Inc Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Nå er det mange programmer som forskjellige bruker. Lightroom, PS, kit programmer osv .. Fra man kobler kameraet\minnet til maskinen til bildet er ferdig redigert og arkiveres for godt. Hvordan gjør du din prosess? Forenklet e.g Laster inn alle bilder. Åpner lightroom. Fikser alle bildenen jeg vil ha og sletter alt annet. Lagrer bildene på speilet hd. Sletter de andre. Endret 28. desember 2007 av regga Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Etter at jeg begynte å bruke Lightroom, bruker jeg dette til det meste. Importerer filene rett fra kortet til rett sted på maskinen. Har satt opp en mappestruktur i Windows med "bilder" på separat HD. Under her ligger hvert år, under der igjen ligger hver mnd med egne mapper for originaler. Fordelen med å legge bildene slik synes jeg er at jeg kan beholde mappestrukturen uavhengig av Windows-versjon og redidigeringsprogram. I LR justerer jeg hvitbalanse, eksponering og det meste annet og eksporterer disse. Så har jeg laget 2 actions i PS. Den første legger på alle lag jeg evt. trenger og beskjærer bildene. Den neste tar oppskarping og lagring under de respektive mnd. Da kan jeg bruke lang tid på hvert bilde, eller kjøre en haug på auto. Beskjærer alle bildene til 10x15 cm med en oppløsning på 300 PPI. Da passer de greit for skjermvisning og er ferdige til utskrift. En del jobb å sette opp, men det går rimelig kjapt å redigere og sortere bildene senere. Backup går til separat server og brent på DVD som er lagret utenfor huset. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Vista er satt opp til å tømme minnekortet når kortet går i kortleseren, eller kameraet kobles til via USB - da kopieres filene til arbeidsdisken i samme type mappestruktur som dhjerp kjører - en mappe for hver år, og undermappe for hver dag. På arbeidsdisken har jeg bare inneværende år. Herfra batchprosesseres alt i Bibble. Så starter jeg AlwaySync og synkroniserer fra arbeidsdisken til backupdiskene, som begge inneholder komplette sett med jpeg, raw og bib (endringer fra Bibble) for alle år. Deretter fyrer jeg opp Picasa, som bruker en av backupdiskene (sånn at jeg må kjøre backuprutinen før jeg kan se på bildene) og går gjennom - keepers som trenger fiksing utover standardinnstillingene, henter jeg opp igjen i Bibble og justerer. På sikt ønsker jeg meg en løsning hvor en av backupdiskene er plassert hjemme hos foreldrene mine ell. Endret 28. desember 2007 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå