Månebaronen Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) EDIT: Flyttet til Hifisentralen.no I min ungdom hørte jeg veldig mye på musikk på mitt Philips "plastikkanlegg" og hadde stor glede av det selv om lydkvaliteten nok var langt fra god, men i de senere år (har blitt 35 nå) så hører jeg nesten ikke på musikk lenger.. Jeg ønsker å finne tilbake til gleden ved å høre på musikk, og tenker at jeg ønsker å finne et anlegg som klarer å formidle hele lydbildet uten å måtte spille høyt.. Jeg tenker at ideelt sett burde det også være mulig å høre på musikk og samtidig kunne føre en samtale, uten at man mister opplevelsen av musikken fordi man spiller lavt. Er dette mulig? Hver gang jeg har fått demonstrert stereoanlegg i diverse butikker, eller hjemme hos noen, så blir jeg slått over ende av et anlegg som spiller så høyt at jeg tenker at dette orker jeg ikke mer enn i noen sekunder til.. Jeg merker egentlig at jeg har litt aversjon mot høye lydtrykk, men samtidig vil jeg ha "punch".. men jeg vil ikke at jeg skal bli sliten i ørene/ hodet etter å ha hørt noen få sanger. Finnes det noe slikt der ute? Antar at jeg som alltid ender opp i det øvre prisleiet når jeg skal kjøpe meg noe hvor jeg har satt noen kriterier på forhånd.. Må det bli veldig dyrt? I min verden er 20-30.000 for et anlegg mye penger, men jeg må sikkert strekke meg opp mot det.. Jeg husker fra mange år tilbake at Yamaha hadde noen "studiomonitorer" som fikk mye skryt. Jeg vet ikke egentlig hva som skiller en studiomonitor fra en annen høyttaler, men jeg forestiller meg at disse må være konstruert for bruk av profesjonelle som sitter i studio og hører på musikk hele dagen. Da må man jo kunne få servert perfekt lyd uten å være utslitt etter en dag på jobben? Altså prøver jeg å finne et stereoanlegg som formidler perfekt lyd ved lavt volum til en fornuftig pris.. Forslag mottas med takk! EDIT: Og så var det kona da.. Blir ikke aktuelt med noen pyramider av noen høyttalere, eller en rørforsterker som kona vil tro jeg har stjålet på teknisk museum.. Rent og pent og smått er vel stikkordene.. Endret 30. desember 2007 av Månebaronen Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Har selv hørt lyd fra disse besjedne små og ble ganske imponert.. Bose 321 GS Lenke til kommentar
Zardoz Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hei, du vil med rimelig stor sannsynlighet få en del kvalifisert innspill hvis du retter dine spørsmål på et egnet forum: www.hifisentralen.no. Mange meget erfarne folk der som liker å hjelpe. Det er ikke sikkert at du må opp i en så høy prisklasse for å bli fornøyd, hvis din hovedreferanse er et rimelig kompaktanlegg. Ikke sjelden kan man også gjøre gode bruktkjøp hvis man vet hva man skal lete etter. Hva som kan kalles perfekt lyd viser seg å variere mye fra person til person, og er også en del av moroa ved hifi-interessen. Jeg vil tro at du kan bli godt fornøyd hvis du bruker litt tid på dette. Noen innledende faktorer bør besvares for å kunne hjelpe deg videre: - nærmere angivelse av prisramme - hvor stort er lytterommet/hvor langt unna du sitter fra høyttalerne - hva slags musikk du foretrekker - om du har noen lytteinntrykk (gode/dårlige) fra dine besøk fra hifibutikker/hva slags type lyd du foretrekker Tenk litt over dette og ser gjerne ditt innlegg også på Hifisentralen Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Jeg har veldig sansen for disse, men kona blir nok kanskje ikke så glad for å få de inn i stua. De ser mye mindre og mer pene ut i virkeligheten enn på bildet. Jeg tror at et par stativhøyttalere og en liten subwoofer skal passe bra for deg. Subbens størrelse må tilpasses rommets størrelse og hvordan du liker bassen. En lukket subb gir ofte litt mer punch enn romling, og passer nok deg veldig bra. B&W DM685 (test hos Lyd & Bilde), vil nok passe ganske bra for deg. Prisen er ikke så avskrekkende, men du må ut med 4300kr for et par. Som forsterker kan du for eksempel bruke en NAD C 325BEE, men jeg mener at du heller bør gå opp 300 kroner og kjøpe en NAD C 352TI som gir en del mer effekt for pengene. Liker ikke du eller kona designet, så har du alltids Thule IA60 og Cambridge 640A v.2 som begge gir langt på vei nok krefter til å spille så øra flagrer. (Vet at det ikke er det du er ute etter) Poenget med en kraftig forsterker, for deg, er ikke at den lar deg spille høyere, men den har også mer kontroll over høyttalere, slik at den beveger seg mest mulig som den skal. I tillegg må du ha en forsterker med Pre-out, og du må opp i en viss pris før du får det, og når prisen øker øker også effekten. Husk at det er bedre med masse krefter ekstra som du ikke bruker, enn litt for lite. Som subwoofer pleier jeg å anbefale XTZ subber, men akkurat i dette tilfellet tror jeg en lukket B&W sub er mer passelig. B&W ASW608 eller B&W ASW610 er de to modellene du bør kikke på. Har selv fått demonstrert 608 og kan si at den leverer mye punch i forhold til størrelsen. De to subbene er ekstremt små! Du kommer til å bli overraska over hvor mye og god lyd du kan få ut av de små høyttalerene Endret 28. desember 2007 av Bluum Lenke til kommentar
fhl Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Her er noen linker som kanskje er av interesse: Tråd på Hifisentralen Enda en tråd på Hifisentralen Jeg har selv etterhvert fått et anlegg som spiller bra på lave volum, men det er ikke enkelt. Mange anlegg er kjedelige og livløse på lave volum. Frode Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Trykkammer-høyttalere og (japanske)forsterkere fra slutten av 70-tallet er som regel ganske bra saker som ofte kan fås billig på bruktmarkeder. Bare styr unna Sony, for de har jeg ennå ikke hatt en god lydopplevelse med. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 http://www.hifisentralen.no/forum/index.ph...ic,18923.0.html Der har dere tråden hans på hifisentralen.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå