Blib Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Er ganske nybegynner med Linux, veldig mye faktisk, men har lyst til å lære meg det, så jeg bruker det på skolen. Dessverre er det lokale internettet veldig tregt, så når jeg har lyst til å surfe i Linux tenker jeg på å koble meg opp til Metaframe. Dataansvarlig på skolen har hjulpet meg litt (vanskelig fyr å få tak i ) og jeg har funnet filen som jeg må kjøre. Den er en .bash fil. Hvordan åpner jeg denne og får kjørt programmet? Husk, jeg har ike særlig peiling på Linux takker Lenke til kommentar
power Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Hvis det er et bash script.. gjør følgende: chmod +x filnavn ./filnavn Lenke til kommentar
Blib Skrevet 12. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2003 Tusen takk. Hvor gjør jeg dette? Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Dette gjør du i et såkallt "shell" Nede på startlinja di, har antageligvis du et ikon med en skjerm og et skjell på. Klikk på det! Så skriver du: chmod +x filnavn <enter> ./filnavn <enter> Husk å få med deg punktumet og skråstreken foran filnavnet. Punktumet og skråstreken må være der for å spesifisere at fila di, er en kjørbar fil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå