Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

folk som er veggisser bruker jo ganske mye tid, effort og penger på å holde et såpass strickt kosthold, ikke sant?

Nei.

 

tror dere det hjelper? jeg får inntrykk av det bare er noe tull dere gjør for å kunne tro dere har en "ren" samvittighet, mens det faktisk er langt bedre ting dere kunne brukt tida på.

så istedet for å sløse bort tid og effort på å ikke spise kjøtt fra dyr som blir slakta uansett (siden vegetarianere er i mindretall og ikke får utgjort en faens forskjell uansett), så kanskje dere kunne brukt tida på deres egen art og folk som faktisk trenger hjelp?

Tror du din resirkulering hjelper? Tror du din lille donering til u-land hjelper? Hvis vi skal tenke så idiotisk blir ingenting gjort.

 

Det er langt bedre ting du kunne gjort enn å sitte foran pcen, se på tv eller lage en god middag.

 

Hvorfor ikke bruke tida på alle arter?

 

vil du har en ren samvittighet? meld deg inn i frelsearmeen, jobb på et suppekjøkken for uteliggere - hva som helst! dere utgjør hvertfall en forskjell på den måten.

Hvorfor har du ikke fast jobb på et suppekjøkken? Hvorfor donerer du ikke hele lønna til fattige?

 

Jeg er imot drap av dyr. Nei, jeg vil ikke klare og stoppe slakting, men jeg er i hvert fall ikke skyld i det. Jeg går ikke og blir en del av noe jeg er imot, uansett om jeg gjør en forskjell eller ikke.

 

Det står ikke lenger mellom rått kjøtt og rå planter. Nå kan du fint få de samme næringsstoffene uten å spise kjøtt.
Siden du er så ivrig på å poengtere dette, kan du besvare f.eks. post 392 ? Jeg ser at du stadig unngår slike spørsmål.

Vet ikke hvor mye jeg får i meg av de enkelte næringsstoffene, det tviler jeg du vet også. Hva jeg vet er at jeg, og alle jeg kjenner som er vegetarianere, er i god form. Jeg føler meg helt topp (bortsett fra et lite "hangover" fra TG :p)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke hvor mye jeg får i meg av de enkelte næringsstoffene, det tviler jeg du vet også. Hva jeg vet er at jeg, og alle jeg kjenner som er vegetarianere, er i god form. Jeg føler meg helt topp (bortsett fra et lite "hangover" fra TG :p)
At man føler seg bra, vil ikke si det samme som at man fungerer optimalt. Mange føler seg helt bra før de får slag og hjerteinnfarkt.

 

Det hadde vært gøy med et eksperiment med et antall veggiser mot det samme antallet omnivore, som man kunne observert over lang tid. Hvor fort muskler kommer seg etter trening, hvor utholdne og sterke de er (og kan bli, med mer trening), hvor godt hjernen fungerer, osv. Så kunne man sjekket hormonnivåer, blodsukkerkurvene, søvnkvalitet, kreatinnivåer, osv osv.

Lenke til kommentar
Jeg er imot drap av dyr. Nei, jeg vil ikke klare og stoppe slakting, men jeg er i hvert fall ikke skyld i det. Jeg går ikke og blir en del av noe jeg er imot, uansett om jeg gjør en forskjell eller ikke.

Her lurer jeg litt på hva du mener med "jeg er imot drap av dyr". Mener du at du er i mot løver som dreper bøfler? Er du imot eskimoer som nesten utelukkende lever på kjøtt av åpenbare grunner? Er du imot måten våre forfedre levde på? Er du imot å drepe et dyr hvis du hadde vært i en overlevelsessituasjon?

 

Jeg kan forstå at folk er imot mye av dyremishandling som fins i kjøttindustrien som å la kuer stå på 1 kvm. hele livet og sånn, men jeg ser ingenting galt i å drepe et dyr for å spise det. Da har man har misforstått, eller ikke forstått i det hele tatt, hvordan naturen virker. Så hvis det var dette du mente, hva er galt med det?

Lenke til kommentar
Jeg er imot drap av dyr. Nei, jeg vil ikke klare og stoppe slakting, men jeg er i hvert fall ikke skyld i det. Jeg går ikke og blir en del av noe jeg er imot, uansett om jeg gjør en forskjell eller ikke.

Her lurer jeg litt på hva du mener med "jeg er imot drap av dyr". Mener du at du er i mot løver som dreper bøfler? Er du imot eskimoer som nesten utelukkende lever på kjøtt av åpenbare grunner? Er du imot måten våre forfedre levde på? Er du imot å drepe et dyr hvis du hadde vært i en overlevelsessituasjon?

 

Jeg kan forstå at folk er imot mye av dyremishandling som fins i kjøttindustrien som å la kuer stå på 1 kvm. hele livet og sånn, men jeg ser ingenting galt i å drepe et dyr for å spise det. Da har man har misforstått, eller ikke forstått i det hele tatt, hvordan naturen virker. Så hvis det var dette du mente, hva er galt med det?

Glemte et ord der, det skulle stått: Jeg er imot unødvendig drap av dyr.

 

"Mener du at du er i mot løver som dreper bøfler?":

Nei, de er både tvunget til å gjøre det og de er ikke intelligente nok til å gjøre et valg.

 

"Er du imot eskimoer som nesten utelukkende lever på kjøtt av åpenbare grunner?":

Hvis de ikke har et valg så er jeg ikke imot det.

 

"Er du imot måten våre forfedre levde på?":

De hadde ikke noe valg. Kan uansett ikke gjøre noe med det. har vi et valg, så jeg velger å ikke gjøre det.

 

"Er du imot å drepe et dyr hvis du hadde vært i en overlevelsessituasjon?":

Nei, der ville jeg vært tvunget.

 

 

Kort sagt: Jeg vil ikke ta et liv med mindre jeg må.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Okay, det er jo greit nok. Jeg er jo også egentlig det, men har nok en litt annen definisjon av unødvendig. Hva med å slakte en ku som har levd og et godt og lykkelig liv på en eng et eller annet sted i Norge, er det like ille som en ku som har levd i såkalte amerikanske meat factories? Jeg legger ganske mye større betydning på hvordan dyret lever enn om det blir drept eller ikke. Dø skal alle og er helt naturlig.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Det hadde vært gøy med et eksperiment med et antall veggiser mot det samme antallet omnivore, som man kunne observert over lang tid. Hvor fort muskler kommer seg etter trening, hvor utholdne og sterke de er (og kan bli, med mer trening), hvor godt hjernen fungerer, osv. Så kunne man sjekket hormonnivåer, blodsukkerkurvene, søvnkvalitet, kreatinnivåer, osv osv.

 

Hvor kan jeg få tatt prøver som måler kreatinnivå, hormonnivå og lignende? Jeg antar at dette er mer avanserte målinger som ikke blir utført i forbindelse med en vanlig blodprøve.

Lenke til kommentar
Du lider av kunnskapsmangel ihvertfall, som de fleste andre vegetarianerne her. Venter fortsatt spent på at du skal avkrefte den populære myten om at fordøyelse begynner i munnen.

 

Og du lider av kronisk frekkhet. Annethvert innlegg du skriver er et direkte personangrep på en eller annen motdebattant. Slutt med dette.

 

Jeg legger ganske mye større betydning på hvordan dyret lever enn om det blir drept eller ikke. Dø skal alle og er helt naturlig.

 

Kan denne logikken overføres til mennesker?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar
Du lider av kunnskapsmangel ihvertfall, som de fleste andre vegetarianerne her. Venter fortsatt spent på at du skal avkrefte den populære myten om at fordøyelse begynner i munnen.

 

Og du lider av kronisk frekkhet. Annethvert innlegg du skriver er et direkte personangrep på en eller annen motdebattant. Slutt med dette.

Neida, det er bare mot personer som gang på gang sprer propagandaen sin med løgner og feilinformasjon. Sånne har jeg liten toleranse for.

 

Jeg legger ganske mye større betydning på hvordan dyret lever enn om det blir drept eller ikke. Dø skal alle og er helt naturlig.

 

Kan denne logikken overføres til mennesker?

Det må bli opp til hver enkel. Hvis du har lyst kan du jo prøve.

Lenke til kommentar

For meg er dette med det etiske veldig enkelt. Det er kun greit å drepe et dyr når det er i *direkte* fare for meg selv eller andre Homo Sapiens, og det ikke er andre løsninger på problemet.

Endret av NTD
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
For meg er dette med det etiske veldig enkelt. Det er kun greit å drepe et dyr når det er i *direkte* fare for meg selv eller andre Homo Sapiens, og det ikke er andre løsninger på problemet.

 

Gjelder etikken din bare for dyr eller gjelder det alt levende?

 

:)

Lenke til kommentar
For meg er dette med det etiske veldig enkelt. Det er kun greit å drepe et dyr når det er i *direkte* fare for meg selv eller andre Homo Sapiens, og det ikke er andre løsninger på problemet.

Er det måten det drepes på mtp avisoppslag fra slakterivirksomhet, eller nekter du å f.eks spise elg fra en elgjakt og? Er jo ca syv tusen ganger mer humant å få en kule i skallen enn måten det ellers drepes på i dyreriket.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
For meg er dette med det etiske veldig enkelt. Det er kun greit å drepe et dyr når det er i *direkte* fare for meg selv eller andre Homo Sapiens, og det ikke er andre løsninger på problemet.

Er det måten det drepes på mtp avisoppslag fra slakterivirksomhet, eller nekter du å f.eks spise elg fra en elgjakt og? Er jo ca syv tusen ganger mer humant å få en kule i skallen enn måten det ellers drepes på i dyreriket.

 

Ca. 7000 ganger med humant, nesten i hvert fall, ikke alle husdyr som føler torturen hver dag, men allikevel ikke så langt unna sannheten.

 

Jakt synes jeg ikke noe om. Jeg liker ikke jegere fordi de etter min mening er de drapsmenn ut i fra lyst og moro. Men jeg må si jeg har mer sympati for jegere enn soldater da, men det er et spørsmål om hvor man setter grensen. Jeg mener at alle dyr har en ukrenkelig rett til å leve.

 

Og i likhet med at jeg ville tydd til selvforsvar om en fra samme art angrep meg, så gjelder det samme for alle andre dyr. Så enkelt. Vi er alle folk med følelser og tanker, og vi har alle like krav på lover, følelser og tanker.

Endret av NTD
Lenke til kommentar
Jakt synes jeg ikke noe om. Jeg liker ikke jegere fordi de etter min mening er de drapsmenn ut i fra lyst og moro.

...

Jeg jakter selv og det er få ting som slår rushet du får når viltet faller. Offisielt så prater gjerne jegere om bærekraftig forvaltning og denslags men det vi ikke snakker så høyt om er nettopp gleden ved et vellykket drap. :)

 

Og i likhet med at jeg ville tydd til selvforsvar om en fra samme art angrep meg, så gjelder det samme for alle andre dyr. Så enkelt. Vi er alle folk med følelser og tanker, og vi har alle like krav på lover, følelser og tanker.

Der må jeg protestere. Dyr er *ikke* like mye verdt som mennesker. Ikke misforstå, man skal behandle dyr med respekt og ikke påføre dem unødvendige lidelser men hvis man erklærer at de er like mye verdt som mennesker så innebærer det en drastisk nedgradering av menneskeverdet og *det* er noe jeg er veldig imot.

Lenke til kommentar
Jakt synes jeg ikke noe om. Jeg liker ikke jegere fordi de etter min mening er de drapsmenn ut i fra lyst og moro. Men jeg må si jeg har mer sympati for jegere enn soldater da, men det er et spørsmål om hvor man setter grensen. Jeg mener at alle dyr har en ukrenkelig rett til å leve.

 

Jassågitt her har vi tydeligvis noen som har hatt mangel på utedøgn både med og uten telt, samt kunnskap om det å leve tett innpå dyreliv og se hvordan naturen fungerer.

Hørt om symbiose? Opprettholdelse og vedlikehold av økosystemer?

Om det ikke var jakt på f.eks hjort og rådyr her på Nordmøre ville det blitt veldig trasig med tilgang på mat for dyrene, de naturlige predatorene - ulv og bjørn - er nesten utryddet så jakt har flere funksjoner.

 

- Holde bestanden nede så en ikke får sult, pest og massedød av særdeles pinefull art blandt dyrene.

- Mat på bordet.

- Naturopplevelser.

 

Det er ikke bare å gå ut og pælme og skyte, enhver som påstår slikt vet ikke hva jakt handler om.

Jeg har mange ganger senka rifla, f.eks fordi dyret var av en slik beskaffenhet at det gjør mer nytte for seg i live enn i frysern. Det høres ut som du kunne trengt deg en jakttur. Virkelige jegere har respekt for natur og byttedyr på et mye høyere plan enn det såkalte "dyrevenner" har. Dette bunner i forståelse og interesse.

Om du liker meg eller ikke på grunnlag av at jeg jakter er meg revnende likegyldig da dette kun viser at du har en meget irrasjonell og uinformert basis for dine påstander og holdninger, noe som er gjennomgående i all argumentasjon som har kommet frem her.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Jakt synes jeg ikke noe om. Jeg liker ikke jegere fordi de etter min mening er de drapsmenn ut i fra lyst og moro. Men jeg må si jeg har mer sympati for jegere enn soldater da, men det er et spørsmål om hvor man setter grensen. Jeg mener at alle dyr har en ukrenkelig rett til å leve.

 

Jassågitt her har vi tydeligvis noen som har hatt mangel på utedøgn både med og uten telt, samt kunnskap om det å leve tett innpå dyreliv og se hvordan naturen fungerer.

Hørt om symbiose? Opprettholdelse og vedlikehold av økosystemer?

Om det ikke var jakt på f.eks hjort og rådyr her på Nordmøre ville det blitt veldig trasig med tilgang på mat for dyrene, de naturlige predatorene - ulv og bjørn - er nesten utryddet så jakt har flere funksjoner.

 

- Holde bestanden nede så en ikke får sult, pest og massedød av særdeles pinefull art blandt dyrene.

- Mat på bordet.

- Naturopplevelser.

 

Det er ikke bare å gå ut og pælme og skyte, enhver som påstår slikt vet ikke hva jakt handler om.

Jeg har mange ganger senka rifla, f.eks fordi dyret var av en slik beskaffenhet at det gjør mer nytte for seg i live enn i frysern. Det høres ut som du kunne trengt deg en jakttur. Virkelige jegere har respekt for natur og byttedyr på et mye høyere plan enn det såkalte "dyrevenner" har. Dette bunner i forståelse og interesse.

Om du liker meg eller ikke på grunnlag av at jeg jakter er meg revnende likegyldig da dette kun viser at du har en meget irrasjonell og uinformert basis for dine påstander og holdninger, noe som er gjennomgående i all argumentasjon som har kommet frem her.

 

Unskyld at jeg sier det, men teit argumentasjon med deg selv. Si i fra når du har roet deg ned.

Lenke til kommentar
Unskyld at jeg sier det, men teit argumentasjon med deg selv. Si i fra når du har roet deg ned.

 

Det var dagens, roet meg ned :D

Fristelsen for å gå ad hominem blir ikke mindre av dette, hehe ;)

Jeg begynner riktignok en smule satirisk, men med den mangel på forståelse du utviser for emnet er det bare noe du må tåle, tilsvaret ditt minner om noe en sutrete 12 åring kunne kommet med.

At du avviser spørsmålene og påstandene på denne måten poengterer bare det jeg hevder; du har ikke kunnskap om emnet og dømmer villig andre på grunnlag av en forkvaklet ideologi :whistle:

 

Det jeg forespør er meget klart, men la meg gjenta:

Vet du i det heletatt noe om jakt og hvordan det foregår?

Har du satt deg inn i rollen jakt har innen det å beskatte bestander som ikke har naturlige predatorer?

Har du noengang tenkt over hovrdan populasjonen av hjortedyr ville eksplodert, epidemier ville brutt ut og all lidelsen dyrene dermed ville fått om en ikke holdt bestanden i sjakk og røktet den fornuftig?

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...