Denon99 Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Har akkurat fått Canon 40D i gave fra kona. Leser i testen på Akam.no at det må justeres på skarpheten til jpg filene slik at kvaliteten skal bli bra. Kan jo bruka raw men greit å vite hvordan man stiller inn bedre kvalitet på jpg filene. Har bladret i bruksanvisningan men er litt usikker hvordan dette gjøres riktig. Kanskje det er noen eksperter her som kan skrive en liten detaljert veiledning på dette. På forhånd takk. Endret 27. desember 2007 av Denon99 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Dette kommer mye an på smak og behov, i tillegg til lysforholdene og motivets tekstur etc, men da jeg brukte 40D på safari i Kenya brukte jeg +2 på oppskarping som et utgangspunkt. I Kenya var lyset ganske hardt og kontrastrikt det meste av dagen, men i Norge er det mulig at jeg hadde lagt til +1 på kontrast og fargemetning i tillegg. Men: Det havhenger som sagt av mye, og jeg kan huske feil. Lenke til kommentar
Denon99 Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Dette kommer mye an på smak og behov, i tillegg til lysforholdene og motivets tekstur etc, men da jeg brukte 40D på safari i Kenya brukte jeg +2 på oppskarping som et utgangspunkt. I Kenya var lyset ganske hardt og kontrastrikt det meste av dagen, men i Norge er det mulig at jeg hadde lagt til +1 på kontrast og fargemetning i tillegg. Men: Det havhenger som sagt av mye, og jeg kan huske feil. Tusen takk for svar Aetius Men er litt usikker på hvordan dette skal utføres. Kan dette for eksempel gjøres under standard portrett, landskap (de vanlige valgene), eller bare i de kreative valgene/brukerinnstillinger. Med brukerinstillinger så sier det kanskje seg selv:) men greit å få detaljer. Trykker jo på knappen som er til venstre for on/off under brukerinstillinger, men denne knappen virker ikke i for eksempel portrett. Kanskje dume spørsmål for en ekspert men en lærling som meg så er det meget behjelpelig. Endret 27. desember 2007 av Denon99 Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Om du vil ha JPG rett fra kameraet uten å behandle på PC-en foreslår jeg at du lager deg noen egne PictureStyles. Da kan du få dem på C1-C2-C3 på hjulet. Last inn et bilde i PictureStyle Editor og juster bildet slik du vil ha det, deretter lastes profilen inn i kameraet på ønsket plass. Jeg bruker bare raw til vanlig, men om man er på tur kan det være fint å ha jpg-fil i tillegg så man kan dele med de hjemme. Lenke til kommentar
Denon99 Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Om du vil ha JPG rett fra kameraet uten å behandle på PC-en foreslår jeg at du lager deg noen egne PictureStyles.Da kan du få dem på C1-C2-C3 på hjulet. Last inn et bilde i PictureStyle Editor og juster bildet slik du vil ha det, deretter lastes profilen inn i kameraet på ønsket plass. Jeg bruker bare raw til vanlig, men om man er på tur kan det være fint å ha jpg-fil i tillegg så man kan dele med de hjemme. Tusen takk for svar. Dette var nyttig informasjon. Har et spørsmål til hvis noen har mulighet til å svare. Hva skal jeg stille på for å bruke raw ved portrett, landskap........? Når jeg velger kvalitet i menyen på for eksempel portrett så får jeg bare jpg valg på kvalitet. Men ved P, TV, AV....... så kan jeg velge raw fra kvalitet menyen. Har lest det meste i bruksanvisningen men finner ikke dette ut. HJELP! Endret 28. desember 2007 av Denon99 Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Om du vil ha JPG rett fra kameraet uten å behandle på PC-en foreslår jeg at du lager deg noen egne PictureStyles.Da kan du få dem på C1-C2-C3 på hjulet. Last inn et bilde i PictureStyle Editor og juster bildet slik du vil ha det, deretter lastes profilen inn i kameraet på ønsket plass. Jeg bruker bare raw til vanlig, men om man er på tur kan det være fint å ha jpg-fil i tillegg så man kan dele med de hjemme. Tusen takk for svar. Dette var nyttig informasjon. Har et spørsmål til hvis noen har mulighet til å svare. Hva skal jeg stille på for å bruke raw ved portrett, landskap........? Når jeg velger kvalitet i menyen på for eksempel portrett så får jeg bare jpg valg på kvalitet. Men ved P, TV, AV....... så kan jeg velge raw fra kvalitet menyen. Har lest det meste i bruksanvisningen men finner ikke dette ut. HJELP! Det du har funnet ut er helt rett. Du kan bare ta bilder i RAW i den kreative sonen. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Om du vil ha JPG rett fra kameraet uten å behandle på PC-en foreslår jeg at du lager deg noen egne PictureStyles.Da kan du få dem på C1-C2-C3 på hjulet. Last inn et bilde i PictureStyle Editor og juster bildet slik du vil ha det, deretter lastes profilen inn i kameraet på ønsket plass. Jeg bruker bare raw til vanlig, men om man er på tur kan det være fint å ha jpg-fil i tillegg så man kan dele med de hjemme. Tusen takk for svar. Dette var nyttig informasjon. Har et spørsmål til hvis noen har mulighet til å svare. Hva skal jeg stille på for å bruke raw ved portrett, landskap........? Når jeg velger kvalitet i menyen på for eksempel portrett så får jeg bare jpg valg på kvalitet. Men ved P, TV, AV....... så kan jeg velge raw fra kvalitet menyen. Har lest det meste i bruksanvisningen men finner ikke dette ut. HJELP! Når du har lært deg hva de forskjellige innstillingene gjør trenger du ikke å bruke Portrett/Landskap osv. Det disse innstilligene gjør kan du fint gjøre selv med P,Av,Tv eller Manuell. På "Landskap" vil kameraet velge en liten blender, rundt f8-11, for å få mye dybdeskarphet, og ikke bruke blitz. På "Sport" vil rask lukkertid være prioritert, og man får også følgefokus. Såvidt jeg har sett går ikke Iso'en over 800 selv om man kunne ha behov for det. Og siden 40D ha iso-knappen rett ved lukkeren og visning av verdi i søkeren er det veldig lett å endre den manuelt ved behov. Jeg bruker Av stort sett hele tiden, i tillegg har jeg autofokus på AF-ON knappen og ikke på lukkerknappen, da slipper man å fokusere for hver gang man tar et bilde. Lenke til kommentar
NeiTakk Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Om du vil ha JPG rett fra kameraet uten å behandle på PC-en foreslår jeg at du lager deg noen egne PictureStyles.Da kan du få dem på C1-C2-C3 på hjulet. Last inn et bilde i PictureStyle Editor og juster bildet slik du vil ha det, deretter lastes profilen inn i kameraet på ønsket plass. Jeg bruker bare raw til vanlig, men om man er på tur kan det være fint å ha jpg-fil i tillegg så man kan dele med de hjemme. Tusen takk for svar. Dette var nyttig informasjon. Har et spørsmål til hvis noen har mulighet til å svare. Hva skal jeg stille på for å bruke raw ved portrett, landskap........? Når jeg velger kvalitet i menyen på for eksempel portrett så får jeg bare jpg valg på kvalitet. Men ved P, TV, AV....... så kan jeg velge raw fra kvalitet menyen. Har lest det meste i bruksanvisningen men finner ikke dette ut. HJELP! Når du har lært deg hva de forskjellige innstillingene gjør trenger du ikke å bruke Portrett/Landskap osv. Det disse innstilligene gjør kan du fint gjøre selv med P,Av,Tv eller Manuell. På "Landskap" vil kameraet velge en liten blender, rundt f8-11, for å få mye dybdeskarphet, og ikke bruke blitz. På "Sport" vil rask lukkertid være prioritert, og man får også følgefokus. Såvidt jeg har sett går ikke Iso'en over 800 selv om man kunne ha behov for det. Og siden 40D ha iso-knappen rett ved lukkeren og visning av verdi i søkeren er det veldig lett å endre den manuelt ved behov. Jeg bruker Av stort sett hele tiden, i tillegg har jeg autofokus på AF-ON knappen og ikke på lukkerknappen, da slipper man å fokusere for hver gang man tar et bilde. Tusen takk for fine tips igjen. Disse skal jeg bruke. Var inne og tittet på bildene dine erlingba. Utrolig mange flotte vinter bilder. Godt å se hva Canon 40D er kapabel til (og en god fotograf da). Ikke så lett å få til så fine vinterbilder her i bløte Fredrikstad:( Endret 30. desember 2007 av Lenari Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå