og en del mennesker. Med ateistenes syn at griser og mennesker er likeverdige, må man også åpne for kannibalisme.

Og så har det seg slik at vi mennesker regulerer samfunnet, gjennom staten. For at flest mennesker skal være sikrest som mulig, slik at kannibalisme, drap og andre ting ikke forekommer :)

Ja, men en dag kan vi finne ut at visse menneskeraser er mindreverdige. Det har skjedd før. Siden det ikke er noen absolutt moral som sier at alle mennesker er likeverdige, kan slikt skje. Hvis alle trodde på Jesu nestekjærlighetsbud og sannheten i at alle mennesker er likeverdige og at dette er bestemt av Gud, ville vi ikke hatt dette problemet.

Vel, hvis gud virkelig hadde ønsket at alle var likeverdige og alle trodde. Så ville ikke dette forekommet. Nå har det seg slik at majoriteten av verden beveger seg videre, og har ikke de samme holdningene som tidligere. Ville ikke disse holdningene blitt innført i første omgang, hvis gud er såpass allmektig?

Gud kunne sikkert gjort dette, men han vil at vi skal velge selv! Skjønner du? Fri vilje. Han vil ikke tvinge deg til å tro på ham. Så høyt elsker han deg!

Vel, hvis han har gitt oss fri vilje så er da det ikke noe som er riktig eller galt i det tilfellet og da trenger man ikke noen gud for moral?

Lenke til kommentar
Jeg har fått avsmak på kjøtt og kylling fordi jeg så en dokumentar fra England om leveforhold og masseproduksjon av dyr. Helt for jævlig , for og si det mildt

Og det er ikke noe bedre her i Norge, selv om mange vil tro det

Jeg er kommunist som er på vei til og bli vegetarianer

Kommunist? Nå tuller du fælt?

Og hvordan kan du vite at denne dokumentaren ikke bare er propaganda? Og hvordan kan du vite at det er sånn det er i Norge også? Har du link til doken?

Lenke til kommentar
Herregud me er jo plantetere kvifor ellers skulle me hatt firkanta tenner???

Eg et altså kjøt sjøve, men sinnet mitt er vegetariansk (Det vil seie at eg skulle ynskje eg var vegetarianer, men ikkje er deet fordi eg synes kjøt er godt)

Vi har både tenner for tygging av planter og rovdyrtenner. Bare se på hjørnetennene dine :)

Lenke til kommentar

Eg et altså kjøt sjøve, men sinnet mitt er vegetariansk (Det vil seie at eg skulle ynskje eg var vegetarianer, men ikkje er deet fordi eg synes kjøt er godt)

Fordi vi har brukt redskaper til å ta dyr og kutte de opp og derfor har ikke hatt noe behov for å utvikle skarpere tenner.

Lenke til kommentar

Har ikkje lest gjennom hele posten, men mesteparten.

Så det kakestykke meiner er at om ein er ateist og ikkje synst at dyr er mindreverdige, så er man automatisk kanibal osv osv osv ?

Vi mennesker har noke som heiter empati, medfølelse. Det sannsynlegvis ein av våras beste eigenskaper. om ein er ateist eller ikkje så er humanetiske og behandling av dyr fortsatt noke av det som gjer oss til menneska vi er. det som er farleg er derimot det å tru at andre er mindre verd enn deg sjølv, og å kunne bruke dette til å gi deg sjølv god samvittigheit rundt ueatisk behandling av andre. bare sjå på nazismen. trur ikkje dei følte at dei gjorde nokke ondt når dei drepte tusen på tusen av jøder.

Kristendom er ikkje farleg, Islam er ikkje farleg, Ateisme er ikkje farleg.

DET som derimot er farleg er folk som kan bruke religionen sin til å utføre uetiske handlinger uten å få dårleg samvittigheit for det!

Trygve out :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
[quote name='Kakestykke' post='10204178'

Litt skremmende at det eneste som hindrer deg i å drepe og spise mennesker er at mennesker er "mer verdt" en "dyr".

Nei, jeg synes også det er litt ekkelt. Men dersom jeg mente mennesker var like verdiløse som dyrene, ville jeg jo så klart spist dem hvis jeg hadde lyst på dem. Hvorfor ikke? Hva er deres grunn til ikke å gjøre det, foruten at dere frykter straff fra et samfunn hvis lover bygger på den kristne kulturarven?

Til å begynne med vil jeg bare si at kannibalisme ikke er spesielt utbredt blandt de fleste arter. Grunnen til det er vell at fra et evolusjonsmessig syn, vil dyr som spiser sine egene bli utryddet ganske kjapt da dette med å drepe sine egene ikke er en spessielt god måte å føre genene videre på. Ta dingoer for eksempel. De spiser sine egene, men de gjør kun dette når de er ekstremt sultene og det individet de spiser er skadet, sykt eller svakt på en annen måte.

Og siden jeg antar at ikke kristendommen er spesielt utbredt blant dyr tror jeg nok at det er mer en religion som stopper oss fra å spise dyr. Og dermed er det ikke noe som tilisier at ateister burde vere kannibaler. Så grunnen til at vi ikke spiser andre mennesker er nok ikke bare at det ikke er lov, men fordi vi har instinkter som hindrer oss i å gjøre det.

Lenke til kommentar
Nei. Du er dum hvis du tror på alt bokstavelig. Er du teolog, eller? Har du peiling på Bibelen? Nei, du har sikkert bare lest på ateist-sider på nettet skrevet av anti-kristne dumpapper.

Ring en prest/biskop og spør han om det du lurer på om disse versene. Han vet sikkert mer enn meg. Men jeg kan fortelle deg at du ikke vil forstå Bibelen når du ikke VIL forstå den. Kristendommen handler om Jesu nestekjærlighetsbud og frelsen som gave, ikke belønning.

Om jeg har peiling på bibelen vet jeg nå ikke, men jeg har lest den noen ganger ja. Og hvorfor er den så komplisert at jeg må ha en ekspert for å tyde hva den egentlig betyr om det er så enkelt som du beskriver?

Ikke alle trenger en ekspert. Men hvis du har kjørt deg fast i gamle lover som ikke lenger gjelder, og nekter å se den røde tråden, trenger du det kanskje. Det er ikke vanskelig å skjønne at en god gud aldri ville laget lover om steining og barnedrap, er det? Din KVERRULANT.

Jaja, hva hadde vært problemet hvis alle religioner var enige om dette? Men det er de ikke...Derfor er kristendommen eneste vei.

Fordi alle mener at de har rett så er det det du mener som er rett? Er ikke det litt sirkelargumentasjon?

Nei.

Lenke til kommentar
Du er dum hvis du tror på alt bokstavelig

Hvordan kan det være en "absolutt" moral om en ikke engang kan formulere det bokstavelig?

Bokstavelig formulert: Gjør mot andre slik du skal vil andre skal gjøre mot deg.

Ikke drepe, ikke slå, ikke være utro, osv.

Nå er det få som faktisk lever opp til denne moralen. Vi har faktisk utviklet en kollektiv forståelse, uavhengig av noe religion, som gjør at nevnte ting vil gå utover oss mennesker til slutt. Derfor instinktene mine sier at jeg ikke skal drepe noen fordi det går utover meg (tenk før lover), ved at noen kan da ha større grunn og rett til å drepe meg igjen, eventuellt det samme med å slå.

Gjør mot andre som du vil de skal gjøre mot deg, er menneskelig empati og instinkter, ikke noen moral ovenfra.

Lenke til kommentar

Mener du at dyr er like mye verdt som mennesker? Er det da greit å drepe for smakens skyld?

Og eggspising er da greit. Det er tross alt ikke liv man dreper, men et egg. Lol. Men fisk er uetisk. Men de tenker kanskje at ved å spise fisk så får de i seg det de trenger av næringsstoffer? Tross alt bedre å drepe få dyr enn mange. Slik tenker de kanskje. Jaja...

Nei, jeg mener ikke at dyr er like mye verd som mennesker. Jeg mener at vi mennesker er like lite verd som dyrene. Vi er likeverdige. Og ja, da er det greit at vi spiser hverandre

Haha, så da er du også for kanibalisme? Siden vi er likeverdige? Ærlig talt, du er en skam for menneskeheten. Avkristningen av Norge kommer til å få meget uheldige konsekvenser.

Og det er utbredt spising av sin egen art i dyreriket?

Nei, men det skjer. Edderkopper for eksempel. Og en del mennesker. Med ateistenes syn at griser og mennesker er likeverdige, må man også åpne for kannibalisme.

Og så har det seg slik at vi mennesker regulerer samfunnet, gjennom staten. For at flest mennesker skal være sikrest som mulig, slik at kannibalisme, drap og andre ting ikke forekommer :)

Ja, men en dag kan vi finne ut at visse menneskeraser er mindreverdige. Det har skjedd før. Siden det ikke er noen absolutt moral som sier at alle mennesker er likeverdige, kan slikt skje. Hvis alle trodde på Jesu nestekjærlighetsbud og sannheten i at alle mennesker er likeverdige og at dette er bestemt av Gud, ville vi ikke hatt dette problemet.

Vel, hvis gud virkelig hadde ønsket at alle var likeverdige og alle trodde. Så ville ikke dette forekommet. Nå har det seg slik at majoriteten av verden beveger seg videre, og har ikke de samme holdningene som tidligere. Ville ikke disse holdningene blitt innført i første omgang, hvis gud er såpass allmektig?

Gud kunne sikkert gjort dette, men han vil at vi skal velge selv! Skjønner du? Fri vilje. Han vil ikke tvinge deg til å tro på ham. Så høyt elsker han deg!

Vel, hvis han har gitt oss fri vilje så er da det ikke noe som er riktig eller galt i det tilfellet og da trenger man ikke noen gud for moral?

Huh?? Du har fri vilje, men absolutt moral eksisterer likevel. Ser du et paradoks her? Forklar!

Lenke til kommentar

Fordi vi har brukt redskaper til å ta dyr og kutte de opp og derfor har ikke hatt noe behov for å utvikle skarpere tenner.

men det er jo ein unaturleg utvikling

Vi har både tenner for tygging av planter og rovdyrtenner. Bare se på hjørnetennene dine :)

Dei er ovale og uskarpe, og kan ikkje ein gong samanliknas med rovdyrtenner

Lenke til kommentar
Ikke alle trenger en ekspert. Men hvis du har kjørt deg fast i gamle lover som ikke lenger gjelder, og nekter å se den røde tråden, trenger du det kanskje. Det er ikke vanskelig å skjønne at en god gud aldri ville laget lover om steining og barnedrap, er det?
Jeg hadde i alle fall aldri trodd på en slik gud. vent litt. Jeg tror ikke på gud. Ser du den røde tråden?
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
ok den der var bare på ert. Håper du tåler den spøken :)
Din KVERRULANT.
And you say that like it's a bad thing? :hmm:

Å komme med motargumenter er da kjernen i en debatt er det ikke?

Lenke til kommentar

Vi steker og tilbereder maten. Spiser den ikke rå. Gud skapte oss smarte nok til det. Derfor trenger vi ikke spisse dinosaurtenner, lol. Tror du mennesker hadde vært pene med slike tenner, eller?

oG hvis du skull ønske du var veg, hvorfor ikke bare bli det. Du har fri vilje. Mer kjøtt til jeg :-)

Er hjørnetennene våre dinosaurformet? Ikke mine...Link?

Endret av Kakestykke
Lenke til kommentar

men det er jo ein unaturleg utvikling

Hvordan er det det? Det vanskeligste er å bite gjennom skinn, hud, hår, bein. You name it, når vi bruker redskaper (alt fra skarpe steiner til moderne kniver og lignende) til å å kutte opp dyrene, har vi ikke lengre ett behov for å utvikle tennene for dette formålet. Tennene våre egner seg til å spise kjøtt, men ikke drepe dyr eller komme fram til kjøttet.

Lenke til kommentar

Nettopp! Endelig noe fornuftig fra den kanten. Men sett fra et ateistisk synspunkt skjønner jeg ikke hvorfor du tror vi er kjøttetere. Apene er jo vegeterianere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...