Gå til innhold

lange lukkertider ved dagslys.

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på tips om hvordan man kan ta bilder på lyse dagen med alt fra 30sek til et par minutters lukkertid, uten at bildet blir overeksponert.

Det jeg skal ut å ta bilde av er en statue som er i byen. da den er midt i sentrum vil jeg bruke en laaang lukkertid så alle folk som går forbi ser ut som de går i 500 km timen og statuen står helt stille. håper dere skjønner hva jeg mener med en slik effekt.

Regner med at jeg må ta blenderen på den minste verdien hvertfall (F20-30)? men er det andre ting jeg må huske på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånne lukkertider er umulig å oppnå i dagslys.

I alle fall ikke uten å stable 3-4 av ND8 filterene utenpå hverandre, men i praksis er det ikke gjennomførbart.

Et annet spørsmål er jo som Bjohansen sier. 30 sek på folk vil bare bli tåke.

Vent til godt ut på ettermiddagen, men før det har blitt mørkt (skumring). Kamera på stativ og blend ned slik at du får lukkeritd på 3-5 sek. Da tenker jeg du oppnår det du vil.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Du kan jo sette blendern på det høyeste. F22? Sett kameraet på M så kan du styre både lukker og blender.

knipser alltid i M, blir spennende å prøve dette. har aldri gjort det før. får vel kanskje gå til innkjøp av en slags filterpakke og etterhvert :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...