Gå til innhold

Dobbelkjerne-Celeron i salg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En Celeron suger! Da må vel disse suge dobbelt så mye *ler* Neida.. Men jeg har bare dårlige erfaringer med celeron. De er vel beregnet for word og kontorapplikasjoner tenker jeg.

På tide å friske opp hukommelsen på hva som er forskjellen på Netburst og Core? :whistle:

Er ikke disse Conroe-L, ikke Allendale?

Disse kodenavnene går litt i surr for meg. Blant annet fordi de er helt unødvenige. Conroe-L, AllenDale, Conroe og Core er en og samme greie med små variasjoner på. Hovedsaklig er det L2 cachen som er forskjellig størrelse på. Ellers er de teknisk sett svært like og ganske unødvendige å ha forskjellige kodenavn og navn på.

Synes utviklingen går i feil retning jeg :p

Først E6xxx serien, så E4xxx serien, så E2xxx serien, og nå E1xxx serien! Disse prosessorene må da være rimelig ubrukelige, selv om de gjerne har en god ytelse/pris ratio.

Det må være dagens selvmotsigelse. Hva er ubrukelig med god ytelse/pris-ratio?

Ser man på spesifikasjoner og tester av mengde L2 cache så ser du at det ikke er store forskjellen på f.eks en Core 2 Duo T5470 til bærbare og denne. Det er nok heller ikke noen stor forskjell på forrige juls store overklokkingsprosessor for spillere med CPU-budsjett på ca 1500kr: Core 2 Duo E4300.

I "gamle" dager overklokket man Celeron for å spille Quake. Hva bruker man Celeron til i dag?

Samme greia, bare med nyere spill. Celeron kan selvfølgelig også brukes til andre ting folk flest bruker PCer til. Både innen kontorbruk, musikk, film, spill osv. Men det kommer jo selvsagt an på om du har en Celeron fra 1999 eller i år. Akkurat som det spiller en rolle om du har en Athlon eller Pentium fra 1999 eller i år.

Lenke til kommentar
alle pc'r med celeron som jeg har sett holder ikke for spill, eller hverdagslige oppgaver, laptopper med celeron er det verste av alt.

Celeron ligger kansje en 5 generasjoner core's bak, men like langt innen strøm forbruk og produksjonsteknikk.

Slike innlegg er egentlig bare til å le av men til det er som når noen ramler på rompa på isen: Det er morsomt 1, 2, 3, og kanskje 4. gangen men etter 20 ganger blir man ganske lei og etter 50 ganger bare mer irritert for hver gang. At du ikke har sett særlig moderne PCer med Celeron er tydelig. En Celeron E1200 vil nok holde i lange baner for hverdagslige oppgaver. Bærbare (eng: one laptop, several laptops) med moderne celeron-prosessorer er glimrende til det aller meste av hverdagslige oppgaver. Kombinerer man den med et godt skjermkort så vil den nok også gi en behagelig opplevelse i de fleste spill.

Lenke til kommentar

Disse kodenavnene går litt i surr for meg. Blant annet fordi de er helt unødvenige. Conroe-L, AllenDale, Conroe og Core er en og samme greie med små variasjoner på. Hovedsaklig er det L2 cachen som er forskjellig størrelse på. Ellers er de teknisk sett svært like og ganske unødvendige å ha forskjellige kodenavn og navn på.

Liker dem, jeg: gjør de mye lettere å velge hostname :p. Men uansett, rett skal være rett. Er rimelig sikker på at Allendale er Conroe med halve cachen, mens Conroe-L er alt under.

Lenke til kommentar

Liker dem, jeg: gjør de mye lettere å velge hostname :p. Men uansett, rett skal være rett. Er rimelig sikker på at Allendale er Conroe med halve cachen, mens Conroe-L er alt under.

Nesten sant:

Conroe:

X6800

E6700

E6600 (4mb cache)

E6400 (4mb cache, 2mb disabled)

E6300 (4mb cache, 2mb disabled)

Allendale:

E4500 (Alle produsert med 2mb cache)

E4400

E4300

Conroe L:

De nye Celeronene(orker ikke navn:p)

Glemte sikkert noen prosessorer, tok heller ikke med Quad, men dere skjønner poenget.

Lenke til kommentar

Nesten sant:

Conroe:

X6800

E6700

E6600 (4mb cache)

E6400 (4mb cache, 2mb disabled)

E6300 (4mb cache, 2mb disabled)

Allendale:

E4500 (Alle produsert med 2mb cache)

E4400

E4300

Conroe L:

De nye Celeronene(orker ikke navn:p)

Glemte sikkert noen prosessorer, tok heller ikke med Quad, men dere skjønner poenget.

Jeg ser ikke helt hvordan jeg tok feil; E6300 og E6400 hadde jo tross alt 4 MiB cache fysisk, tror dog de siste versjonene de solgte var basert på Allendale.

Lenke til kommentar

Er i og for seg IDIOTISK av Intel å døpe disse prosessorene Celeron, da det er tydelig en stor forbrukerhorde som forbinder det navnet med noe negativt, hvilket i tur taper seg i inntekter for Intel. Samme gjelder nesten for E2xxx også, men jeg tror Pentium-navnet stiller litt sterkere.

Poenget er hvertfall dagens Celeron-prosessorer er helt "rå". Min laptops M540(?) på 1,86GHz tar SuperPi 1M på 33sek, hvilket er ganske raskt ift. klokkefrekvensen. 420-en min klokket til 2GHz bruker 32,5sek. Parret med et AsRock 945GC HK (320kr) og 2GB value-ram (280kr) har du en maskin til under 1000kr som du kan parre med hvilket som helst skjermkort, da prosessoren klokker så lett, og har så lavt effektforbruk.Her kan dere se hvor lett det er.

Lenke til kommentar
Er i og for seg IDIOTISK av Intel å døpe disse prosessorene Celeron, da det er tydelig en stor forbrukerhorde som forbinder det navnet med noe negativt, hvilket i tur taper seg i inntekter for Intel. Samme gjelder nesten for E2xxx også, men jeg tror Pentium-navnet stiller litt sterkere.

Er ikke sikker på at det er så dum navnsetting, for denne forbrukergruppen som skyr celeron kjøper da heller dyrere og bedre prosessorer i core 2-serien.

Lenke til kommentar

Og jeg som trodde Celeron hadde et godt merkenavn hos de som skulle ha billigprossesorer (hjelp meg litt her folkens. Hvor mange S'er er det i "prossesorer"?).

Dette er jo et produkt som i mange år har blitt solgt til bedrifter som trenger kontormaskiner osv.

Lenke til kommentar
Og jeg som trodde Celeron hadde et godt merkenavn hos de som skulle ha billigprossesorer (hjelp meg litt her folkens. Hvor mange S'er er det i "prossesorer"?).

Dette er jo et produkt som i mange år har blitt solgt til bedrifter som trenger kontormaskiner osv.

Det skrives "prosessor". Har sjøl gode assosiasjoner med Celeron, men det har tydeligvis ikke folk her. Altfor mange elendige kontormaskiner infisert med bloatware, gjetter jeg.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
En Celeron suger! Da må vel disse suge dobbelt så mye *ler*

Neida.. Men jeg har bare dårlige erfaringer med celeron. De er vel beregnet for word og kontorapplikasjoner tenker jeg.

Tha nail that sticks out gets hammered!! Hehe. jeg ble grisebanka på den kommentaren :p MEN! Man lærer noe nytt hver dag, og om det skal litt digital "ris på rompa" til så gjør ikke det noe!

Jeg som nettopp kjøpte en E4500 til HTPC`n min kunne ha ventet en uke og fått meg en Celeron.. Jaja E4500`n er litt deilig overkill da *smiler*

Lenke til kommentar

Når jeg hører "Celeron", så tenker jeg på dritten som var helt strippet for on-die cache under Pentium II-tiden. Det er i grunn ikke så overraskende at Intel har et imageproblem her ...

Jeg tør ikke å tenke på hvor dritt evt. Celeron-prosessorer basert på Pentium 4-arkitekturen kan være. Nå sitter jeg på en gammel Pentium 4 "Willamette" på 1.8Ghz samt SDRAM. Jeg er meget tilbøyelig til å tro at en gammel Athlon "Thunderbird" på 800Mhz løper sirkler rundt den møkka.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg håper bare it-avdelinga på jobb kjøper inn pcer med de nye celeron-prosessorene snart...

Hadde vært deilig med en stille dobbeltkjerneprosessor på jobb!

*sitte på maskin med gammel p4-basert celeron, og er lei av at det tar en evighet å switche mellom excel og outlook*

Lenke til kommentar

Poenget er hvertfall dagens Celeron-prosessorer er helt "rå". Min laptops M540(?) på 1,86GHz tar SuperPi 1M på 33sek, hvilket er ganske raskt ift. klokkefrekvensen. 420-en min klokket til 2GHz bruker 32,5sek. Parret med et AsRock 945GC HK (320kr) og 2GB value-ram (280kr) har du en maskin til under 1000kr som du kan parre med hvilket som helst skjermkort, da prosessoren klokker så lett, og har så lavt effektforbruk.Her kan dere se hvor lett det er.

Jeg vil ikke si at Pentium dual core er noe dårligere i allefall. Har en 1.8 ghz e2160 som kjører på 3 ghz med stock kjøling. Sjekk artikkel på tomshardware.

Lenke til kommentar
Dersom den er like så kjølig som enkeltkjerne Conroe-L vi den være meget enkel å kjøle passivt, og dermed har man en meget stillegående sak.
I nyhetsnotisen står det 65 Watt TDP, mens Conroe-L har vel 19 Watt TDP og kommer kun ferdigloddet på hk?

Da er du på "skovtur". Celeron 420 (enkeltkjerne Conroe-L) som henvist til tidligere kommer med 775 sokkel og 35 Watt TDP. At tokjerne Conroe-L da har 65 Watt TDP er vel naturlig. Ferdigloddet er vel bare versjonene for bærbare maskiner. Men selv med høyere TDP enn enkeltkjerne, bør mindre cache og lavere hastighet enn vanlige C2D gjøre den relativt kjølig.

@Shagma: E2160 er også en Conroe, det er bare navnet som har noe med Pentium å gjøre.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...