Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg synes at vegitarianere er noen tullebukker som henger igjen i hippie tiden. Vi i Norge er et kjøtt folk og vi har alltdi spist kjøtt og jeg kommer altdi til å slutte å spise kjøtt! dessuten dyr er bare dyr og det er meningen at vi som overlegen topp i næringkjeden skal spise dem!!!

Lenke til kommentar
jeg synes at vegitarianere er noen tullebukker som henger igjen i hippie tiden.

Jeg synes du er en idiot som henger igjen i steinalderen.

 

Vi i Norge er et kjøtt folk

:ermm:

 

og vi har alltdi spist kjøtt

Og så?

 

og jeg kommer altdi til å slutte å spise kjøtt!

Gjør som du vil.

 

dessuten dyr er bare dyr

Du er et dyr du også.

 

og det er meningen at vi som overlegen topp i næringkjeden skal spise dem!!!

Nei, det er det ikke. Det betyr bare at du kan spise dem, og at ingenting spiser deg. Du kan fint droppe et ledd under deg i næringskjeden.

Lenke til kommentar
Syned folk som mener drap av dyr = næringskjede, kanskje burde studere litt mer biologi.

Hva mener du det er da? Hva sier biologien om dette?

 

Her er hva wikipedia sier:

Biology (from Greek: βίος, bio, "life"; and λόγος, logos, "speech" lit. "to talk about life"), also referred to as the biological sciences, is the scientific study of life. Biology examines the structure, function, growth, origin, evolution, and distribution of living things. It classifies and describes organisms, their functions, how species come into existence, and the interactions they have with each other and with the natural environment.

Regner jo egentlig ikke med at du kommer til å svare, det gjør du jo aldri når du får spørsmål eller motargumenter. Du liker jo å bare slenge ut feilaktige påstander. Det er helt greit at folk er veganere, men når du viser så store kunnskapsmangler som du gjør, så har du nok godt av å studere litt biologi og ernæringsvett du også. Du burde hvertfall slutte med de åpenbare løgnene og propagandaen og heller prøve å komme med saklig korrekt informasjon for ditt livssyn når du kan litt om emnene.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Syned folk som mener drap av dyr = næringskjede, kanskje burde studere litt mer biologi.

Hva mener du det er da? Hva sier biologien om dette?

 

Her er hva wikipedia sier:

Biology (from Greek: βίος, bio, "life"; and λόγος, logos, "speech" lit. "to talk about life"), also referred to as the biological sciences, is the scientific study of life. Biology examines the structure, function, growth, origin, evolution, and distribution of living things. It classifies and describes organisms, their functions, how species come into existence, and the interactions they have with each other and with the natural environment.

Regner jo egentlig ikke med at du kommer til å svare, det gjør du jo aldri når du får spørsmål eller motargumenter. Du liker jo å bare slenge ut feilaktige påstander. Det er helt greit at folk er veganere, men når du viser så store kunnskapsmangler som du gjør, så har du nok godt av å studere litt biologi og ernæringsvett du også. Du burde hvertfall slutte med de åpenbare løgnene og propagandaen og heller prøve å komme med saklig korrekt informasjon for ditt livssyn når du kan litt om emnene.

 

Det er et religiøst standpunkt av monoteistisk Abrahamisk kategori å se på Homo Sapiens som toppen av en jorden, som om alt liv var fordelt i en pyramide under oss. Slik er bare ikke naturen. Enda verre blir det når man

holdningen er at alt dette livet er mat for Homo Sapiens.

 

Det grunnleggende biologibegrepet her er biosystem. Homo Sapiens er ikke utenfor naturen, men en aktør i naturen. At vi kan spise til og med gråstein og skrapmetall, betyr ikke at dette er en næringskjede.

 

Jeg anbefaler filmen: Earthlings , du finner den på Google Video. Den forklarer litt mer om hvorfor Homo Sapiens ikke er "toppen av næringskjeden." Ellers er det vel verdt å knekke fram boka fra Naturfagen og lese avsnittene om "Biosystem."

Lenke til kommentar
Det er et religiøst standpunkt av monoteistisk Abrahamisk kategori å se på Homo Sapiens som toppen av en jorden, som om alt liv var fordelt i en pyramide under oss. Slik er bare ikke naturen. Enda verre blir det når man

holdningen er at alt dette livet er mat for Homo Sapiens.

Dette er ikke helt feil. Mennesket har ingen naturlig fiender (bortsett fra oss selv), og vi har ett meget varriert kosthold. Som art kan vi være på toppen av de fleste næringskjeder om vi ønsker. Ved hjelp av den teknologien vi har utviklet kan vi stort sett skaffe akkurat den maten vi har lyst på, men vi begrenser oss stortsett til det som gir mest mat for minst innsats (og risiko).

 

Men jeg er enig i at alle andre skapninger her på jorden er ikke satt her for å være (potensiell) mat til menneske. Vi har bare utviklet oss til å kunne nyttiggjøre oss av flere og flere av de mat ressursene naturen "tilbyr".

Lenke til kommentar
Jeg tror det er nesten like mange grunner for å være veggis som det er veggiser. Selv så elsker jeg kjøttmaten min og kommer ikke til å bytte biffen med soyabønner med det første. Jeg er rett og slett for glad i smaken.

 

Det som irriterer meg er "halv-veggiser". Altså sånne som spiser fisk, egg etc... Hvorfor er disse mindre verd enn lammet som pinnekjøttet mitt kommer fra? Eller oksen entrecôten min kommer fra? Nei, skal du absolutt være veggis så stå i det minste for prinsippene dine fullt ut.

 

Jeg er en sånn som irriterer deg!

Jeg spiser ikke kjott som kommer fra kjottproduktion. Altså en "kvart-veggis"

Om jeg vet at dyret har levd ett bra dyreliv spiser jeg også kjottet. :innocent:

Lenke til kommentar
Jeg tror det er nesten like mange grunner for å være veggis som det er veggiser. Selv så elsker jeg kjøttmaten min og kommer ikke til å bytte biffen med soyabønner med det første. Jeg er rett og slett for glad i smaken.

 

Det som irriterer meg er "halv-veggiser". Altså sånne som spiser fisk, egg etc... Hvorfor er disse mindre verd enn lammet som pinnekjøttet mitt kommer fra? Eller oksen entrecôten min kommer fra? Nei, skal du absolutt være veggis så stå i det minste for prinsippene dine fullt ut.

 

Jeg er en sånn som irriterer deg!

Jeg spiser ikke kjott som kommer fra kjottproduktion. Altså en "kvart-veggis"

Om jeg vet at dyret har levd ett bra dyreliv spiser jeg også kjottet. :innocent:

Nesten som faren min det, han er "jakt-vegetarianer", han spiser bare kjøtt han har drept selv. ;)

Lenke til kommentar
Det er 47 essensielle næringsstoffer + 3 andre faktorer. Som du ser av listen, siden du alt uttaler deg så skråsikkert og derfor sikkert kan ernæringslære, er alle disse untatt B12 vitamin enkelt å dekke ved et vegansk kosthold
Hvor får du nok kreatin? glutamin? Jeg kan nevne mye her..

 

Merk deg at jeg sier "nok". Det er her problemet med vegetarianer-diettene ligger, man overlever men man fungerer ikke optimalt. Om du må spise 15 kg brokkoli om dagen så teller ikke det :wee:

Lenke til kommentar

1.Hvis mennesket ikke hadde startet å spise kjøtt, så hadde vi ikke utviklet de hjernene vi har nå.

2. Mennesket er faktisk rovdyr, men vi er som bjørnen: Vi kan spise begge deler.

3. Det er sinnsykt godt.

 

Folk som hevder at kjøtt er hovedsakelig grunnen til at folk er overvektige, vel det er veeeeldig feil.

Grunnen til at folk er overvektige er fordi vi spiser for mye. Du kan godt baaaare spise fisk, brødskiver eller sojabønner hvis du vil men spiser du for mye så vil du legge på deg og du vil bli overvektig. Vi har spist kjøtt i titusener av år, men det er først nå vi har et overvektsproblem... finn en annen grunn.

Lenke til kommentar
Syned folk som mener drap av dyr = næringskjede, kanskje burde studere litt mer biologi.

Hva mener du det er da? Hva sier biologien om dette?

 

Her er hva wikipedia sier:

Biology (from Greek: βίος, bio, "life"; and λόγος, logos, "speech" lit. "to talk about life"), also referred to as the biological sciences, is the scientific study of life. Biology examines the structure, function, growth, origin, evolution, and distribution of living things. It classifies and describes organisms, their functions, how species come into existence, and the interactions they have with each other and with the natural environment.

Regner jo egentlig ikke med at du kommer til å svare, det gjør du jo aldri når du får spørsmål eller motargumenter. Du liker jo å bare slenge ut feilaktige påstander. Det er helt greit at folk er veganere, men når du viser så store kunnskapsmangler som du gjør, så har du nok godt av å studere litt biologi og ernæringsvett du også. Du burde hvertfall slutte med de åpenbare løgnene og propagandaen og heller prøve å komme med saklig korrekt informasjon for ditt livssyn når du kan litt om emnene.

 

Det er et religiøst standpunkt av monoteistisk Abrahamisk kategori å se på Homo Sapiens som toppen av en jorden, som om alt liv var fordelt i en pyramide under oss. Slik er bare ikke naturen. Enda verre blir det når man

holdningen er at alt dette livet er mat for Homo Sapiens.

Enda en gang klarer du ikke å svare på enkle spørsmål eller argumentere for deg. Da tyr du til stråmenner istedet. Jeg har aldri sagt eller mener dette, kan du ikke forholde deg til det jeg faktis skriver og prøve å argumentere for det istedenfor å komme med svadaen ovenfor. Men det er faktisk sånn at mennesker har utviklet seg til å komme på toppen av næringskjeden ved hjelp av intelligens, tror ikke du finner så mange som er uenige i det. Vet du i det hele tatt hva en næringskjede er? Hvilke dyr er det er som får næringen sin fra mennesker i den faste dietten sin? Det betyr ikke at man må ha den holdningen til liv som du prøver å lyve på meg, dog.

 

Det grunnleggende biologibegrepet her er biosystem. Homo Sapiens er ikke utenfor naturen, men en aktør i naturen. At vi kan spise til og med gråstein og skrapmetall, betyr ikke at dette er en næringskjede.

Det stemmer. Og Homo Sapiens dreper dyr og spiser kjøtt. Metall og gråstein har aldri vært en del av dietten vår og vi får heller ingen næring fra de, så du må jo være ganske forvirra hvis dette er et seriøst argument fra din side. Eller så er det bare en ny stråmann.

 

Jeg anbefaler filmen: Earthlings , du finner den på Google Video. Den forklarer litt mer om hvorfor Homo Sapiens ikke er "toppen av næringskjeden." Ellers er det vel verdt å knekke fram boka fra Naturfagen og lese avsnittene om "Biosystem."

Okay. Jeg vet godt hva et biosystem er og menneskets plass i det. Jeg har i motsetning til deg argumentert for meg og kommet med kilder. Det eneste du kommer med er nye tomme påstander, løgner, feilinformasjon og stråmenner. Så du burde lese litt selv, så kanskje du kan komme med noe konkret korrekt informasjon neste gang så det går an å diskutere fakta og ikke ting som at gråstein ikke er en næringskjede selvom vi kan presse det ned i magesekken vår, det blir for dumt.

Lenke til kommentar
1.Hvis mennesket ikke hadde startet å spise kjøtt, så hadde vi ikke utviklet de hjernene vi har nå.

Godt mulig, men det var før. Det er snakk om hva vi skal spise nå, ikke hva vi spiste for 5000 år siden.

 

Det står ikke lenger mellom rått kjøtt og rå planter. Nå kan du fint få de samme næringsstoffene uten å spise kjøtt.

 

2. Mennesket er faktisk rovdyr, men vi er som bjørnen: Vi kan spise begge deler.

Altetere, ikke rovdyr. Rovdyr spiser bare kjøtt, det gjør ikke vi.

 

3. Det er sinnsykt godt.

Stemmer det, var godt det lille jeg har spist av kjøtt. Men som sagt, smaken er ikke en god nok grunn for meg til å ta et annet vesens liv.

 

Folk som hevder at kjøtt er hovedsakelig grunnen til at folk er overvektige, vel det er veeeeldig feil.

Grunnen til at folk er overvektige er fordi vi spiser for mye. Du kan godt baaaare spise fisk, brødskiver eller sojabønner hvis du vil men spiser du for mye så vil du legge på deg og du vil bli overvektig. Vi har spist kjøtt i titusener av år, men det er først nå vi har et overvektsproblem... finn en annen grunn.

Enig i det. Du støtter nå meg også i at vegetarianere ikke nødvendigvis er tynne.

Lenke til kommentar

Du må huske at evolusjonen aldri er ferdig. De tingene som får oss til å utvikle oss videre kan like godt være de tingene som fikk oss til å utvikle seg for en stund tilbake. Hvis menneskeheten som helhet kutter ut kjøttkost og blir vegetarianere, vil jeg påstå at mennesket tar et steg tilbake på evolusjonsstigen.

Lenke til kommentar
Du må huske at evolusjonen aldri er ferdig. De tingene som får oss til å utvikle oss videre kan like godt være de tingene som fikk oss til å utvikle seg for en stund tilbake. Hvis menneskeheten som helhet kutter ut kjøttkost og blir vegetarianere, vil jeg påstå at mennesket tar et steg tilbake på evolusjonsstigen.

Kjøtt hjalp evolusjon pga. næringsstoffene det inneholder. Poenget mitt var at nå som vi kan få de samme næringsstoffene uten å spise kjøtt, så trenger vi det ikke lenger.

Lenke til kommentar

jeg er ganske skeptisk til det å være vegetarianer eller veganer.

jeg vet selv at det å ha et kosthold med overskudd av proteiner og fett og lite karbohydrater er langt bedre enn et vanlig "sunt" kosthold med lite kjøtt, fett o.l.

 

folk som er veggisser bruker jo ganske mye tid, effort og penger på å holde et såpass strickt kosthold, ikke sant?

 

tror dere det hjelper? jeg får inntrykk av det bare er noe tull dere gjør for å kunne tro dere har en "ren" samvittighet, mens det faktisk er langt bedre ting dere kunne brukt tida på.

så istedet for å sløse bort tid og effort på å ikke spise kjøtt fra dyr som blir slakta uansett (siden vegetarianere er i mindretall og ikke får utgjort en faens forskjell uansett), så kanskje dere kunne brukt tida på deres egen art og folk som faktisk trenger hjelp?

 

vil du har en ren samvittighet? meld deg inn i frelsearmeen, jobb på et suppekjøkken for uteliggere - hva som helst! dere utgjør hvertfall en forskjell på den måten.

 

vi spiste hovedsakelig kjøtt og fett i steinalderen, og tro det eller ei, men vi har faktisk ikke forandra oss så noe særlig siden den tid.

 

min mening

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...