Gå til innhold

Har 8800GTS med 2x22". Hvordan koble til LCD-TV?

Dullemann

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en relativt ny pc med et XFX 8800GTS-kort (tror det er det med 640mb ram?). På dette kjører jeg 2x Samsung 226BW-skjermer. Er knallfornøyd med oppsettet mitt, fungerer knallbra til film og spill og spesielt skolearbeid (f.eks. en skjerm med oppgave og en skjerm med materialet man jobber med). Gir meg utrolig mye frihet, og blir mye lettere og diggere å bruke PC-en til det meste :)

MEN, nå driver jeg i disse dager og ser etter en ny TV. Blir en i størrelsesklassen 37"-42" et sted. Da er det jo (nesten) selvsagt at jeg kunne tenke meg en mulighet til å vise pc-bilde med god oppløsning på denne skjermen, da jeg er ute etter en 1080p-skjerm. Hadde vært fint å kunne spille hd-filmer osv. på TV'en.

Det er da her problemet oppstår. Skjermkortet har jo 2xDVI, og jeg vet ikke helt hvordan det er med s-video og slikt, da jeg har hørt at dette gir relativt dårlig skjermbilde (oppløsningsproblem?).

Hva er alternativene mine? Jeg vil ha bra bilde til film og slikt (kanskje litt surfing og den slags også), men det hadde jo vært fint å ikke punge ut 2-2,5k til for et ekstra skjermkort (hvis det i hele tatt er en løsning).

Har lest denne guiden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=233424, men fikk ikke helt klart het i hvilke valg jeg hadde for å oppnå det jeg ville. Fint om noen kan komme med noen gode forslag her, da jeg virkelig trenger det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme skjermkort som du har, og en 52" Thomson tv (bakrørsprojeksjon).

Filmkvaliteten med kombinert s-video/scart som jeg bruker, er helt upåklagelig. Her bruker jeg Windows Media Player 11.

Surfingen er helt ok, men ikke noe jeg bruker til vanlig. Skjermen blir for stor, og som du sier så er ikke oppløsningen helt bra til slikt.

Men det spørs hva slags tv du kjøper da. LCD (og til dels plasma) går vel bra. S-video/scart i seg selv tror jeg ikke gjør overføringen veldig mye dårligere, her er det vel tv-apparatet som bestemmer, om jeg ikke tar feil?

Men det finnes vel bare to utganger på dette kortet? (Er ikke hjemme nå så får ikke sett :) ) Du mener å bytte kontakter da, alt etter hva du skal gjøre? Eller finnes det kanskje en eller annen overgang, eller andre lure-triks?

Lenke til kommentar

Tje, det jeg egentlig lurer på er vel...jeg er ikke sikker, men jeg er hvertfall fullstendig klar over at jeg ikke kommer til å -gidde- å flytte kontakten for f.eks. secondary-skjermen fram og tilbake mellom pc og tv, og at jeg heller er på utkikk etter en mer permanent løsning.

Det jeg også vet er at jeg vil ha den beste mulige kvaliteten på pc-bildet jeg får på tv'en. Det er her det kommer inn det jeg har "hørt" om at det altså oppnåes med hdmi/dvi.

Det er på en måte utgangspunktet mitt, og måla mine. Som du sier har kortet mitt bare 2 utganger, så jeg må utvide med noe (evnt. switche den ene utgangen på en eller annen måte) uansett. Jeg har lest litt rundt her, og ser at ATI produserer noen pci-e kort som funker bra til slikt, f.eks. HD 2600 PRO, og disse korta er heller ikke så dyre (nevnte kort = litt over 800 kroner på komplett). Spørsmålet blir vel da hvordan det blir å sette i enda et pci-e kort, av forskjellig type og produsent, og kjøre dette mer eller mindre separert fra det andre. Kommer det til å bli så knotete å sette opp som jeg frykter, hvis det i hele tatt er mulig?

Angående S-video/scart har jeg rett og slett ikke peiling nok til å kunne gjøre en ordentlig vurdering, men det blir vel et analogt signal? Vil ikke det hel-digitale signalet alltid ha potensiale til å gi bedre kvalitet, eller har jeg misforstått dette? :)

Endret av Dullemann
Lenke til kommentar

Har funnet et kort jeg kunne tenkt meg:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337068

Hvis jeg har plass (mtp at GF8800-kortet ikke er det minste i verden), får plugga det inn og alt funker som det skal, kan jeg da kjøre tv'en som en 3. skjerm på dette kortet? Vil det bli noen konflikter med GF-kortet, eller er dette vanligvis smooth? Hvordan blir det med to PCI-e kort som står rett oppi hverandre slik som disse evnt. vil gjøre, og kjøling? Vil korta ha nok "tilgang" på kjølende luft, mtp. at de ikke er like?

Bare som et tankeeksperiment, hvis dette funker, og jeg får kjørt tv'n som en 3. skjerm, kan jeg da også kjøpe meg en 3. samsung 22", og kjøre totalt 4 skjermer på de to korta til sammen? Nei, jeg har ikke plass på skrivebordet, jeg bare spør av ren nysgjerrighet :p

Lenke til kommentar

Kan jo bare kjøpe et veldig billig kort som du har ene skrivebordsskjermen på.

Så kobler du tv og ene skrivebordskjermen til det skjermkortet du har. Så kan du bruke det til å spille med på tv eller ene gamle skjermen etter behov.

Du skal vel strengt tatt ikke miste noe funksjonalitet på å ha 2 skjemrkort. så ja. du kan da ha 4 skjermer.

NB. Hvorfor bruke svideo til tv. du har sikkert en overgang til hdmi i esken til skjermkortet.

Endret av .H.K.O.
Lenke til kommentar

Forslaget til .H.K.O er vel det beste og enkleste, vil jeg tro. Hva slags hovedkort har du da? Du har sikkert sjekket at det funker, siden du har sett på det andre skjermkortet, men bare av nysgjerrighet... :) gjerne en direkte link til kortet.

Kjøling skal ikke være noe problem. Det blir ikke veldig varmt når du bare bruker det til surfing og video. Og siden pc`n er relativt ny så er sikkert kabinettet stort nok - og luftig. Bare du har nok strøm, men det skal ikke så mye til. 400-500w holder.

S-video/scart blir analogt ja, men til video så holder det lenge, iallfall hvis du ikke er en hardcore lyd-og-bilde-entusiast :) Jeg er rimelig kresen sjøl, men har aldri vært misfornøyd med verken lyd eller bilde.

Jeg spiller av alle mine filmer på pc og ser de på tv ved hjelp av s-video/scart.

Men digitalt og LCD blir jo selvsagt det aller beste om du har mulighet til det.

Supporten på Komplett er bra, så de svarer gjerne på det du lurer på hvis du ikke blir fornøyd her inne :thumbup:

Lenke til kommentar

Flere gode forslag her, og jeg tror jeg går for det nevnte med et billig kort, men tar et PCI-e kort, i tilfelle jeg av en eller annen dum grunn skulle få overskudd av penger en dag, og ville ha en skjerm til....

Men takk for all hjelpen! Kommer tilbake om det er noe mer jeg lurer på :)

Lenke til kommentar
jeg bruker dvi til hdmi adapter på mitt skjermkort. 42" lcd,. fungerer supert.

Prøvde med vga kabel,men da kunne jeg ikke få like høy oppløsning + at nvidia kontrollpanelet fant ikke navnet på tven ,noe den nå gjør med hdmi.

Greit nok det, men han har allerede brukt opp sine DVI-kontakter på to pc-skjermer. Jeg sitter med det inntrykket at dagens skjermkort kommer med 2xDVI+1 HDMI.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
jeg bruker dvi til hdmi adapter på mitt skjermkort. 42" lcd,. fungerer supert.

Prøvde med vga kabel,men da kunne jeg ikke få like høy oppløsning + at nvidia kontrollpanelet fant ikke navnet på tven ,noe den nå gjør med hdmi.

Jeg har sittet og surfet gjennom forumet for å finne akkurat det du nevner her. Jeg har akkurat kjøpt meg ny pc med 8800 GT som har 2xDVI og en S-video. Problemet er at jeg vil koble til min 32" LCD for å se filmer, serier og kanskje spille litt. Og det er ikke noe problem i seg selv (jeg bruker en overgang fra DVI til VGA til tv'n og kjører den i klonemodus) Men jeg får ikke til å ha 2 forskjellige oppløsninger på pc-skjerm og LCD da LCD har en native oppløsning på 1360x768 for at bildet skal bli bra! (Jeg bruker 1280x1024 på pc-skjermen) Spørsmålet blir da som følger: Med DVI overgang til HDMI til LCD tv'n så kan jeg ha forskjellige oppløsninger? Eller er det noen andre som har noen lure tips i NVIDIA kontrollpanel? :)

Det blir alt for mye stress med å skifte oppløsning hver gang jeg skal bruke tv'n. :p

Lenke til kommentar
Jeg har sittet og surfet gjennom forumet for å finne akkurat det du nevner her. Jeg har akkurat kjøpt meg ny pc med 8800 GT som har 2xDVI og en S-video. Problemet er at jeg vil koble til min 32" LCD for å se filmer, serier og kanskje spille litt. Og det er ikke noe problem i seg selv (jeg bruker en overgang fra DVI til VGA til tv'n og kjører den i klonemodus) Men jeg får ikke til å ha 2 forskjellige oppløsninger på pc-skjerm og LCD da LCD har en native oppløsning på 1360x768 for at bildet skal bli bra! (Jeg bruker 1280x1024 på pc-skjermen) Spørsmålet blir da som følger: Med DVI overgang til HDMI til LCD tv'n så kan jeg ha forskjellige oppløsninger? Eller er det noen andre som har noen lure tips i NVIDIA kontrollpanel? :)

Det blir alt for mye stress med å skifte oppløsning hver gang jeg skal bruke tv'n. :p

Jeg tror ikke den kontakten som ser ut som s-video er s-video. Det pleier å følge med en kabel til den kontakten som konverterer det til HDMI. Det vil si at du har 2xDVI + HDMI på det skjermkortet.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke den kontakten som ser ut som s-video er s-video. Det pleier å følge med en kabel til den kontakten som konverterer det til HDMI. Det vil si at du har 2xDVI + HDMI på det skjermkortet.

hmm..Der sier du kanskje noe:) Jeg tenkte bare at det var en omformer til scart jeg. Må jeg sjekke ut mer når jeg kommer meg hjem fra skolen :)

Lenke til kommentar
hmm..Der sier du kanskje noe:) Jeg tenkte bare at det var en omformer til scart jeg. Må jeg sjekke ut mer når jeg kommer meg hjem fra skolen :)

Ooops, min feil :blush: Det er en kontakt som ser ut som s-video, men den er faktisk Component video, altså det noe av det beste innen analog videooverføring, men ikke hdmi. God kvalitet på bildet, men ikke høy oppløsning.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ooops, min feil :blush: Det er en kontakt som ser ut som s-video, men den er faktisk Component video, altså det noe av det beste innen analog videooverføring, men ikke hdmi. God kvalitet på bildet, men ikke høy oppløsning.

Component (ikke til å forveksles med composite) støtter 1080p.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Selv om det er en stund siden jeg spurte om det her, så har jeg nå gått til innkjøp av en DVI-HD kabel. Min LCD-tv støtter 720p og 1080i og jeg har et Gforce 8800 GT (som nevnt tidligere)

Problemet mitt er at jeg ikke får til å sette oppløsningen på "native" som er 1360*768. Jeg har drevet og fikset og trikset i NVIDIA kontrollpanel, men jeg finner ikke høyere oppløsning for tv'n enn 1280*1024. Dette gir en mye dårligere bildekvalitet.

Jeg får også endret skjermstørrelsen uavhengig av den gode gamle CRT skjermen min, noe jeg ikke kunne gjøre før jeg kjøpte inn HD-kabel. Jeg har testet i både klone modus og dual view uten hell. Noen som har noe tips for hvordan jeg skal klare å få oppløsningen til å bli native på LCD-tv med HD-kabel ?

Den vil rett og slett ikke gjøre det selv :(

Lenke til kommentar
Selv om det er en stund siden jeg spurte om det her, så har jeg nå gått til innkjøp av en DVI-HD kabel. Min LCD-tv støtter 720p og 1080i og jeg har et Gforce 8800 GT (som nevnt tidligere)

Problemet mitt er at jeg ikke får til å sette oppløsningen på "native" som er 1360*768. Jeg har drevet og fikset og trikset i NVIDIA kontrollpanel, men jeg finner ikke høyere oppløsning for tv'n enn 1280*1024. Dette gir en mye dårligere bildekvalitet.

Jeg får også endret skjermstørrelsen uavhengig av den gode gamle CRT skjermen min, noe jeg ikke kunne gjøre før jeg kjøpte inn HD-kabel. Jeg har testet i både klone modus og dual view uten hell. Noen som har noe tips for hvordan jeg skal klare å få oppløsningen til å bli native på LCD-tv med HD-kabel ?

1280x720 er vel 720p, hvilken skjerm har du? Sikker på den klarer 1360x768? Hva mener du med HD kabel, hdmi?

Lenke til kommentar

1280x720 er vel 720p, hvilken skjerm har du? Sikker på den klarer 1360x768? Hva mener du med HD kabel, hdmi?

Jeg tenkte litt for meg selv og i min egen verden og tenkte ikke på det faktum at det måtte være 1280x720. For det står i håndboka at 1360x768 er den "native" oppløsningen til pc-bruk. Så jeg har rota sammen det :) Tingen er at ikke alle oppløsninger fungerer optimalt på LCD-tvn (Viewsonic n3260w)som har HDMI og er HD-klar.

Med 720p er skjermen helt håpløs og tilpasser seg ikke skjermstørrelsen. Det er for stort for skjermen, virker det som.

Nå kjører jeg 1280x768 og det virker rimelig greit, men jeg er veldig usikker på om det er riktig for å få "hd-signal" hvis du skjønner tankegangen min her? :)

Jeg har ikke vært mye borti dette, så jeg er temmelig usikker..

edit: jeg kjører nå 1280x768

Endret av zamuel
Lenke til kommentar

Jeg tenkte litt for meg selv og i min egen verden og tenkte ikke på det faktum at det måtte være 1280x720. For det står i håndboka at 1360x768 er den "native" oppløsningen til pc-bruk. Så jeg har rota sammen det :) Tingen er at ikke alle oppløsninger fungerer optimalt på LCD-tvn (Viewsonic n3260w)som har HDMI og er HD-klar.

Med 720p er skjermen helt håpløs og tilpasser seg ikke skjermstørrelsen. Det er for stort for skjermen, virker det som.

Nå kjører jeg 1280x768 og det virker rimelig greit, men jeg er veldig usikker på om det er riktig for å få "hd-signal" hvis du skjønner tankegangen min her? :)

Jeg har ikke vært mye borti dette, så jeg er temmelig usikker..

edit: jeg kjører nå 1280x768

Er vel mulig du får stripe oppe og nede ved 720p avspilling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...