Gå til innhold

Litt skuffet over Abit IP35 Pro

Anbefalte innlegg

Greier ikke komme over 450 mhz FSB på Abit IP35 Pro, noe som gir en klokk på 3150mhz på min E6550. Må si meg litt skuffet, ettersom andre P35 kort greier oppmot 500mhz. Har lenge trodd at det var minnebrikkene mine som var elendige (Kingston HyperX DDR2-900), men etter å ha lest noen tester ser jeg at det muliggens her hovedkortet som ikke vil mer. All kjøling er på luft, og har ikke noen aktiv kjøling på NB osv.

Vil jeg greie å hente ut flere mhz ved å ha aktiv kjøling på nb? Vurderer også å bytte ut min E6550 med E6600, ettersom den har lavere rated FSB.

Er det noen her på forumet som har greid over 450mhz FSB på Abit IP35 Pro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Woh, trodde P35 gav mer enn det. Regner med at du har prøvd rundt med forskjellige spenninger?

Har prøv med ulike spenninger, ja. Men det ser ut til at dette P35 kortet klokker spesielt dårlig, iom at andre P35 kort har kommet lengre :dontgetit:

Lenke til kommentar

Husk at prosessorer også kan ha fsb wall! Men her høres det ut som det trengs mere "juice" til :D Sett opp volten eller spenninga på NB, SB, cpuvtt og den volten til fsb. Ta bilde av settingsa dine i bios, så kanskje noen kan hjelpe deg :D

Les her:

**Official ABIT IP-35 Pro Review/Overclock/Guide Thread**

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=147163

Finner du ikkje noen triks her så er du nok blind :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Dette her er et helt vanlig problem.

Mange hk klarer i dag 500fsb+, men MEN, det er så mange faktorer som spiller inn.

Først, vi leser her og på webben om div hk, cpuer ol som spyr ut høy fsb og imponerer oss, wow tenker vi, dette hk/cpu vil jeg ha. Vi kjøper med store forhåpninger om høy fsb og uber overklokk, kobler opp hjemme i den varme pcen og lander fort på jorda igjen....hvorfor???

1. Rewiews ol som man leser rundt om på nett skal man ta med en klype salt, ofte gir de en indikasjon på produktet, men det er ingen garanti for at du i din pc kan oppnå samme resultat.

2. Skal man oppnå disse resultatene må man også ha en viss kompetanse, man får ikke så veldig mye gratis, man må vite hva og hvorfor.

3. Hva klarer resten av komponentene i systemet, er de testet og prøvd, så en er sikker på at det ikke er noen andre komponenter som bremser (fsbwall på cpu??, ramhastighet, limit på ram??, strømforskyning levere stabil og nok strøm ved overklokk++) varme? varme er den største fienden, vifter som blåser varm luft vekk fra hk og cpu/nb/ram er et MUST ved høy volt/overklokk.

Dette er bare noen få faktorer som spiller inn, det finnes utallige mer.

Hvis du mener du vil ha 500 fsb på det hk uten ekstra kjøling av nb vil du være frustrert lenge.

Hvis du setter deg ned og planlegger litt, og tester for å eliminere vekk det svakeste ledd vil du snart se hva du må gjøre for å oppnå et bedre resultat.

Begynn med litt god kjøling av nb cpu og ram.

EDIT: ikke kritikk til trådstarter, kun litt generelle tips....

Lenke til kommentar
Husk at prosessorer også kan ha fsb wall! Men her høres det ut som det trengs mere "juice" til :D Sett opp volten eller spenninga på NB, SB, cpuvtt og den volten til fsb. Ta bilde av settingsa dine i bios, så kanskje noen kan hjelpe deg :D

Les her:

**Official ABIT IP-35 Pro Review/Overclock/Guide Thread**

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=147163

Finner du ikkje noen triks her så er du nok blind :p

Dette her er et helt vanlig problem.

Mange hk klarer i dag 500fsb+, men MEN, det er så mange faktorer som spiller inn.

Først, vi leser her og på webben om div hk, cpuer ol som spyr ut høy fsb og imponerer oss, wow tenker vi, dette hk/cpu vil jeg ha. Vi kjøper med store forhåpninger om høy fsb og uber overklokk, kobler opp hjemme i den varme pcen og lander fort på jorda igjen....hvorfor???

1. Rewiews ol som man leser rundt om på nett skal man ta med en klype salt, ofte gir de en indikasjon på produktet, men det er ingen garanti for at du i din pc kan oppnå samme resultat.

2. Skal man oppnå disse resultatene må man også ha en viss kompetanse, man får ikke så veldig mye gratis, man må vite hva og hvorfor.

3. Hva klarer resten av komponentene i systemet, er de testet og prøvd, så en er sikker på at det ikke er noen andre komponenter som bremser (fsbwall på cpu??, ramhastighet, limit på ram??, strømforskyning levere stabil og nok strøm ved overklokk++) varme? varme er den største fienden, vifter som blåser varm luft vekk fra hk og cpu/nb/ram er et MUST ved høy volt/overklokk.

Dette er bare noen få faktorer som spiller inn, det finnes utallige mer.

Hvis du mener du vil ha 500 fsb på det hk uten ekstra kjøling av nb vil du være frustrert lenge.

Hvis du setter deg ned og planlegger litt, og tester for å eliminere vekk det svakeste ledd vil du snart se hva du må gjøre for å oppnå et bedre resultat.

Begynn med litt god kjøling av nb cpu og ram.

EDIT: ikke kritikk til trådstarter, kun litt generelle tips....

Takker for tipsene :) Er nok egentilg mest skuffet over den lave CPU-klokken, 450mhz FSB er jo ikke så galt det. Spørst om det blir bruktjakt på E6600 da :)

Endret av aplus
Lenke til kommentar

Bootet nå opp på 455mhz:

post-115461-1198857143_thumb.png

Hadde da disse settingsene på hk i bios:

MCH 1,29V (1,25)

ICH 1,09V (1,05)

ICHIO 1,55V (1,5)

Ville ikke boote på 460mhz FSB med MCH 1,33V

Har vertfall fått avkreftet at det er noen "wall" på CPU før 3150mhz :)

Lenke til kommentar

det er ikke mye du gir hovedkortet...

MCH 1,29V (1,25)

ICH 1,09V (1,05)

ICHIO 1,55V (1,5)

når jeg makser setter jeg alle disse på det nest høyeste spenningen.... du kan kjøre mye høyere enn det derre der ass....

jeg har ikke prøvd maks fsb, men jeg har kjørt 450 mhz på q6600 med 9x multi

Lenke til kommentar

MCH 1,29V (1,25)

ICH 1,09V (1,05)

ICHIO 1,55V (1,5)

når jeg makser setter jeg alle disse på det nest høyeste spenningen.... du kan kjøre mye høyere enn det derre der ass....

Og maks vil si? Mulig jeg er litt for snill med spenningen ja :) Har du vifter\vannkjøling på NB?

Edit: Du hadde ikke prøvd maks fsb nei :innocent:

Endret av aplus
Lenke til kommentar

MCH 1,29V (1,25)

ICH 1,09V (1,05)

ICHIO 1,55V (1,5)

Og maks vil si? Mulig jeg er litt for snill med spenningen ja :) Har du vifter\vannkjøling på NB?

Edit: Du hadde ikke prøvd maks fsb nei :innocent:

Setter du ikkje spenningene opp, så vil du ikkje få bra resultat. Sånn er det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...