Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

Vegetarianer: Man kan være like frisk på en vegetarisk diett som på en balansert diett.

Meg: Nei, det kan man ikke. Vegetarianere flest har underskudd på en del stoffer som vitamin B6, B12 (?), Kreatin, ATP/ADP, Kolesterol, og en del prohormoner, for å nevne noe.

Hvor får man tatt blodprøver som måler nivåene til alle disse stoffene?

 

Jeg har vært en elendig vegetarianer i omtrent 18 år, uten å bry meg om kosthold overhodet, og for å være ærlig har du gjort meg litt bekymret over helsetilstanden min. :)

 

Jeg kan gi deg resultater fra prøvene om du er interessert.

 

PS. B12-behovet blir dekket gjennom melkeprodukter. Dette er ikke kontroversielt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor får man tatt blodprøver som måler nivåene til alle disse stoffene?

 

Jeg har vært en elendig vegetarianer i omtrent 18 år, uten å bry meg om kosthold overhodet, og for å være ærlig har du gjort meg litt bekymret over helsetilstanden min. :)

 

Jeg kan gi deg resultater fra prøvene om du er interessert.

 

PS. B12-behovet blir dekket gjennom melkeprodukter. Dette er ikke kontroversielt.

Du behøver ikke å bekymre deg, om du har lite kreatin/ATP i musklene så vil de bare yte dårligere over tid. Om du har en hormonbalansen må også være veldig skjev før du tar skade av det, men hvis du f.eks. har for lite testosteron i kroppen vil du være mindre mandig, ha lavere selvfølelse, ha vanskeligere for å legge på deg muskler, osv.

 

Det er som jeg har sagt før; å overleve på et vegetarianerkosthold er ikke noe problem, men å leve optimalt på et vegetarianerkosthold er tilnærmet umulig.

Lenke til kommentar
Den siste skjønner jeg ikke? Kristne respektløse!? Vi sier ALLE MENNESKER ER LIKEVERDIGE!

 

Du er religiøs, ikke sant? Du tror på Guds ord, bibelen osv?

 

Hvordan kan du si at alle mennesker er likeverdige da, når Guds ord lyder klart og tydelig at homofili (en seksuell legning som strider med skapelsen) er en god nok grunn for at det homofile mennesket skal dø og brenne i den evige skjærsilden?

 

Det å fordømme noen, ja, til og med gå så langt som å drepe noen kun fordi de er forskellige har ingen ting med likeverd å gjøre. Du skjønner vel det? Hvordan kan noen stå for noe slikt?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg synes ikke det er galt å spise kjøtt i seg selv, det er slik naturen fungerer. Men jeg synes måten våre dyr blir behandlet på er avskyelig og er langt under hva jeg anser som et bra og naturlig dyreliv, derfor spiser jeg ikke industrikjøtt. I tillegg har vi også miljøfaktoren, hvor kjøttindustrien er svært forurensende.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har glemt litt av denne tråden i det siste, men jeg har et par kilder til for å overbevise vegetarianere (og absolutt alle andre!) om hvorfor man bør holde seg unna soya.

 

http://news.ncsu.edu/news/2008/07/wmspatisaulneurotox.php

http://www.worldnetdaily.com/index.php?fa=...mp;pageId=70504

http://www.mercola.com/article/soy/avoid_soy.htm

 

Særlig den sistnevnte artikkelen har et sitat som bør få en del folk til å våkne:

"Phytates found in soy products interfere with zinc absorption more completely than with other minerals. Zinc deficiency can cause a "spacey" feeling that some vegetarians may mistake for the "high" of spiritual enlightenment."

Lenke til kommentar

Lol, jeg har i hvertfall aldri erfart noen "high" og trodd at vegetarmat gjorde meg opplyst. Den var ny. :lol:

 

Nå spørs det hvor store mengder soya det er snakk om her, men takk for lenker. Da tror jeg at jeg skal få litt fortgang i min tanke om å gå til legen og ta en blodprøve for å se om jeg har noen mangler.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

En av de mest næringsrike matvarene vi har er kjøtt, og vi kan leve på kjøtt alene så lenge det ikke er for magert, da mye proteiner og for lite fett vil føre til proteinforgiftning. I tillegg er smaksløkene våre utviklet for å gjenkjenne næringsrik føde, dermed vår sterke apetitt for nettopp kjøtt. Man kan observere plantespisere i naturen spise mer eller mindre hele dagen for å få i seg nok næring, mens mange rovdyr kan overleve på 1 måltid hver 1-3 dag, noe som viser den store forskjellen på næringsinnhold mellom grøntfor og kjøtt (kjøtt er åpenbart mer næringsrikt). De fleste grønnsaker inneholder lite næring og egner seg derfor dårlig som hovedføde, derfor bør det benyttest mest som et tilskudd til matvarer som kjøtt, egg, og melk. Når kjøtt forekommer i overflod behøver man ikke å spise grøntfor for annet enn smaken sin skyld. Inuitter for eksempel lever av kjøtt og fisk alene med god helse å vise til.

 

Man kan velge å ikke spise kjøtt eller mindre mengder av kjøtt av moralske grunner, men det er fortsatt det mest næringsrike emnet vi har.

Endret av Wassabi
Lenke til kommentar

Jeg selv har min egen lille moral tvist på nettopp det å spise kjøtt, jeg spiser ikke lam eller kalv.

 

Samt at jeg har vitnet slakt slik at jeg vet hva som befinner seg bak produktet jeg kjøper i butikken.

Jeg er alt spisende jeg og bryr meg mindre om å ikke spise ditt eller datt når det tilbydes meg. Jeg har heller ikke dårlig samvittighet for å gjøre det.

 

Jeg har også sett hvordan de slakter storfe og det er mulig at de slaktet på en human måte den dagen vi var der og kikket og at de hugger av dem hodet med sløve økser så fort vi dro, men det får stå på de som slakter og ikke de som spiser det som er slaktet. Men jeg har mange ganger inntrykk av at hele vegetar debatten går ut fra en tanke om å ikke spise mat som kan lage lyder.... for det er ikke humant eller noe slikt..

 

Og for all del, vegetar mat er både godt og sundt det, men det blir litt som religion føler jeg, de MÅ presse dette på andre. Føler de seg edle for at de ikke gjør det burde ikke andre gjøre det heller liksom... for å ha sjansen til å føle seg like edle og spare disse stakkars dyrene, som nette hadde vært født engang hvis det ikke hadde vært for matproduksjonen. Om det gjør meg noe? Nei, det gjør ikke det. Nå ønaker jeg at alle dyr vi slakter skal leve et "ferdinand ute på jordet" liv der alt er fred og fordragelighet og de aller fleste kyr gjør jo det. De blir skjelden eller aldri jaget av rovdyr, de lever trygge liv med godt med mat (hvis ikke får jo bonden lite med penger for kyrene sine hvis han kommer til slakteriet med noen magre sagkrakker) og hva er problemet da? At de sier MØ og derfor ikke må spises? Problemet er jo at kjøtt produksjon ikke lønner seg her i landet... ikke før det drives industrielt.

 

Men den dagen vi kan dyrke frem kjøtt uten innblanding av et individ og dens følelser, det er bare klumper med kjøtt uten hjerne, følelser eller tanker i det hele tatt, vil vegetarianere spise kjøtt da?

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med det å spise kjøtt, derimot ser jeg litt problemer med hvordan man behandler kjøttet før det spises. Har inntrykk av at man i Norge har en mer "human" behandling av dyrene, i alle fall er det min oppfatning etter å ha jobbet litt i ungdommen som avløser. I USA eller Brasil har man en mye mer industrialisert holdning til dyreoppdrett, noe som jeg har inntrykk av fører til mye unødvendig lidelse hos de dyrene som utsettes for det, og som også kan ha negative innvirkninger på sluttproduktet (kjøttet), da storfe foret på eksempelvis veldig mye maisbasert fôr har en mye større konsentrasjon av E.Coli i avføring.

 

Det optimale etter min forstand er å jakte selv og spise mest mulig kjøtt man tilegner seg på den måten.

 

Her vet man at dyret har levd et naturlig liv og man (dersom man følger gjeldende lover og regler) vet også at dyret er felt på en mest mulig human og smertefri måte. Et velplassert skudd med ekspanderende ammunisjon i hjerte/lungeregionen er i alle fall meget effektivt :)

I tillegg bidrar jakt til å regulere bestander på en god måte, slik at vi eksempelvis kan redusere antall skadedyr og ev. unngå epidemier som følge av overpopulasjon av enkeltarter.

 

Jeg tror stikkordet her kanskje er at man må prøve å unngå så mye unødvendig lidelse som mulig, men at man må akseptere at mennesket, som omnivor, faktisk har et behov for kjøtt som det er veldig vanskelig å erstatte med vegetarkost på en optimal måte.

Lenke til kommentar

Jeg er selvfølgelig enig i at det er viktig fokusere på at dyrene ikke skal lide, men hvis det er enighet om å gå inn for det, så tror jeg det er enklere å gjøre for tamme dyr enn i jakt. For dyrene i den frie natur skulle jeg helst sett at vi mennesker begrenset oss til mindre områder og ikke skjærte igjennom alle former for natur på forskjellige måter, slik at de andre dyrene kunne regulere seg selv. Men det er nok for mange av oss til å få til det, inntil vi klarer å bygge byene oppå hverandre, evt. under jorden, under havet eller inne i fjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...