Gjest Guest_Soni_* Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hei, jeg har vært plaget av noen hvite "prikker" på tungetuppen i rundt eit halvt år. De kommer, er der mellom 2-7 dager. Alt fra 1 "prikk" til 5-6 og så kommer de tilbake ettter 2uker - 1 måned. Vihar mange slags tunge "celler" på tungen, tror disse er for smak eller spytt er ikke helt sikker, uansett så er det ein klynge av disse som hovnes opp, 1-10sånne i ein stor klump. De svir 24/7 når jeg har dem. Jeg pleier ofte og bite på dem for å tilføye enda mere smerte så dem ikke gjør så vondt det neste minutter pga store smerter i 2-3 sek, men dette er ikke så lurt siden det slår tilbake på meg. Jeg begynner av og til å blø av å bite meg, og det gjør rett og slett sykt vondt til tider. Så det jeg lurer på er om jeg bør oppsøke lege snarest? Leste om ein på dagbladet, som tydeligvis hadde samme problemet (I ein eller annen comment) Der fikk han beskjed om og bytte tannkrem, noe som for min del hørest helt sløvt ut. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Soni_* Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hadde vært kjekt med noen svar fort Vil til legen i dag om jeg så skal Huff, vet ikke helt hvorfor jeg i det hele tatt spørr burde vel gå til legen for lenge siden, men det var bare at jeg hadde en av de kraftigeste utslagene jeg har hatt i natt. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Kanskje det er herpes? Lenke til kommentar
Gjest Guest_Soni_* Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Kanskje det er herpes? Det er ganske rett og slett umulig Kan ikke være Herpes type 1 siden det er sexuelt overførbar sykdom ved Oralsex, og jeg har ikke hatt så mye Oralsex for å si det sånn Herpes type 2 har jeg da hatt en del også kjent som munnsår, og jeg skal love deg dette er IKKE munnsår (Om jeg har tatt feil av noe info her beklager jeg, er bare det jeg tror / syntest og huske) Lenke til kommentar
Gjest Guest_Soni_* Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Men uansett takk for svar Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) After da? Link Edit: Herpes kan man også få inne i munnen. "Herpes i og rundt munnen skyldes herpesvirus. Det første utbruddet ("primærinfeksjonen") kommer vanligvis i barne- eller ungdomsalderen og er kraftigere enn senere utbrudd som ofte bare sitter på leppene." link Endret 28. desember 2007 av Mirann Lenke til kommentar
Gjest Guest_Soni_* Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 After da?Link Kunne vært det, men er nok ikke det. Om du noen gang har brent deg på tugnen merker du at "kjøttet" på tungen blir sårt,etter stund blir hvit og så dør cellenene der? DEt er noe lignendes det som skjer, men er KUN på tungen,helt frem tili går har det kun vært helt fremme på tuppen av tungen, men i går fikk jeg en litt langt oppe, nærmt gangen. Jeg pleier ofte påføre noe kaldt for å lindre smerten, men det hjelper jo bare en liten stund. Det føles som om når du brenner deg på varme ting, så ahr du ein smerte og får blemmer der du brant deg. Sånn følest det bare HELE tiden og det gjør vondt. Ofte er det bare vondt, og litt små irriterendes men av og til er smerten utholdelig. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Soni_* Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Takk nok en gang for svar og forslag Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Kunne vært det, men er nok ikke det. Om du noen gang har brent deg på tugnen merker du at "kjøttet" på tungen blir sårt,etter stund blir hvit og så dør cellenene der? DEt er noe lignendes det som skjer, men er KUN på tungen,helt frem tili går har det kun vært helt fremme på tuppen av tungen, men i går fikk jeg en litt langt oppe, nærmt gangen. Jeg pleier ofte påføre noe kaldt for å lindre smerten, men det hjelper jo bare en liten stund. Det føles som om når du brenner deg på varme ting, så ahr du ein smerte og får blemmer der du brant deg. Sånn følest det bare HELE tiden og det gjør vondt. Ofte er det bare vondt, og litt små irriterendes men av og til er smerten utholdelig. Jeg kjenner ei som har hatt lignende symptomer. I følge legen var det herpes. Det var ikke overført seksuelt. Uansett, så bør du gå til lege. Det høres ikke helt bra ut det der. Lykke til Lenke til kommentar
Gjest Guest_Soni_* Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Shit xD Nå ble jeg litt skremt.. Jaja går nok bra, får vel gå og sjekket meg snarest da. Takk for svar igjen Lenke til kommentar
Gjest Guest_Soni_* Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Sitter pris på andre forslag. Det jeg fikk opp når jeg gjorde litt research selv var at det kunne hende jeg var alergisk mot stoffet Sodium Lauryl Sulfate som finnest i tannkrem, selv om jeg syntest dette hørest litt rart ut da. Jeg prøvde og påføre tannkrem som har Sodium Lauryl Sulfate i deg på det stedene på tungen det dreier seg om og etter rundt eit halvt minutt svitte det noe helt sykt så kanskej det ligge noe i det.. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Jeg har akkurat samme problemet som deg. Men det skjer ikke så ofte. Jeg pleier somregel å rive de av med en pinsett. Det er sikkert ikke å anbefale og det er temmelig vanskelig å få tak i hvite klumpene, men etter 20-30 forsøk så går det somregel Lenke til kommentar
Gjest Guest_Soni_* Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Gjør ikke det sykt vondt? Og forsvinner dem for den gangen etter du tar dem vekk med pinsett? Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg syns ikke det er så veldig ille egentlig. Bedre å ha litt ekstra vondt i 2sek enn å ha litt vondt i flere dager. Ja de forsvinner når jeg tar de vekk med pinsett. Kommer ikke tilbake. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Soni_* Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Hmm takk for forslager, jeg prøvde dette. Tror jeg fikk vekk 1-2 av 4 men for det førset var det jo SYKT vanskelig. Kanskje det var pinsetten og dårlig lys men uansett. Så om du får tak i ein "frisk" tunnge"celle" ting, og drar til gjør det sykt vondt og du begynner og blø Får se hva jeg gjør nå, uansett takk igjen Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Sitter pris på andre forslag. Det jeg fikk opp når jeg gjorde litt research selv var at det kunne hende jeg var alergisk mot stoffet Sodium Lauryl Sulfate som finnest i tannkrem, selv om jeg syntest dette hørest litt rart ut da. Jeg prøvde og påføre tannkrem som har Sodium Lauryl Sulfate i deg på det stedene på tungen det dreier seg om og etter rundt eit halvt minutt svitte det noe helt sykt så kanskej det ligge noe i det.. Nå er jo tannkrem sterke saker uansett, det vil svi om du tar det i sår, og det har du, så du kan ikke dermed konkludere med at du reagerer på natriumlaurylsulfaten. Derimot bør du prøve en tannkrem uten NLS, spør på apoteket, så finner de det du trenger. Hmm takk for forslager, jeg prøvde dette. Tror jeg fikk vekk 1-2 av 4 men for det førset var det jo SYKT vanskelig. Kanskje det var pinsetten og dårlig lys men uansett. Så om du får tak i ein "frisk" tunnge"celle" ting, og drar til gjør det sykt vondt og du begynner og blø Får se hva jeg gjør nå, uansett takk igjen Ikke napp av deler av tunga, da kan det bli større sår. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Soni_* Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Smart Q-tip hehe. Takk for den Lenke til kommentar
Gjest Vondt med prikker Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Svar til trådstarter: Jeg har hatt samme problemet i mange år og kjenner meg nøyaktig igjen i hva du sier. Dette er et fenomen som 10% av alle nordmenn har elns. Begge foreldrene mine er leger, har sett på det og forklart hva det er. Husker ikke navnet på diagnosen, men løsningen var: Bytt tannkrem. Grunnen til dette er at vanlige tannkremer inneholder svært mye såpe + at triclosan gjør det verre. Tannkremen jeg ble anbefalt å bytte til var Zendium (selges på apotek og en del dagligvarebutikker. Den smaker rett og slett piss de første gangene og den skummer ikke i det hele tatt. Men du blir vant til det ganske raskt. Og et lite pluss oppi alt dette; Da jeg var hos tannlegen min spurte jeg helt åpent hvilken tannkrem han anbefalte. Da var Zendium det klare valget. Men for å legge til; Selvom jeg byttet tannkrem er ikke problemet 100% borte, men det er betraktelig redusert. Nå har jeg det kanskje en gang annenhver måned og før hadde jeg det permanent. Lenke til kommentar
Gjest Martine Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg har det selv å jeg har vært hos legen og han sa jeg skulle kjøpe noe som heter hextril og det funker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå