Gå til innhold

Optisk søker vs skjerm

Anbefalte innlegg

Hvor viktig mener folk det er å ha en optisk søker i tillegg til skjermen på et digitalt kompaktkamera?

Slik jeg oppfatter det, er det to argumenter for søker:

- muligheten til å kunne spare batteri ved ikke å bruke skjermen

- muligheten til å kunne "se" under opptak selv i skarpt lys

Jeg er spesielt opptatt av det siste. På en safari i Afrika for noen år siden, hadde vi problemer med et eldre kompaktkamera som hadde for lyssvak skjerm. Da var det vanskelig å ta gode bilder etter som vi ikke så hva vi tok bilde av... er skjermene på nye digitale kompaktkameraer blitt så mye bedre at dette ikke er noe problem lenger?

Setter pris på å høre deres erfaringer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermene på de digitale kameraene har etterhvert blitt mye bedre enn de var, også med tanke på sterkt lys. Man kan riktignok fortsatt merke at det blir litt vanskeligere å se skjermen i godt lys, men problemet er mindre enn før. Skal man imidlertid ha det med seg på påskefjellet, så kan kombinasjonen snø og sol gjøre at du blir litt blendet, og får problemer med å se skjermen.

Pr. i dag, er det ikke like viktig å ha optisk søker som det var før. De optiske søkerne er som oftest også håpløst små, og såpass upresise at man gjerne bruker skjermen for å få riktig utsnitt uansett. Jeg synes egentlig det er litt leit, for det kan ha sine fordeler i visse tilfeller. Men den store hopen av forbrukere ønsker stor-større-størst skjerm, og da må mindretallet finne seg i at de optiske søkerne forsvinner til fordel for dette. Det er etterhvert stort sett bare Canon som har dette på en del av sine lommekamera, samt Nikon Coolpix P5000/P5100.

De store ultrazoomkameraene har noe som kan sammenlignes med optisk søker, nemlig EVF, eller elektronisk søker. Da ser man inn i et slikt "hull", og der sitter en liten LCD skjerm. Da skjermer man for solen, men den er ikke like bra som en like stor optisk søker ville vært.

Lenke til kommentar
De store ultrazoomkameraene har noe som kan sammenlignes med optisk søker, nemlig EVF, eller elektronisk søker. Da ser man inn i et slikt "hull", og der sitter en liten LCD skjerm. Da skjermer man for solen, men den er ikke like bra som en like stor optisk søker ville vært.

Tja, sammenliknet med SLR, ja. Men mot en knøttliten optisk søker på et lite lommekamera foretrekker jeg en EVF, iallfall. De nyere EVF'ene hjar blitt mye bedre etterhvert, men vær også klar over at det er stort sprik i oppløsningen fra kamera til kamera. Jeg har selv 230 000 punkter på mitt, og har sammenliknet med kamera med 115 000 punkter. Det er vesentlig mye skarpere med dobbelt så høy oppløsning, og helt greit å folusere på. En annen fordel med elektronisk søker er at den viser samme bilde som den store skjermen, og altså all informasjon som eksponering, menyvalg osv.

Lenke til kommentar

Inntil nylig så mente jeg at en optisk søker er et kjøpsargument, men i dag har jeg forandret mening. De optiske søkerene jeg har vært borti er totalt ubrukelig til komponering. Jeg bruker ikke briller, men har likevel nok empati til å forstå hvordan det blir for dem. Super8 mener at dagens lcd'er er mye bedre enn det de var før i tiden, og at det derfor ikke er noe behov for optisk søker. Batterilevetiden er også så god at det ikke er nødvendig lenger. Da er det bare å gi blaffen i om et kamera har optisk søker eller ikke, hvis man ikke tar mange bilder i helt umulige lysforhold. Da bør man nesten velge å bruke slr, for slike "kunstbilder" er det nok bare et fåtall som har det behovet. Jeg kan faktisk ikke huske sist gang jeg opplevde lysforhold der jeg kan si med sikkerhet at lcd ikke holder mål. Selv i det skarpe lyset som er midt på dagen i Italia ser det ut for at turister ikke har store problemer med å ta bilder der skjermen er søkeren. Derfor er jeg nyfrelst som tilhenger av å ikke ha optisk søker på digitale kompakter, sett bort fra i de tilfellene der den optiske søkeren er ekstrautstyr, som den fremtidige D-P1 fra Sigma, som kommer til å få en skikkelig målsøker som ekstrautstyr. Siden dagens kompakter alle har AF, så er det ingen dyr investering for produsenten å utvikle en slik til montering i en hotshoe.

Jeg lurer litt på hvordan den optiske søkeren i Canon G9 er. Jeg har en test i Fotografi som jeg skal lese senere. Det hadde vært hyggelig hvis noen kunne ha levert en god optisk søker som alternativ til skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...