Gå til innhold

Philips wake-up light, funker det?

aspic

Anbefalte innlegg

savner også en vekkerklokke med mp3-støtte, slik at jeg kan forhåndsvelge hvilke sanger jeg vil våkne opp til, gjerne stilit inn etter ukedager, slik at jeg an våkne opp til noe litt forskjellig hver dag. eller forbinder jeg bare de låtene med det å våkne opp, og det er jo litt drit. noe som kjenner til noe slikt?

Min PowerBook vekker meg på hverdagene kl. 7 og velger selv et par tilfeldige melodier fra en spilleliste som jeg har kalt oppvåkning, der er det kun musikk som det er behagelig å våkne til. Det finnes en rekke slike program, det jeg bruker nå heter AlarmClock. Maskinen våkner fra dvale et par minutter før, det er en Mac, så jeg slår den (nesten) aldri helt av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trådstarter: hva synes du om vekkerklokka etter å ha prøvd den en stund?

Som eg har påpeikt tideligare, det er deilig å våkne til simulert dagslys. Dog så er det ikkje ei vidundermaskin, derfor får eg ikkje noko særleg utbytte av ho når eg legg meg 12/halv 1 og har alarm på klokka kvart øve 6. Men dei dagane eg kan sove lenge utpå, er det deilig å våkne av fuglesang og simulert dagslys :)

Lenke til kommentar
savner også en vekkerklokke med mp3-støtte, slik at jeg kan forhåndsvelge hvilke sanger jeg vil våkne opp til, gjerne stilit inn etter ukedager, slik at jeg an våkne opp til noe litt forskjellig hver dag. eller forbinder jeg bare de låtene med det å våkne opp, og det er jo litt drit. noe som kjenner til noe slikt?

Min PowerBook vekker meg på hverdagene kl. 7 og velger selv et par tilfeldige melodier fra en spilleliste som jeg har kalt oppvåkning, der er det kun musikk som det er behagelig å våkne til. Det finnes en rekke slike program, det jeg bruker nå heter AlarmClock. Maskinen våkner fra dvale et par minutter før, det er en Mac, så jeg slår den (nesten) aldri helt av.

At du våkner til musikk er en ting. Her er det snakk om at det gradvise lyset du blir utsatt for skånsomt fører deg ut av søvnrytmen og du våkner lettere og mer "naturlig"?

Jeg skal i alle fall anskaffe meg en slik, sliter som en helt med å stå opp om morgenen.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Har lest litt om dette før, det har en dokumentert effekt om lyset har rett styrke osv, kan ingen medisinske begreper så bare sier det på min måte:

1. Når du sover går du gjennom flere søvnfaser, la oss kalle dem lett og tung.

2. i den tunge fasen produseres noen stoff i hjernen som gjør at du sover bedre og restituerer bedre. Om du blir vekket i denne fasen er du helt vekkreist/zombie.

3. Dersom det er helt svart/mørkt på rommet vil kroppen holde seg i den "tunge" søvnfasen lengre.

4. Med et kraftig dimmende lys vil en langsomt få hjernen over i den "lette" søvnfasen, mindre av stoffet produseres i hjernen og du blir mer våken.

5. Søvn er ganske individuellt, men om du generellt sover lite så hjelper det fint lite med en slik lampe :)

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

dårligere lys kanskje? men jeg har hørt at mange justerer lysmengden svakt uansett.

en annen ting, går det ikke an å justere på hvor lang tid den bruker på å lyse opp? må det gå en halv time? dersom det bare tar fem min er jo sjansen mindre for at du mister søvn fordi du våkner for tidlig.

Lenke til kommentar
dårligere lys kanskje? men jeg har hørt at mange justerer lysmengden svakt uansett.

en annen ting, går det ikke an å justere på hvor lang tid den bruker på å lyse opp? må det gå en halv time? dersom det bare tar fem min er jo sjansen mindre for at du mister søvn fordi du våkner for tidlig.

Jo, eg trur det skal gå an, men har ikkje studert manualen så nøye :) I tillegg er standard lystiming, det som er anbefalt for å få opplevelsen av ein ekte soloppgong. 5 minutt vil rett og slett ikkje føles på same måten. Eg har ofte vakna 5-10 minuttar før alarmen eigentleg har gått, pga. då er rommet mitt halveis opplyst. Kven elskar ikkje å våkne TIDELEGARE enn du faktisk må? Finnes jo ikkje noko deiligare enn å bare kunne leggje seg til å sove igjen :) Når "tida er inne" kan du utsetje alarmen, og ei ny simulert soloppgong på 10 minuttar byrjar.

Lenke til kommentar
hva med denne: http://www.gadgets.no/product_info.php?products_id=662

det er vel bare å lage 7 forskjellige playlists i favorittprogrammet ditt og sette opp scheduled tasks på å starte fila i windows?

går vel bare an å kjøre programmer med scheduled tasks, ikke enkeltfiler? noen som har funnet et program som gjør samme jobb?

Jeg var rimelig sikker på at du kunne kjøre enkeltifiler også.. så må du bare sørge for at Winamp eller hva nå du bruker til å spille av er satt til på autoplay når du laster inn en playlist/fil...og at lyden er på ;)

Lenke til kommentar

Heisann! Fin tråd, Aspic. :)

Tenkte jeg selv skulle investere i en slik. Jeg sliter også utrolig mye med å komme meg opp om morgenen, blir påvirket av mørketiden (vinterdepresjon). Det blir lettere mot våren, men det finnes også mørke dager om våren også. Fint at dere har kommet med tilbakemeldinger. Må først finne ut hvor produktet er billigst. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...