Tart Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hei La oss si at jeg har laget ett lite program som heter snakk.bat Alt det gjør er å vise ordet hei på skjermen. Vet noen av dere en fremgangsmåte på å få lagt en oppstartcd som starter dette programmet automatisk? Tusen takk for all hjelp. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Oppstarts cd. i windows eller i dos.? Du kan lage en Autorun.inf. i den skriver du" [autorun] OPEN=snakk.bat " denne brenner du sammen med snakk.bat og vil starte automatisk når du putter i cd-en i windows. Er det i dos oppstarts cd er jeg ikke sikker, men kansje å legge til " start snakk.bat " i Autoexec.bat et sted vil hjelpe. Endret 28. desember 2007 av S.M. Lenke til kommentar
Tart Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 Hei Tusen takk for den informasjonen der =) Men jeg mener i dos. Er det noen som har noen fremgangsmåter der? Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 har du prøvd med Autoexec.bat? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Få tak i et DOS bootdisk image, åpne den i et ISO program (PowerISO f.eks.) hent ut boot sectoren, lag en ny image med denne bootsectoren der, legg inn alle DOS filer (MSDOS.SYS, IO.SYS, COMMAND.COM AUTOEXEC.BAT og CONFIG.SYS) legg til programmet i Autoexec.bat. Brenn CD-en, og whopa! så burde det funke. Er ikke helt sikker dog, kan hende du trenger MSCDEX og lignende, lenge siden jeg drev med dette. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg lurer litt på det samme nå, ikke fordi at jeg skal få pcen til å si hei, men fordi jeg skal flashe pcen, og den støtter ikke usb boot. Prøvde å legge inn IO.SYS, MSDOS.SYS og COMMAND.COM på en cd sammen med biosfilene, men det ble ikke noen stor suksess. Jeg closet ikke cden da jeg var ferdig i tilfelle jeg måtte legge inn flere filer, vet ikke om det kan hindre den i å boote. Ev. så hadde jeg satte pris på en minimal filpakke som har det som skal til for å boote en cd. Sitter på en linje som varierer rundtom 4-5kbps, så jeg gidder ikke laste ned et image på 700+MB.. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 dobbel post, i know.. lagde en boot cd med nero, men trurte ikke flashe med den siden dan laster inn drivere til bl.a. cd-rom og usb... ingen som vet hvordan jeg lager en helt clean boot, på samme måte som man gjorde med disketter og bare fjernet autoexec.bat og config.sys? Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Dette har egentlig veldig lite med programmering å gjøre. Jeg tror du vil få bedre hjelp i Windows forumet, siden dette er noe de sikkert har gjordt før der... https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=104 Endret 5. februar 2008 av jorn79 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Når det gjelder programmering, så er det boot descriptor som forteller hvor boot delen av en CD er, dette kan være 768K, 1.44MB eller 2.88MB. Poenget er at det er ikke nok å bare legge visse filer på en diskett og forvente at den booter. Operativsystemet prøver alltid å botte fra de første 512-byteene i bootsektoren (som blir vist til av boot descriptoren på CD-en) Derfor må du boot formatere en diskett eller CD, det er ikke nok å bare legge noen filer der, siden filsystemet er uavhengig av bootsektoren (dette er en del av bootstrapping problemet med å boote, der navnet 'boot' kommer fra) Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Når det gjelder programmering, så er det boot descriptor som forteller hvor boot delen av en CD er, dette kan være 768K, 1.44MB eller 2.88MB. Poenget er at det er ikke nok å bare legge visse filer på en diskett og forvente at den booter. Operativsystemet prøver alltid å botte fra de første 512-byteene i bootsektoren (som blir vist til av boot descriptoren på CD-en) Derfor må du boot formatere en diskett eller CD, det er ikke nok å bare legge noen filer der, siden filsystemet er uavhengig av bootsektoren (dette er en del av bootstrapping problemet med å boote, der navnet 'boot' kommer fra) Men hvordan kan jeg lage et boot-image som inneholder kun tilsvarende msdos.sys, io.sys og command.com, samt bios-filene? er det bare å lage et image av de filene, så brenne de ut med nero som en boot cd? og bruker CD-er msdos.sys, io.sys og command.com? Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Men hvordan kan jeg lage et boot-image som inneholder kun tilsvarende msdos.sys, io.sys og command.com, samt bios-filene? er det bare å lage et image av de filene, så brenne de ut med nero som en boot cd? og bruker CD-er msdos.sys, io.sys og command.com? Hvis du vil PROGRAMMERE din egen boot sector. Dvs. lage ditt eget OS så er dette riktig forum, men det tviler jeg sterkt på. Prøv heller her: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=104 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå