Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rettigheter ved bruktbilkjøp?

knuti@

Anbefalte innlegg

Hvilke rettigheter/angrefrist har man som kjøper ved kjøp av bruktbil av private? Hvilke muligheter har man til å annulere et slikt kjøp?

Forbrukerportalen skriver: "I bruktbilkjøp i mellom private er det vanlig å benytte en "som den er" eller lignende klausuler. En slik klausul vil ikke frita selger for alt ansvar dersom selger har holdt tilbake opplysninger, gitt feil opplysninger og/eller det er vesentlig misforhold i mellom kjøpesummen og bilens verdi foreligger det en mangel."

Når man kjøper den "som den er", og har mulighet til å se på den, prøve den og prate med selgeren, så er det jo ikke alt man greier å se/høre på en slik besiktigelse.

Så viser det seg etter at salgsmeldingen er undertegnet og handelen er gjennomført, at bilen inneholder flere feil og mangler av vesentlig art, og de feilene som ble begrunnet av selgeren og gjort "ubetydelige", ikke stemmer med virkeligheten og er av langt større betydning.

Det er veldig surt og irriterende når selgeren påstår at feil og mangler vi oppdaget 1-2 dager etter salget "aldri har eksistert", og han påstår at dette må ha oppstått etter salget, og at han nekter å annulere kjøpet fordi vi fikk både se og prøve bilen før handelen.

Ser ikke noen annen mulighet enn å skrive et slikt klageskjema (som ligger ute på forbrukerportalen) og ta den saksgangen dette måtte medføre?

Er det noen som har erfaring med en slik saksgang? Hvor stor sjanse er det at man faktisk får annulert handelen? Hvor lang tid må man påregne seg i sakstid?

Håper på tips og råd :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du få medhold i å oppheve eller få prisavslag i en slik sak, så må du kunne dokumentere at bilen har vesentlige mangler som selger ikke har opplyst om.

Du bør jo først ta dette opp med selgeren før du går videre. Hvor lang tid det så tar avhenger helt av saken og hvorvidt dere som parter er samarbeidsvillige.

Men uten mer opplysninger om bilen og manglene så tror jeg det er vanskelig for folk å gi konkrete råd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg tror du går inn i en lang og tung prosess dersom du skal forsøke å få hevet kjøpet eller prisavslag på en bruktbil kjøpt privat. Hva slags bil er det, og hva er feilene?

Lenke til kommentar
Dette kan du bare glemme hvis du har underskrevet en kontrakt som tilsier at bilen er kjøpt på betingelser av slik art du nevner. NAF TEST! "før kjøp" bør alle lære seg snart.

Var inne på tanken, men vi ble aldri enig om hvem som skulle evt betale for en slik test. Jeg mente han burde ha betalt dette på forhånd og at hvis det ble en handel, så kunne vi dele på det, men dette var ikke han noe interresert i. Han mente at dette burde være fullt og helt kjøpers investering, men det mente jeg måtte bli helt feil, ettersom dette er jo et dokument han får som han kan igjen bruke til neste kjøper hvis jeg ikke ønsket å handle. Men jeg vet ikke hvordan praksisen vanligvis er på dette.

Men uansett....det er for sent nå. Det er vel bare å starte å "mekke" selv i stedet!

Lenke til kommentar
Dette kan du bare glemme hvis du har underskrevet en kontrakt som tilsier at bilen er kjøpt på betingelser av slik art du nevner. NAF TEST! "før kjøp" bør alle lære seg snart.

Var inne på tanken, men vi ble aldri enig om hvem som skulle evt betale for en slik test. Jeg mente han burde ha betalt dette på forhånd og at hvis det ble en handel, så kunne vi dele på det, men dette var ikke han noe interresert i. Han mente at dette burde være fullt og helt kjøpers investering, men det mente jeg måtte bli helt feil, ettersom dette er jo et dokument han får som han kan igjen bruke til neste kjøper hvis jeg ikke ønsket å handle. Men jeg vet ikke hvordan praksisen vanligvis er på dette.

Men uansett....det er for sent nå. Det er vel bare å starte å "mekke" selv i stedet!

Det er din oppgave som kjøper å kontrollere bilen og eventuelt betale for en NAF test, det er ikke noe man kan kreve av en selger. Men jeg er fortsatt litt nysgjerrig på hva slags bil og hva slags mangler det er snakk om. Kjøper man f.eks. en gammel og billig bil må man jo regne med en del reperasjoner uten at selger på noen måte kan holdes ansarlig for dette. Men dersom selgeren bevisst har lurt deg til å tro at bilen er i bedre stand enn den er, og at den har alvorlige feil og mangler så stiller deg seg jo litt annerledes. Men du har uansett ikke noen angrefrist dersom du bare finner ut at du har gjort et dårlig kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...