Gå til innhold

Finnes det gode PSU støydempere?

Anbefalte innlegg

Psuen min, Silver Power 600w 120mm fungerer og er kjempe kul. Men det er sånn irriterende vifte lyd, uuuuuuuuuuu~ /hummmmmmmmmmmm~

Skikkelig irriterende når man skal prøve å sove -.-

Noen som har anbefalinger for å dempe lyden? Finnes det noe enkle "hjemmelaget" greier som også funker, og er lett tilgjengelig?

Fant dette hos komplett PSU deksel ser ikke ut som produktanmelderne er så imponert

Går det an å skru ned PSU vifta litt?

Endret av xninja92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
var jeg deg ville jeg kjøpt en slik en, funnet fram skrujernet og loddebolten og bytta driten.

er du gærn? Sånne ting er ækkeno for meg o_o faren min kommer til å drepe meg

tror jeg heller lager sånn her da

Se profil

Legg til som venn

Send Melding

Finn medlemmets tråder

Finn medlemmets innlegg 17/08-2005 : 11:08 Innlegg #16

Bruker

Ble medlem: 26/12-2001

Eh... det ser ikke akkurat bra ut, og det blir litt vanskelig å forklare. La meg poste et paint bilde isteden.

Det røde er støy-dempe-matter, det sorte er vegger i "støylåsen" (disse kan utmerket godt bestå av papp =) Andre materialer kan jo selvsagt også brukes) og de blå pilene, som jeg antar alle forstår, viser hvordan lufta flyter gjennom støylåsen. Det er fornuftig å ha støydempe-matter på flatene på sideplatene også, men de er jo ikke tegnet inn i tegningen seff.

Min lille boks inneholder vannkjølinga mi. Jeg har vannkjølt det meste, og lagen en ekstern kasse som har luft-innsug/utblåsning samt vann inn og vann ut. Denne kassa har slik en "støylås" på hver sin side av innholdet i kassen, som er radiator, vanntank, pumpe og vifte. Prinsippet er enkelt, og fungerer veldig godt. Jeg kjenner at det er luft-gjennomstrømning, men kan ikke høre det annet enn en svak "hummmm" fra trafoen i vannpumpa.

Det er viktig å huske på at den høyeste lyden fra ethvert luftkjølingsanlegg kommer fra der lufta beveger seg raskest. I de fleste tilfeller vil dette være helt ytterst på viftebladene. Dersom man lager en slik støylås bør man passe på at lufta aldri komprimeres gjennom trange åpninger, spesielt ikke trange åpninger med skarpe kanter. Da vil dette skape ny støy. Nå har jeg selvfølgelig ikke brydd meg den mekaniske lyden fra viftemotoren, da denne i de aller fleste tilfeller er neglisjerbar til sammenligning med luftstøyen. Vibrasjoner fra vifta vil kunne gi endel støy dog, derfor bør vifta henges opp med gummioppheng. Det finnes mange greie slike på webshops rund forbi som erstatter skruene vi vanligvis bruker.

-Ko_deZ-

Innlegget er endret av Ko_deZ: 17/08-2005 : 11:08

Vedlagte thumbnail(s)

Image Reduced

post-107-1124273300_thumb.png

(2.71k)

kilde

ingen som har andre anbefalinger?

Endret av xninja92
Lenke til kommentar
Psuen min, Silver Power 600w 120mm fungerer og er kjempe kul. Men det er sånn irriterende vifte lyd,

Hastigheten på vifta er vel gjerne avhengig av temperatur i PSUen, som igjen (bl.a.) avhenger av temperatur på lufta den suger ut. Dersom det er godt og varmt inni i kabinettet kan det muligens hjelpe med ei ekstra vifte til å dra luft ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...