Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?

Anbefalte innlegg

det jeg har imot den "artikkelen" er at den er dårlig skrevet og at den er skrevet kun med en pro-kjøtt agenda. hvor mye ble frukt og grønnsaker nevnt? (jeg leste ikke så hardt)

det blir tydlig i starten hva slags "artikkel" (jeg vil nesten kalle den et kåseri) vi får når det brukes ord og vendinger som; "thats all cool" og "Sure a clever, opinionated person can indeed manage to live without meat..."

Det er helt klart en tekst som skal bruke humoristike poeng for å nå fram med sitt, og at det er en se-på-disse-latterlige-vegetarianerne tekst

Det var en artikkel skrevet for å få bodybuildere til å innse alle grunnene til å spise kjøtt, ikke en negativ tekst mot vegetarianere (derfor er det forståelig at de ikke nevner frukt&grønt ;)).. men det er ikke artikkelen jeg spør om synspunkter på, det er argumentene i den ;)

men for å reiterere et poeng fra før (som fort blir borte) er at jeg og vegetarianere (skal være forsiktig med å generalisere her :p) ikke motsier næringsverdien i kjøtt, langt ifra. vi har bare gjort et valg å ikke spise det.
Tja, de er nå ganske mange vegetarianere her i tråden som har kommet med mange rare grunner til å ikke spise kjøtt fordi det gir [skummel sykdom].

når det gjelder "primitive man": dette er irrelevant i dag for valget om å ikke spise kjøtt. det er pga det moderne samfunnet at man i vestlige samfunn kan velge å bli vegetarianer...vel, bl.a.
Man kunne velge å være det i steinalderen også. Men er det ikke ulogisk å la være å spise den maten som fører til at vi virkelig utvikler oss enormt?

men når det gjelder omega-3 samt andre vitaminer og mineraler, så må man være forsiktig med å koke ernæring ned til enkeltbestanddeler, da dette er å være blind til alle andre variablene man ikke ser på.
Som jo er akkurat det vegetarianere flest gjør..

som en liten sidenotis så kan det nevnes at når man spiser mer fisk så vil dette også medføre at man da spiser mindre kjøtt(duh). så effekten av å spise fisk (målt ved omega-3) er ikke nødvendigvis knyttet til fisk, men at man spiste mindre kjøtt
Ehh?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ingen videre kommentarer til den artikkelen, næringsverdien i kjøtt er ubestridelig...det samme for frukt&grønt

nå har jeg ikke sett direkte mange vegetarianere i denne tråden, men generelt vi jeg tro at storparten av postene er gjort av uinvidde tenåringer som aldri har spist noe annet enn hva mor serverer:p (ala kjøtt er godt argumentet og synsing som: mange vegetarianere tror etc.)

stainaldermannen levde i steinalderen. det er hva jeg har å si om det

de som generaliserer ernæring ned til enkeltbestanddeler har misforstått, være de vegetarianere eller ikke.

men for å gjøre dette litt mer interessant; er du/noen villig til å prøve deg som vegetarianer i en mnd? ;)

Lenke til kommentar
jeg har ingen videre kommentarer til den artikkelen, næringsverdien i kjøtt er ubestridelig...det samme for frukt&grønt

nå har jeg ikke sett direkte mange vegetarianere i denne tråden, men generelt vi jeg tro at storparten av postene er gjort av uinvidde tenåringer som aldri har spist noe annet enn hva mor serverer:p (ala kjøtt er godt argumentet og synsing som: mange vegetarianere tror etc.)

stainaldermannen levde i steinalderen. det er hva jeg har å si om det

de som generaliserer ernæring ned til enkeltbestanddeler har misforstått, være de vegetarianere eller ikke.

men for å gjøre dette litt mer interessant; er du/noen villig til å prøve deg som vegetarianer i en mnd? ;)

Jeg har vært veganer i to år og vegetarianer i 7 år før det. Jeg kan avkrefte at jeg er død eller lider av ernæringsmangler.

Endret av NTD
Lenke til kommentar
Du lider av kunnskapsmangel ihvertfall, som de fleste andre vegetarianerne her. Venter fortsatt spent på at du skal avkrefte den populære myten om at fordøyelse begynner i munnen.

haha, jeg regner med dette var rettet mot meg. er det lov å spørre hvor?

det er et svakt menneske som tyr til personangrep for å score poeng

Lenke til kommentar
Du lider av kunnskapsmangel ihvertfall, som de fleste andre vegetarianerne her. Venter fortsatt spent på at du skal avkrefte den populære myten om at fordøyelse begynner i munnen.

haha, jeg regner med dette var rettet mot meg. er det lov å spørre hvor?

det er et svakt menneske som tyr til personangrep for å score poeng

Ikke bare deg nei, men jeg observerer at ingen av dere klarer å komme med en eneste kilde eller motargument og unnlater å svare på spørsmål om mange av påstandene deres som motsier all forskning.

i følge læreren min starter fordøyelsn når øynene ser maten og lukten blir registrert i nesen og dermed starter spytt produktsjonen slik at du er klar til å ete

Hysj nå. NTD sier dette bare er en populær myte og egentlig så skal du løpe motsatt vei når dette skjer, for da ser du på noe som er kjempefarlig for kroppen din.

Lenke til kommentar
Ikke pokker :) Jeg har det utrolig mye bedre med meg selv nå som jeg har lagt om til en diett som passer kroppens funksjoner perfekt.

Jeg har vært veganer i to år og vegetarianer i 7 år før det. Jeg kan avkrefte at jeg er død eller lider av ernæringsmangler.
Det hadde vært synd om du var død eller led av sykdommer, men for å se det på en annen (litt mer seriøs) måte: Hvis du og jeg hadde målt verdiene våre av diverse næringsstoffer, vitaminer og mineraler, og målt energinivået utover dagen osv, hvordan tror du det hadde fortont seg? ;)
Lenke til kommentar
Ikke pokker :) Jeg har det utrolig mye bedre med meg selv nå som jeg har lagt om til en diett som passer kroppens funksjoner perfekt.

Det hadde vært synd om du var død eller led av sykdommer, men for å se det på en annen (litt mer seriøs) måte: Hvis du og jeg hadde målt verdiene våre av diverse næringsstoffer, vitaminer og mineraler, og målt energinivået utover dagen osv, hvordan tror du det hadde fortont seg? ;)

Men det er jo dette jeg sier. Jeg har målt verdier, og gjør dette som rutine som alle andre folk bør gjøre, ca. hver 6. måned hos fastlegen. Det har aldri vært andre verdier enn "perfekte." Samtlige næringsstoffer og samtlige organer fungerer "uten problemer" og midt i de friske grenseverdiene. Med andre ord ingen problemer.

Energinivået er litt over gjennomsnittet for nordmenn, men så er jeg også ganske nerdete av meg da.

Visste du f.eks. at verdensmesteren Carl Lewis var/er veganer? Det flere toppidrettsøvere internasjonalt og bodybuildere som er veganere.

Forøvrig viste en studie nylig at vegetarianere i gjennomsnitt har 5 IQ poeng mer enn gjennomsnittet i befolkningen forøvrig. Men man kan ikke si noe bestemt om årsak og virkning her.

Endret av NTD
Lenke til kommentar

Som vanlig utelater du å svare på spørsmål om påstandene du har kommet med og som vanlig har du ingen kilder for de andre påstandene du kommer med. Forventer du at folk skal ta alt du sier for god fisk når du ikke har et eneste arguement eller kilde bortsett fra påstander? Er det ikke bedre å holde kjeft da? Det er jo forøvrig tydelig at du ikke er en av de som har 5 IQ mer siden du ikke har et eneste motargument eller kilde. Selektiv respons har du tydeligvis sansen for, siden du slipper å innrømme at du ikke kan en dritt om noe som helst.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Men det er jo dette jeg sier. Jeg har målt verdier, og gjør dette som rutine som alle andre folk bør gjøre, ca. hver 6. måned hos fastlegen. Det har aldri vært andre verdier enn "perfekte." Samtlige næringsstoffer og samtlige organer fungerer "uten problemer" og midt i de friske grenseverdiene. Med andre ord ingen problemer.

Så du får fastlegen til å utføre en fullstendig sjekk, og får sjekket hvert eneste vitale organ og funksjon?

Full rulle med EKK, EEG, MRI, biopsi av lymfekjertler, lever og spinalvæskeprøve er kun et lite utvalg av hva som må gjøres for å få en komplett sjekk. Her lukter det B.S lang vei!

Fakta (utolig nok sant):

Av egen erfaring har jeg gjennom den basale - i forhold til det du tydeligvis har fore -undersøkelsen jeg jevnlig gjennomgår meget gode verdier i kolesterol, hvite blodlegemer, hvilepulsen er på steady 40, jeg har kondis som en 20 åring og alt virker velsmurt.

Feilaktig konklusjon:

Og jeg spiser kjøtt! Det MÅ jo være bevis for at kjøtt er veien å gå ikke sant?

-Regner med du ser at jeg er sarkastisk her, argumentene dine er fullstendig ubegrunnede, tatt ut av sammenhengen og bunner i logiske kortslutniger om at mindretallet er representativt for flertallet.

Visste du f.eks. at verdensmesteren Carl Lewis var/er veganer? Det flere toppidrettsøvere internasjonalt og bodybuildere som er veganere.

Men hvor mye kosttilskudd stapper de i seg for å dekke behovet de elelrs har for å holde kroppen i topp trim?

Helheten er en annen enn det kapitlet du konsentrerer deg om og blåser ut av proposjoner, du argumenterer med samme logikk som en kreasjonist her, no offense ;)

Forøvrig viste en studie nylig at vegetarianere i gjennomsnitt har 5 IQ poeng mer enn gjennomsnittet i befolkningen forøvrig. Men man kan ikke si noe bestemt om årsak og virkning her.

Interessant, har du link?

Vil også minne om gode gamle Disraelis "løgn, forbannet løgn og statistikk".

Ethvert resultat er ikke mer gyldig enn dets kildemateriale; antall, homogeniteten i massen av det som undersøkes i forhold til dispergering i medium (samfunn, væske el.l) samt justeringer for ytre faktorer.

Lenke til kommentar

Det går faktisk fint an å få tak i de næringsstoffene man trenger igjennom planteføde, med unntak av Glykogen (som kroppen selv produserer ved overskudd av andre sakkarider(karbohydrater)), laktose og så klart animalsk fett.

For å ha en komplett kost for folk som virkelig ikke spiser annet enn vegetabilske ingredienser trengs det så klart et mye mer planlagt kosthold, mer eller mindre en diett.

Lenke til kommentar
Det går faktisk fint an å få tak i de næringsstoffene man trenger igjennom planteføde, med unntak av Glykogen (som kroppen selv produserer ved overskudd av andre sakkarider(karbohydrater)), laktose og så klart animalsk fett.

For å ha en komplett kost for folk som virkelig ikke spiser annet enn vegetabilske ingredienser trengs det så klart et mye mer planlagt kosthold, mer eller mindre en diett.

Glykogen, lactose og animalsk fett er ikke essensielle næringsstoffer.

http://curezone.com/faq/q.asp?a=4,90,606&q=49

Det er 47 essensielle næringsstoffer + 3 andre faktorer. Som du ser av listen, siden du alt uttaler deg så skråsikkert og derfor sikkert kan ernæringslære, er alle disse untatt B12 vitamin enkelt å dekke ved et vegansk kosthold

Lenke til kommentar

Jeg sa aldri at de var essensielle.

Vitamin D-gruppen har man jo for det meste i animalske matvarer. Dette sier seg jo selv, da kroppen produserer en viss mengde Vitamin D selv, og dermed får man det fra dyr som produserer det, også.

Visste dere at mørkhudede som bor i Norge (og andre land med mye bekledning og lite sol) og har et kosthold som inneholder for lite Vitamin D, kan få mangelsykdommen Rakitt?

Endret av Zaran
Lenke til kommentar

Koffein og amfetamin er ikke et essensielle næringsstoffer, men de bare må ha det. Ha nå litt ernæringsvett i hvert fall. Pølse, pizza, fett kyllinger, godis og burgere - blir i hvert fall ikke noen ny eldrebølge.

Endret av NTD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...