Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

Vel, mellom ytterpunktene, som på den ene siden ønsker å sette fri alt av husdyr og tvangsinnføre vegetarmat for alle, og dem som kjenner en sterk indre glede hver gang de får muligheten til å skade eller drepe et dyr, befinner jeg og mange andre seg. Vi som liker smaken av kjøtt og ikke har noen umiddelbare planer om å slutte å spise dette, men samtidig ikke ønsker å påføre dyrene unødig lidelse. Noen av oss ønsker kanskje heller å betale en tier mer for biffen om nødvendig, om man vet at dyret har hatt et godt liv, og dødd relativt smerteløst.

 

For oss blir slike diskusjoner rimelig forvirrende, for det hagler med påstander i alle retninger, og det er ikke så lett å vite hva man skal tro. Hvordan står det til med kjøttindustrien her i landet? Finnes det noen objektive kilder på hvordan det ligger an, og hvilke hensyn som egentlig tas for å gi dyrene et noenlunde trivelig liv? Det høres kanskje naivt ut å spørre, men skittkastingen i alle retninger her gjør hvertfall ikke meg noe særlig klokere. Om det kommer noen skikkelige svar på dette takker jeg på forhånd. :)

 

Du mener de linkene jeg sendte tidligere er løgn? Du kan jo se denne videoen:

 

Her vil du få svar på det meste

 

Her her mange svar:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du et syn på insekter du selv ikke følger opp. Jeg har aldri sagt noe om insekter helt til du tok det opp.

Du kan ta diskusjonen om insekter og anatomi et annet sted.

Jeg ser ikke noe galt i å drepe en maur om den er i ditt hjem til eksempel.

Selv er jeg i dag flink til å slippe insekter ut av vinduet, fremfor å drepe dem.

 

Dette har ingenting med tråden å gjøre.

Start en ny tråd heller.

Lenke til kommentar

Derfor et raskt kutt over halsen, et pent skudd i hodet eller tilsvarende for en kort og effektiv prossess, blir og/eller bør bli benyttet.

 

For å si det sånn - hadde det samme dyret levd fritt (samme art, ikke samme individ) hadde nok døden blitt mer smertefull og brutal i kjeften på et rovdyr. De bryr seg ikke om følelser.

 

Det (noen, mange) mennesker er svært flinke på er å tilegne dyr menneskelige egenskaper. Det besitter de rett og slett ikke, verken i kvantitet eller kvalitet, på samme måte som jeg aldri vil kunne løpe fra en geopard.

 

Badger: Hvorfor er fluen forskjellig fra en sau? Kosbarhet?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Du mener de linkene jeg sendte tidligere er løgn?

 

Nei, det mener jeg ikke nødvendigvis. Men det var uansett en subjektiv artikkel (den du anbefalte meg å lese), selv om det ikke behøver å forandre sannhetsgestalten i den. Det jeg aller helst skulle sett var noen dyptgående undersøkelser, vitenskapelige publikasjoner eller liknende, det man i så objektiv grad som mulig tilnærmet seg dette emnet.

 

Men nei, jeg har ingen grunn til å kalle deg en løgner, jeg føler kun at jeg ikke har nok objektiv informasjon enda. :)

Lenke til kommentar

Du mener de linkene jeg sendte tidligere er løgn?

 

Nei, det mener jeg ikke nødvendigvis. Men det var uansett en subjektiv artikkel (den du anbefalte meg å lese), selv om det ikke behøver å forandre sannhetsgestalten i den. Det jeg aller helst skulle sett var noen dyptgående undersøkelser, vitenskapelige publikasjoner eller liknende, det man i så objektiv grad som mulig tilnærmet seg dette emnet.

 

Men nei, jeg har ingen grunn til å kalle deg en løgner, jeg føler kun at jeg ikke har nok objektiv informasjon enda. :)

 

Repost : )

 

Da har du et syn på insekter du selv ikke følger opp. Jeg har aldri sagt noe om insekter helt til du tok det opp.

 

Du tar jo ikke hensyn til de andre artene på kloden, noe som du har hetset oss fornuftige kjøttspisere for.

 

Du er enkelt og greit en hykler.

 

Jeg hetset ingen. Insekter kan ikke sammenlignes med pattedyr.

Jeg svarer kun på stilte spørsmål. Ikke kall meg hykler, det er jeg ikke.

Lenke til kommentar

Du mener de linkene jeg sendte tidligere er løgn?

 

Nei, det mener jeg ikke nødvendigvis. Men det var uansett en subjektiv artikkel (den du anbefalte meg å lese), selv om det ikke behøver å forandre sannhetsgestalten i den. Det jeg aller helst skulle sett var noen dyptgående undersøkelser, vitenskapelige publikasjoner eller liknende, det man i så objektiv grad som mulig tilnærmet seg dette emnet.

 

Men nei, jeg har ingen grunn til å kalle deg en løgner, jeg føler kun at jeg ikke har nok objektiv informasjon enda. :)

 

Repost : )

 

Da har du et syn på insekter du selv ikke følger opp. Jeg har aldri sagt noe om insekter helt til du tok det opp.

 

Du tar jo ikke hensyn til de andre artene på kloden, noe som du har hetset oss fornuftige kjøttspisere for.

 

Du er enkelt og greit en hykler.

 

Jeg hetset ingen. Insekter kan ikke sammenlignes med pattedyr.

Jeg svarer kun på stilte spørsmål. Ikke kall meg hykler, det er jeg ikke.

 

Du sa at jeg ikke tok hensyn til de andre artene. Det er hetsing.

 

Hvorfor kan ikke insekter og pattedyr sammenlignes? Høres tilfeldig ut.

Lenke til kommentar

Repost : )

 

Joda, jeg skal se videoen jeg, men du må gi meg litt tid, da den varer mer enn en time. Forøvrig foretrekker jeg skriftlige kilder, det blir med ett litt lettere å dobbeltsjekke påstandene der. Utover det registrerer jeg at Peter Singer er filosof, og en talsmann for "the animal liberation movement", og det kan derfor tenkes at han har et subjektivt syn på det som kommer frem. Finnes det ikke en vitenskapelig publikasjon i forhold til emnet hvor det ikke umiddelbart er slik at forskeren eller forfatteren er personlig involvert på denne måten?`

Lenke til kommentar

Repost : )

 

Joda, jeg skal se videoen jeg, men du må gi meg litt tid, da den varer mer enn en time. Forøvrig foretrekker jeg skriftlige kilder, det blir med ett litt lettere å dobbeltsjekke påstandene der. Utover det registrerer jeg at Peter Singer er filosof, og en talsmann for "the animal liberation movement", og det kan derfor tenkes at han har et subjektivt syn på det som kommer frem. Finnes det ikke en vitenskapelig publikasjon i forhold til emnet hvor det ikke umiddelbart er slik at forskeren eller forfatteren er personlig involvert på denne måten?`

 

Jamen du skjønner ikke. Peter Singer var objektiv helt til han forsket på dette temaet. Akkurat som alle andre som er involvert i slike saker. De tar et objektivt utgangspunkt i starten. Derfor vil nesten alle som forsker på dette temaet være involvert i organisasjoner. Å finne en som bryr seg om dette temaet nok til å snakke om det objektivt vil du ha vanskelig med å finne.

 

Ja se videoen, skal gi deg tid! ;P

 

Hvorfor kan ikke insekter sammenlignes med pattedyr? Hvorfor går det en grense der? Deler vi ikke planeten med insekter?

 

Jeg kommer ikke til å diskutere forskjeller mellom pattedyr og insekter i denne tråden.

 

Er snegler greit å spise for veggiser?

Da skjønner du ikke hva vegetarianisme handler om. Spiser du sngler er du ikke vegetarianer.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å diskutere forskjeller mellom pattedyr og insekter i denne tråden.

Hvorfor ikke? Hva er den egentlige forskjellen? Hvor går grensen for hva som er greit å drepe/spise og hva som ikke er det? Om vi hadde fraktet en million gresshopper i et lite bur for så å steke de levende, vil det være galt?

 

Fint om du utdyper hvor forskjellen er.

Lenke til kommentar

Jamen du skjønner ikke. Peter Singer var objektiv helt til han forsket på dette temaet. Akkurat som alle andre som er involvert i slike saker. De tar et objektivt utgangspunkt i starten. Derfor vil nesten alle som forsker på dette temaet være involvert i organisasjoner. Å finne en som bryr seg om dette temaet nok til å snakke om det objektivt vil du ha vanskelig med å finne.

 

Ja se videoen, skal gi deg tid! ;P

 

Det kan du godt ha rett i, men som akademiker er jeg sikkert ekstra vanskelig å ha med å gjøre når det kommer til slikt, hehe. Får nok ikke sett hele videoen i kveld, men skal få sett den i løpet av morgendagen hvertfall, når noen gir meg kilder skal jeg også ta meg tid til å se gjennom dem. :)

Lenke til kommentar

Jamen du skjønner ikke. Peter Singer var objektiv helt til han forsket på dette temaet. Akkurat som alle andre som er involvert i slike saker. De tar et objektivt utgangspunkt i starten. Derfor vil nesten alle som forsker på dette temaet være involvert i organisasjoner. Å finne en som bryr seg om dette temaet nok til å snakke om det objektivt vil du ha vanskelig med å finne.

 

Ja se videoen, skal gi deg tid! ;P

 

Det kan du godt ha rett i, men som akademiker er jeg sikkert ekstra vanskelig å ha med å gjøre når det kommer til slikt, hehe. Får nok ikke sett hele videoen i kveld, men skal få sett den i løpet av morgendagen hvertfall, når noen gir meg kilder skal jeg også ta meg tid til å se gjennom dem. :)

 

Naturligvis!

Vil bare legge til at i videoen referer Singer til flere objektive kilder.

Men ja, du får se! ;)

Lenke til kommentar

Repost : )

 

Joda, jeg skal se videoen jeg, men du må gi meg litt tid, da den varer mer enn en time. Forøvrig foretrekker jeg skriftlige kilder, det blir med ett litt lettere å dobbeltsjekke påstandene der. Utover det registrerer jeg at Peter Singer er filosof, og en talsmann for "the animal liberation movement", og det kan derfor tenkes at han har et subjektivt syn på det som kommer frem. Finnes det ikke en vitenskapelig publikasjon i forhold til emnet hvor det ikke umiddelbart er slik at forskeren eller forfatteren er personlig involvert på denne måten?`

 

Jamen du skjønner ikke. Peter Singer var objektiv helt til han forsket på dette temaet. Akkurat som alle andre som er involvert i slike saker. De tar et objektivt utgangspunkt i starten. Derfor vil nesten alle som forsker på dette temaet være involvert i organisasjoner. Å finne en som bryr seg om dette temaet nok til å snakke om det objektivt vil du ha vanskelig med å finne.

 

Ja se videoen, skal gi deg tid! ;P

 

Hvorfor kan ikke insekter sammenlignes med pattedyr? Hvorfor går det en grense der? Deler vi ikke planeten med insekter?

 

Jeg kommer ikke til å diskutere forskjeller mellom pattedyr og insekter i denne tråden.

 

Er snegler greit å spise for veggiser?

Da skjønner du ikke hva vegetarianisme handler om. Spiser du sngler er du ikke vegetarianer.

 

Tenkte meg det. Snegler er ikke pattedyr. Kan du si noe mer om hvor denne grensen går?

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å diskutere forskjeller mellom pattedyr og insekter i denne tråden.

Hvorfor ikke? Hva er den egentlige forskjellen? Hvor går grensen for hva som er greit å drepe/spise og hva som ikke er det? Om vi hadde fraktet en million gresshopper i et lite bur for så å steke de levende, vil det være galt?

 

Fint om du utdyper hvor forskjellen er.

 

Det handler hovedsakelig om nervesystem og selbevissthet. Det er galt å drepe en gresshoppe til en viss grad, vil jeg si. Men mer galt å drepe en ku, en elefant eller et menneske.

Du kan diskutere insekters nerver, tenkning og genetikk med en biolog.

Lenke til kommentar

Repost : )

 

Joda, jeg skal se videoen jeg, men du må gi meg litt tid, da den varer mer enn en time. Forøvrig foretrekker jeg skriftlige kilder, det blir med ett litt lettere å dobbeltsjekke påstandene der. Utover det registrerer jeg at Peter Singer er filosof, og en talsmann for "the animal liberation movement", og det kan derfor tenkes at han har et subjektivt syn på det som kommer frem. Finnes det ikke en vitenskapelig publikasjon i forhold til emnet hvor det ikke umiddelbart er slik at forskeren eller forfatteren er personlig involvert på denne måten?`

 

Jamen du skjønner ikke. Peter Singer var objektiv helt til han forsket på dette temaet. Akkurat som alle andre som er involvert i slike saker. De tar et objektivt utgangspunkt i starten. Derfor vil nesten alle som forsker på dette temaet være involvert i organisasjoner. Å finne en som bryr seg om dette temaet nok til å snakke om det objektivt vil du ha vanskelig med å finne.

 

Ja se videoen, skal gi deg tid! ;P

 

Hvorfor kan ikke insekter sammenlignes med pattedyr? Hvorfor går det en grense der? Deler vi ikke planeten med insekter?

 

Jeg kommer ikke til å diskutere forskjeller mellom pattedyr og insekter i denne tråden.

 

Er snegler greit å spise for veggiser?

Da skjønner du ikke hva vegetarianisme handler om. Spiser du sngler er du ikke vegetarianer.

 

Tenkte meg det. Snegler er ikke pattedyr. Kan du si noe mer om hvor denne grensen går?

 

Spiser du ingenting animalsk, er du vegetarianer.

Legger du til egg i kosten, er du ovo-vegetarianer.

Legger du til melk i kosten, er du lakto-vegetarianer.

Legger du til begge i kosten, er du laktoovo-vegetarianer.

Unngår du alt av animalsk er du veganer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...