Gå til innhold

Tips til ett godt vannkjølingssett

fujjii

Anbefalte innlegg

Har hatt lyst på ett skikkelig godt vannkjølingssett lenge lenge, men har alltid vært litt skeptisk til lekasjer osv.

Kjenner noen som har hatt ett Thermaltake big water sett, men har fått høre at det ikke har all verdens kjølekapasitet.

Støy gjør meg ingenting, vil bare ha god kjøleevne, sitter selv med ett antec nine hundred kabinett som lager ganske mye støy. Har heller ikke allverdens plass til pumpe osv.

Har sett litt på noen komplette sett, men finner ikke noe jeg liker, og vil gjerne ha noen innlegg fra dere ; )

Gjerne enkeltkomponenter også, og pris rundt 2000kr.

Hovedsak bare for cpu, men kunne vært greit med chipset blokk også.

Takk ; )

Endret av fujjii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er mitt forslag. God kjøling til en fornuftig pris. Hadde nok heller valgt Apogee GT som er 200 kroner rimeligere, men den var ikke på lager så fikk ikke lagt den i handlekurven. Radiator hadde jeg kjøpt hos bilopphugger, du får dem veldig rimelig og de kjøler meget bra. Det du da spør etter er et varmeapparatregister.

La til en en chipsetblokk i tilfelle du absolutt vil ha en, men mener selv det ikke har noe for seg å vannkjøle. Det var ihvertfall tidligere sånn at det gir ingen gevinst på overklokking. Dette pga at chipsettet ikke blir varmt nok til at det hindrer overklokking, men at du istedenfor får en temperaturøkning på CPU pga varmen chipsettet tilfører. Mtp frekvensene nye chipset oppnår på luftkjøing tror jeg fremdeles det gjelder, men har andre noen innvendinger på det får heller de forklare hvorfor.

post-39078-1198797176_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Her er mitt forslag. God kjøling til en fornuftig pris. Hadde nok heller valgt Apogee GT som er 200 kroner rimeligere, men den var ikke på lager så fikk ikke lagt den i handlekurven. Radiator hadde jeg kjøpt hos bilopphugger, du får dem veldig rimelig og de kjøler meget bra. Det du da spør etter er et varmeapparatregister.

La til en en chipsetblokk i tilfelle du absolutt vil ha en, men mener selv det ikke har noe for seg å vannkjøle. Det var ihvertfall tidligere sånn at det gir ingen gevinst på overklokking. Dette pga at chipsettet ikke blir varmt nok til at det hindrer overklokking, men at du istedenfor får en temperaturøkning på CPU pga varmen chipsettet tilfører. Mtp frekvensene nye chipset oppnår på luftkjøing tror jeg fremdeles det gjelder, men har andre noen innvendinger på det får heller de forklare hvorfor.

post-39078-1198797176_thumb.jpg

Har sett på den GT versjonen selv, men likte heller GTX. Radiator kan jeg egentlig ta meg råd til, har sett på en AC radiator, airplex evo 240. http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-AC31011NIP

Er denne er fornuftig valg?

En ting jeg lurer på med den cpu blokken, er slangedimensjonene. De er oppgitt til 1/2"ID, og slangene er 3/8"ID, går det greit å føre på slangene fordi om?

Har også sett på noen billigere slanger, http://www.microplex.no/product.aspx?pid=k...8&mcat=c281

Noe negativt med de? Ser du har velgt noen dyrere slanger, er det noen fordel?

Forresten, hvor mye tror du cpu tempen kan synke?

Har en Amd x2 4600+, idle temp på 32, load på oppimot 45.

Dette er uklokket tilstand, men har lyst å overklokke endel.

Takk for ett fyldig innlegg ;)

Endret av fujjii
Lenke til kommentar

Ingenting i veien for å gå for GTX, GT er en meget bra blokk og GTX er ennå litt bedre. Radiatoren har jeg heller ingen innvendinger mot, mange som bruker den og mange fornøyde.

Ang. slangene har jeg brukt begge selv og det er en markant forskjell på dem. Nedenfor har jeg lagt ved et, om enn dårlig, bilde som viser noe av forskjellen. De dyrere kan du bøye og vri i langt større grad uten at det blir en, potensielt katastrofal, knekk. Jeg synes ihvertfall selv de er verdt de få ekstra kronene. Det er heller ikke noe problem å få 3/8" slanger på 1/2" nippel, i alle fall ikke av de dyrere jeg hadde i handlekurven.

Temperaturen har jeg egentlig ikke noe godt svar på, da jeg ikke har noe erfaring med klokking av AMD-prosessorer selv, men det kan nok noen andre komme med en kvalifisert gjetning på. Men har et godt eksempel på hva et gjennomtenkt vannkjølingssystem potensielt kan klare.

Min gamle 3,2 gHz Pentium 4 Prescott, som er kjent for å være svært varm, lå rundt 60 grader på originalhastighet og med luftkjøleren som fulgte med. Vannkjølt, med en blokk som ikke er på langt nær så godt som den du ser på, lå jeg under 50 grader da jeg stresstestet på 4,5 gHz.

Her er bilde av slangene, begge er 1/2" innerdiameter. Den mest bøyde er den jeg hadde i handlekurven, den andre er den du linket til. På bildet er det akkurat rett før det blir knekk i begge.

post-39078-1198802137_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Greit, da tror jeg at jeg velger de dyrere slangene, flott at du postet bilde :)

Ganske sikker på at jeg må plassere radiatoren på baksiden av kabinettet på en eller annen måte tho, om jeg ikke trikser til noe i kabinettet, ganske liten plass.

Dette vannkjølingssettet blir da å betrakte som godt?

post-138361-1198805449_thumb.jpg

Endret av fujjii
Lenke til kommentar
Bare hyggelig. Om du skulle ha noen spørsmål om montering og slikt er det bare å fortsette å bruke denne tråden.

Skal jeg huske på ;)

Har forresten komt over å lese at apogee gtx blokken har korrosjonsproblemer pga aluminiumstoppen, kan dette stemme?

Apogee gt versjonen skal isåfall ikke ha dette problemet.

Endret av fujjii
Lenke til kommentar

Det har vært noen tilfeller av korrosjon ser jeg, dette spesielt er ille. Av det jeg har lest kommer problemene om man får skader på beskyttelseslagene på aluminiumstoppen. Det er det selvfølgelig vanskelig å beskytte seg 100% mot. Det finnes jo en kobbertopp å kjøpe, men det koster jo noen hundrelapper ekstra.

Uten å ha funnet noe informasjon om hvor stor del av blokkene som er utsatt vil jeg vel si at GT er det tryggeste valget.

Lenke til kommentar
Det har vært noen tilfeller av korrosjon ser jeg, dette spesielt er ille. Av det jeg har lest kommer problemene om man får skader på beskyttelseslagene på aluminiumstoppen. Det er det selvfølgelig vanskelig å beskytte seg 100% mot. Det finnes jo en kobbertopp å kjøpe, men det koster jo noen hundrelapper ekstra.

Uten å ha funnet noe informasjon om hvor stor del av blokkene som er utsatt vil jeg vel si at GT er det tryggeste valget.

Fysj, det der så ikke helt bra ut nei, men aluminium og kobber har aldri vært en god kombinasjon.

GT versjonen er sikkert den lureste å gå for da, men har også lest om en D-tek fuzion blokk, er denne mulig å oppdrive i norge noen plass?

Lenke til kommentar

Strålende blokk ihvertfall.

Jeg har ikke klart å finne den her iaf, men finnes til salgs brukt i Sverige, i Danmark for 597 kr inkludert frakt + evt MVA evt fra USA for 533kr inkludert frakt + evt MVA.

Ville vel antageligvis hørt med svensken selv først mtp pris. Ser ut som han vet hva han driver med og har antageligvis tatt godt vare på utstyret. Så danskene, mye lettere om det skulle skje noe. Surt å måtte sende retur til USA om det skulle trenges, selv om Sidewinder skal være greie å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...