Gå til innhold

Blu-ray på vanlig tv? fungerer det?

Applebee

Anbefalte innlegg

Har bestillt meg en Ps3 nå, og lurer på om blu-ray fungerer på vanlig tv?

Er kanskje et ganske dumt spørsmål, men vær snill og ikke kom med et dumt svar :D

Har ikke HD-tv og lurer jo derfor på om jeg kan begynne å kjøpe blu-ray filmer til Ps3 og spille på vanlig tv?

Hadde vært kjekt med svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer jo å koble opp en PS3 til vanlig TV, så Blu-ray film skal heller ikke være noe problem. Men det vil jo være fullstendig bortkastet å kjøpe filmer nå dersom du ikke kan se dem i fullt HD format. Prisen på HD filmer vil jo synke med tiden så det vil jo være mye bedre å vente med kjøp til senere når du får deg HDTV.

Lenke til kommentar
Nei, du får akkurat samme kvalitet som på vanlig DVD.

Tullprat. Blu-ray (og HD DVD for den saks skyld) har mye bedre lagringsplass og bruker mer avanserte komprimeringsalgoritmer (AVC og VC1) enn hva filmer på DVD gjør. Dermed vil man få et renere bilde med mye mindre komprimeringsartifakter.

Lenke til kommentar
Ja en PC skjerm vil som regel hvertfall oppfylle 720p som er minste standarden for HD. Om skjermen din har 1920*1080 oppløsning vil du få fullt utbytte av HD oppløsningen.

Takk, du reddet resten av kvelden, og morgen dagen min :D

Da blir det vel bedre kvalitet i spill også, ettersom jeg bruker HDMI kabelen?

(skjermen min har 1440x900)

Lenke til kommentar

Tullprat. Blu-ray (og HD DVD for den saks skyld) har mye bedre lagringsplass og bruker mer avanserte komprimeringsalgoritmer (AVC og VC1) enn hva filmer på DVD gjør. Dermed vil man få et renere bilde med mye mindre komprimeringsartifakter.

Men mindre kvalitet en full i HD?

Endret av Applebee
Lenke til kommentar

Som i praksis uansett ikke vil være synlig på en vanlig SD skjerm...ergo nøyaktig samme visuelle kvalitet som på vanlig DVD.

Lenke til kommentar
Har du aldri sett komprimeringsartifakter på en DVD? Da er du enten svaksynt eller har en knøttliten skjerm. Blu-ray ser mye renere ut.

Kun i sjeldne ekstreme tilfeller. I verste fall kan det også oppstå komprimeringsartifacts på VC, men det blir veldig sjeldent i så fall. Poenget er at man kan se bort i fra noen "bedre kvalitet på vanlig SDTV pga. Blu-ray". Når det gjelder Blu-ray er det også enda mindre grunn da en god del filmer bruker samme gamle komprimeringsalgoritme som på vanlig DVD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...